AC TIG Svets funderingar

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
BigBernt

Inlägg av BigBernt »

Jag tittade på Dave barrets ritning och verkar vara ungefär vad jag tänkte göra men jag hittar ingen "snubber" som skyddar IGBT'erna...

Finns det några nackdelar med att utgå från en gammal likriktare jämfört med att bygga en modern switch aggregat förutom vikten? (Det borde förståss bli mycket snyggare likström me ett switch agg)
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Jag ser inte heller några snubbers... bara några transorber på utgången.
BigBernt

Inlägg av BigBernt »

rehnmaak: Hur går det för dig med TIG projektet?
Själv provkörde jag med en likriktare idag och ett TIG handtag med Argon och det gick förvånansvärt bra, till och med aluminium då jag vände polaritet...

Nästa steg blir väl att bygga en HF till likriktaren och därefter AC.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Jag har tokmycket att göra på jobbet så jag har inte haft tid att hålla på. Men som du säkert sett så har jag labbat lite med gatedrivarna till igbt:erna. Jag tänke fortsätta att försöka linda en trafo så snart jag får lite tid.
Användarvisningsbild
dennis

Inlägg av dennis »

Jag ser ochså bara transorber:na , kan det verkligen räcka ?

Själv så laborerar jag med en HV/HF start "modul".
Tänker prova med en högeffekts tänspole från biltema kopplad som en "solid state" tesla transformator.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Hur är tändspoletransformatorer konstruerade? Jag tänker närmast på den stackars transformatorn som kommer att bli supermättad när man drar 200A genom den.... eller har jag tagit en cykeltur som Jimmy Andersson skulle ha skrivit :)
Användarvisningsbild
dennis

Inlägg av dennis »

Aoj den kommer nog att stå i lågor om man provar med detta...

Jag tänkte göra som Dave Barret gjort, inducera högspänningen i en lite kraftigare trafo som klarar svets strömmen.
Tändspolen är bara till för att transformera upp 12V till ca 36kV.
Användarvisningsbild
dennis

Inlägg av dennis »

Istället för att inducera högspänningen i svets kabeln med en transformator a'la Dave Barret, kan man inte göra så här ?

Bild

Ström in är alltså själva svets strömmen.
Ström ut går till jordklämma och tigbrännare.
Högspänningen genereras tex. av en biltändspole.

Jag har provat detta med en biltänspole från biltema och det fungerar så till vida att det blixtrar ordentligt
mellan tigbrännare och jord, men vad händer när man laddar på med 200A 300Hz växelspänning i svets ström ?
Borde väl gå bra om man har tillräckliga gnistgap då "svets" spänningen inte är så hög (ca 100V)

Vad tror ni ?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Finns det ingen risk att några drivtrissor/dioder eller vad som kan få på fan på detta sätt? Kräver väl en isolering så att inte spänningen kan gå tillbaka in så att säga, men det kanske fungerar ändå.
bearing

Inlägg av bearing »

Om högspänningen också är högfrekvent borde det räcka att sätta kondingar över dioder och transistorer för att skydda dem.

Jag fattar dock inte hur det funkar/varför du gnistgap här.
Fattar inte heller hur det funkar i Dave Barrets version där gnistgapen ju sitter pararell med HV-trafon...

Jag har läst lite om konstruktioner liknande den Dave Barret använder. Det står att den genererar HV HF med en frekvens på 1-2 MHz. Det är tydligen en fördel med den hög frekvensen. Det står att det inte är skadligt att få en stöt. Blir bara en "skin-effekt". Förstår inte riktigt vad de menar där heller...
Senast redigerad av bearing 26 april 2006, 14:48:59, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Ok, trodde inte någonting sådant skulle räcka.

Enkelt förklarat så vid höga frekvenser, vet dock inte var gränsen går, så går inte spänningen in i kroppen så att säga utan den går istället precis på ytan, förmodligen därav namnet skin effekt.
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Samma sak gäller för antennkablar vid bruk på högre frekvenser.
Onödigt att använda massiva ledare då man kan använda kopparklädda stål ledare istället för massiva koppar dito - allt går ju på utsidan ändå.

Hf i sammanhanget radio är kortvåg från nån Mhz uppåt 30Mhz - var skinneffekten börjar o bli påtaglig kanske nån radionisse vet.

.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

dennis skrev: Istället för att inducera högspänningen i svets kabeln med en transformator a'la Dave Barret, kan man inte göra så här ?
Orkar inte läsa genom hela tråden men jag har för mig att någon skrev att det sitter tändstift i dom äldre tigsvetsarna och då fungerar väl dom där tändstiften på samma sätt som i din ritning?
bearing

Inlägg av bearing »

Aha, nu förstår jag vad skinn-effekt är.
dennis skrev:Jag har provat detta med en biltänspole från biltema och det fungerar så till vida att det blixtrar ordentligt
mellan tigbrännare och jord, men vad händer när man laddar på med 200A 300Hz växelspänning i svets ström ?
Borde väl gå bra om man har tillräckliga gnistgap då "svets" spänningen inte är så hög (ca 100V)

Vad tror ni ?
Antar att svetskablarna inte var inkopplade när du testade det här?

Om svetsen ger 100 V i ena änden av kabeln bore det (väl?) inte kunna komma ut kV i andra änden om det inte är ett stort motstånd emellan.

Det kanske skulle funka om du har ett relä på kabeln mellan TIG-svetsen och gnistgapen som är öppet när du gnistar och sedan stänger när du börjar svetsa.
Användarvisningsbild
dennis

Inlägg av dennis »

Det är väl snarare så att det inte kommer ut någon högspänning om det är motstånd mellan.

Relä går inte heller, då man vill köra svetströmmen samtidigt som man kör högspänningen.

hmm...
Skriv svar