MBHP Quad SID Step C (FÄRDIGT!)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

MBHP Quad SID Step C (FÄRDIGT!)

Inlägg av jack »

Nu är det dags för nästa SID-projekt! Det kommer alltså att bli en synth med fyra SID-chip, 2st 8580 och 2st 6581. Det kommer även att bli en Step C, dvs fullpanel med runt 15 rattar, 40 knappar och 100 lysdioder, samt en OLED på 2x20 från Fractronics. Allt intryckt i ett C64-case med en graverad och färgifylld panel.

Förtillfället har jag inte så mycket att komma med, men frågor kommer alltid att dyka upp, mest från mig, men säkert från er också :)

Den kommer allafall att bestå av följande Ucapps.de-moduler:
4st CORE, med en PIC18F452 var.
4st SID, med två 6581R4 respektive två 8580R5.
3st DINx4, för att läsa data från knappar och rattar.
2st DOUTx4, för lysdioderna.
1st Bankstick-modul, med 8st 24AA256-minnen. Totalt 8*128 patchar.

Samt, som sagt: 15 rotary encoders, 40 knappar, 100 LEDs och en 2x20 OLED.

Totalt ca 700 komponenter!! (Vad har jag egentligen gett mig in på? :D)


Design:
Displayen har grön text, och sannolikt kommer även samtliga lysdioder att vara gröna. Antagligen så kommer jag använda en "naturell-färgad" aluminium-front. Har även funderat på att använda en svart panel och lacka om C64a caset till liknande färg. Det sistnämda skulle nog bli snyggast, men då tillkommer mycket jobb. Input uppskattas angående detta (och självklart angående allt annat också!).

Detta är Thorsten Kloose's (skaparen) original-synth:

Bild

Målet är alltså något liknande, fast med en personlig prägel :)


Kostnader hittils:
SmashTV: Kretskort, rotary encoder + lite annat. Ca 1100kr.

Futurlec: Alla komponenter, vero-boards och en jäkla massa kontaker för service-vänligheten. Ca 1600kr.

Fractronics: 2x20 OLED. 265kr.

Totalt: Ca 3000kr.


Övriga kostnader:
Frontpanelen. Kommer sannolikt att beställa denna från en
kille i England som kan fixa det hela för enbart £40-45, inklusive frakt.

Totalt bör alltså synthen sluta på runt 4000kr. Men detta är nog en lite naiv summa :)


Länkar:
Fulberts SID
Min förra SID
http://www.ucapps.de/
http://www.ucapps.de/midibox_gallery.html


Jag kommer försöka dokumentera projektet så väl som möjligt, bilder kommer när jag fått hem de första delarna.

Alla kommentarer och förslag uppskattas!


EDIT: Se längre bak i tråden för bilder på resultatet!
//Jack
Senast redigerad av jack 21 november 2006, 00:00:35, redigerad totalt 5 gånger.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Trevligt med ett till SID-projekt! 8)

Hur fungerar det med de fyra SID-chippen? Använder de varsin MIDI-kanal eller kan man (användaren) ändra kanalen på varje chip när den är klar för att t.ex köra alla på samma kanal?
offe
Inlägg: 152
Blev medlem: 30 december 2003, 21:16:14
Ort: Stockholm

Inlägg av offe »

Kul, jag har prceis byggt klart min step c SID men allt sitter på en mdf för tillfället och jag har kämpat med att göra en frontpanel i autocad i över ett år nu...

Jag har lagt till en joystick som man ska kunna "assigna" till godtycklig variabel och det fungerar bra, nu är det som sagt dags att göra lådan och mina skills i autocad och min abivalens inför användargränssnitt gör att det nästan börjar bli pinsamt. :?

Kanske läge att bolla idér för en frontpanel?

/oofe
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

Jimmy: Jag vet inte riktigt. Men vad jag förstått så kan man använda chippen lite hur som helst. Någon annan vet säkert bättre.

offe: Bilder? :)

Jag tror att jag är färdig med min design nu. Tänker nog göra mattsvart med vit text och grönt "GUI".

Tänkte mig något sånt här:
http://www.bysala.se/jack/frontpanel2.jpg
offe
Inlägg: 152
Blev medlem: 30 december 2003, 21:16:14
Ort: Stockholm

Inlägg av offe »

jack: Jo, jag har en del bilder, men bara på de lösa korten, inte något på hela rasket eftersom jag planerar att bygga låda. Skivan är en temporär lösning tills jag hinner bygga lådan och hjälpte till att hitta en lagom storlek på lådan. Ska försöka ta några kort med mobilen, dock vete tusan var jag har sladden till den...

/offe
FulBert
Inlägg: 30
Blev medlem: 21 juni 2004, 01:32:00
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av FulBert »

Lycka till med bygget!
Tänkte ge dig lite tips inför monteringen. Detta beror givetvis på hur du tänkt montera allt, men ändå.

Ha inte för höga instanser, så korten kommer så högt upp. Det kan nämligen bli riktigt tight när man stänger locket! (Jag har bara ett dualsystem och det är mindre plats kvar än vad jag trodde från början.

Om möjligt, lägg omkull alla höga komponenter.

Ta tid på dig gällande lödningen / montering av komponenter! Gör det snyggt från början! Jag ångrar att jag snabbade på och la kablarna som jag gjorde. En felsökning = ett helvete, om det bli aktuellt.
Mitt kabelval var inte heller det bästa.
Varning! Känsliga personer varnas: http://www.golvad.se/~klingen/nysid/skatbo.jpg
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

Tipsen uppskattas!

