AC TIG Svets funderingar
Jag tittade på Dave barrets ritning och verkar vara ungefär vad jag tänkte göra men jag hittar ingen "snubber" som skyddar IGBT'erna...
Finns det några nackdelar med att utgå från en gammal likriktare jämfört med att bygga en modern switch aggregat förutom vikten? (Det borde förståss bli mycket snyggare likström me ett switch agg)
Finns det några nackdelar med att utgå från en gammal likriktare jämfört med att bygga en modern switch aggregat förutom vikten? (Det borde förståss bli mycket snyggare likström me ett switch agg)
Istället för att inducera högspänningen i svets kabeln med en transformator a'la Dave Barret, kan man inte göra så här ?

Ström in är alltså själva svets strömmen.
Ström ut går till jordklämma och tigbrännare.
Högspänningen genereras tex. av en biltändspole.
Jag har provat detta med en biltänspole från biltema och det fungerar så till vida att det blixtrar ordentligt
mellan tigbrännare och jord, men vad händer när man laddar på med 200A 300Hz växelspänning i svets ström ?
Borde väl gå bra om man har tillräckliga gnistgap då "svets" spänningen inte är så hög (ca 100V)
Vad tror ni ?

Ström in är alltså själva svets strömmen.
Ström ut går till jordklämma och tigbrännare.
Högspänningen genereras tex. av en biltändspole.
Jag har provat detta med en biltänspole från biltema och det fungerar så till vida att det blixtrar ordentligt
mellan tigbrännare och jord, men vad händer när man laddar på med 200A 300Hz växelspänning i svets ström ?
Borde väl gå bra om man har tillräckliga gnistgap då "svets" spänningen inte är så hög (ca 100V)
Vad tror ni ?
Om högspänningen också är högfrekvent borde det räcka att sätta kondingar över dioder och transistorer för att skydda dem.
Jag fattar dock inte hur det funkar/varför du gnistgap här.
Fattar inte heller hur det funkar i Dave Barrets version där gnistgapen ju sitter pararell med HV-trafon...
Jag har läst lite om konstruktioner liknande den Dave Barret använder. Det står att den genererar HV HF med en frekvens på 1-2 MHz. Det är tydligen en fördel med den hög frekvensen. Det står att det inte är skadligt att få en stöt. Blir bara en "skin-effekt". Förstår inte riktigt vad de menar där heller...
Jag fattar dock inte hur det funkar/varför du gnistgap här.
Fattar inte heller hur det funkar i Dave Barrets version där gnistgapen ju sitter pararell med HV-trafon...
Jag har läst lite om konstruktioner liknande den Dave Barret använder. Det står att den genererar HV HF med en frekvens på 1-2 MHz. Det är tydligen en fördel med den hög frekvensen. Det står att det inte är skadligt att få en stöt. Blir bara en "skin-effekt". Förstår inte riktigt vad de menar där heller...
Senast redigerad av bearing 26 april 2006, 14:48:59, redigerad totalt 1 gång.
Samma sak gäller för antennkablar vid bruk på högre frekvenser.
Onödigt att använda massiva ledare då man kan använda kopparklädda stål ledare istället för massiva koppar dito - allt går ju på utsidan ändå.
Hf i sammanhanget radio är kortvåg från nån Mhz uppåt 30Mhz - var skinneffekten börjar o bli påtaglig kanske nån radionisse vet.
.
Onödigt att använda massiva ledare då man kan använda kopparklädda stål ledare istället för massiva koppar dito - allt går ju på utsidan ändå.
Hf i sammanhanget radio är kortvåg från nån Mhz uppåt 30Mhz - var skinneffekten börjar o bli påtaglig kanske nån radionisse vet.
.
Orkar inte läsa genom hela tråden men jag har för mig att någon skrev att det sitter tändstift i dom äldre tigsvetsarna och då fungerar väl dom där tändstiften på samma sätt som i din ritning?dennis skrev: Istället för att inducera högspänningen i svets kabeln med en transformator a'la Dave Barret, kan man inte göra så här ?
Aha, nu förstår jag vad skinn-effekt är.
Om svetsen ger 100 V i ena änden av kabeln bore det (väl?) inte kunna komma ut kV i andra änden om det inte är ett stort motstånd emellan.
Det kanske skulle funka om du har ett relä på kabeln mellan TIG-svetsen och gnistgapen som är öppet när du gnistar och sedan stänger när du börjar svetsa.
Antar att svetskablarna inte var inkopplade när du testade det här?dennis skrev:Jag har provat detta med en biltänspole från biltema och det fungerar så till vida att det blixtrar ordentligt
Vad tror ni ?
Om svetsen ger 100 V i ena änden av kabeln bore det (väl?) inte kunna komma ut kV i andra änden om det inte är ett stort motstånd emellan.
Det kanske skulle funka om du har ett relä på kabeln mellan TIG-svetsen och gnistgapen som är öppet när du gnistar och sedan stänger när du börjar svetsa.