Jag har tänkt att montera alla kort med självhäftande distanser från Trimlog.

Dom nya korten från Smash har ju jäkligt trevliga kontakter. Nästan enbart 5x2-poliga. Har köpt runt 50st IDC i hopp om att slippa sitta och crimpa och jävlas :)

Hur har ni gjort med spänningsmatningen?
Jag försöker få tag på en C64-PSU för att bygga en sån här: http://www.ucapps.de/mbhp/mbhp_4xsid_c6 ... imized.pdf
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Bra tips!

Här kommer ett till: Undvik sådan brun pack-tejp. Om man behöver ta bort tejpen så lossnar bara en genomskinlig film. Kvar på sladdar och chassi sitter en klibbig massa. :(

Fulbert:
Mina byggen brukar se ut som din bild. Möjligen hade jag använt flera olika färger på sladdarna, men för övrigt så ser det lite bekant ut.. :)

Den stora faran med SID-synthar är att man är sååå nyfiken. Man vill ha den klar så fort som möjligt, så det är lätt att man gör snabb-lösningar. Därför byggde jag i princip allt på labbplatta först, för att stilla nyfikenheten. Snart ska jag fixa kretskort och bygga "på riktigt". :)
FulBert
Inlägg: 30
Blev medlem: 21 juni 2004, 01:32:00
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av FulBert »

Man lär sig av sina misstag.
Visst är man så ivrig att få igång bygget, och lätt att vara efterklok.

Jag matar maskinen med en 13,5V väggadapter.
Har fått lov att montera en fläkt som blåser in luft, annars blir det lite väl varmt.

Har planer på att bygga den där "psu optimized", men har inte tagit mig tid.
Om någon skulle få för sig att etsa ett mönster på den så är jag väldigt sugen på att få köpa ett kort.

Just ja.
J11 kopplar ihop Core med varandra. Kan vara bra att sätta kontakter på dessa kablar, så de är lätta att få isär ifall man t.ex lär ta ur en Core.
Nu i helgen så skulle jag uppdatera till nya MIOS. Vet inte riktigt varför det inte ville fungera får början, men det slutade med att jag kopplade loss allt och satte MIDIkablarna direkt till Slave1 och uppdaterade.
Kom då på att det kan vara praktiskt att sätta kontakter mellan J11-kopplingen istället för att löda direkt på stiften.. :/
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

FulBert: Jag kommer säkert att fixa ett kort till PSUn, när det blir av så fixar jag ett extra.

Kul att TK fortfarande utvecklar applikationerna. Var nån ny funktion i senaste som jag tyckte verkade skoj, nåt med LFO-värden på lysdiodsmatrisen. Har du testat den, Fulbert?

EDIT: Förresten, Fulbert: Är det något du ångrar på din panel? Tänker använda samma layout fast med lite tillägg för att markera knappar osv.
FulBert
Inlägg: 30
Blev medlem: 21 juni 2004, 01:32:00
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av FulBert »

Låter bra det, så slipper jag göra eget kort. =)

Har faktiskt inte pillat så mycket på boxen. Uppdaterade MIOS nu i helgen, och såg till att det kom ljud ur den.

Tja... Kan säga såhär:
Om jag skulle göra om den idag så hade jag lagt mer tid på den. Andra kablar, mer planering... Mindre lim.
Visst blev jag nöjd med maskinen, men jag vet hur den ser ut på insidan.

Jag utgår ifrån att det kommer mycket bilder efter vägen. =)
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

Inga grejor har blivit levererade ännu, tyvärr.

Jag har börjat fundera på hur man skulle kunna få bakdelen av C64an att se bra ut. Blir ju inte så snyggt att bara dra nya hål för det man behöver och låta dom andra vara kvar. Vore kul med någon annan lösning.

Är det någon som har ideer?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Man kanske kunde skära upp ett stort hål på baksidan och sätta en bakplåt med hål för de "ordinarie" och nya kontakterna?


Jag har förresten precis gjort klart orderlistorna för min första SID-synth. Kommer även bygga modulerna AIN, DIN, DOUT och MF. (Den sistnämnda för motoriserade potar.) Har tänkt att ha ett eget SID-chip med egna utgångar för trumljud. Om jag lyckas få en PIC-krets att synka till MIDI-klocka så ska jag försöka bygga en enkel trum-sequencer i samma chassi. Tänkte med andra ord börja med min "monster-version" direkt. ..Kunde inte låta bli. :)
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

Nu har jag fått hem grejer samt byggt ihop lite.

Modulerna DIN (3st) och DOUT (2st):

Bild


Men tyvärr så har jag lite kvar att göra :)

Bild

Bild

Mer att göra:
-Beställa frontpanel.
-Lacka caset.
-Bygga alla kretskort för LED/knappar/rattar.
-Lösa hålen i bakdelen av caset med plåt eller liknande.
-Fixa en stabil nätdel för 5, 9 och 12V.
-Jättemycket mer säkert.
Wise
Inlägg: 426
Blev medlem: 17 maj 2005, 17:57:19
Ort: Hudiksvall
Kontakt:

Inlägg av Wise »

Snyggt !
Hur blev det med encodrarna från smash ? Själv har jag fått hem mina ALPS kopior från Voti, suverän kvalite på de ! :) Har dock inte hunnit testa de "elektriskt". En annan fråga: Har du någon uppfattning om hur tjocka frontpaneler man behöver för att få saker o ting stabilt ? Aluminium. Min panel blir på ca 600*300. 3mm ?
Skriv svar