Problem med en trefasmotor
- Jan Almqvist
Re: Problem med en trefasmotor
Förvisso men jag tror att en asynkronmotor på 1.1 kW innebär en vanlig asynkronmotor.
http://www.ejca.se/userfiles/file/ejca_katalog.pdf
http://www.ejca.se/userfiles/file/ejca_katalog.pdf
Var ute o "pillade" lite igen, ingen fas borta!!!
Men plötsligt var där 400V mellan A1-A2, vet inte varför, kanske har slarvat i mätningarna tidigare!
Dock får jag inte fram de där 230V mellan 13-14, varken då jag har startat(men sågen inte går) eller då jag fysiskt tryckt ihop kontaktorn o sågen går(kom dock ca 30V i kontaktögonblicket)!
Känns nu som det bara kan vara spolen/kontaktorn som är trasig! Något tips på vad man ska ersätta med och var man kan beställa det?
Men plötsligt var där 400V mellan A1-A2, vet inte varför, kanske har slarvat i mätningarna tidigare!
Dock får jag inte fram de där 230V mellan 13-14, varken då jag har startat(men sågen inte går) eller då jag fysiskt tryckt ihop kontaktorn o sågen går(kom dock ca 30V i kontaktögonblicket)!
Känns nu som det bara kan vara spolen/kontaktorn som är trasig! Något tips på vad man ska ersätta med och var man kan beställa det?
Om du kopplar en sladdstump mellan 1 och A1 på kontaktorn, och sedan mäter spänningen mellan A1 och A2 vad är den då 0 V eller 400 V ?olamodeer skrev:MrFrenzy:
Det är det som är så märkligt, för jag får 0V då jag mäter A1-A2!!!
Provade också att koppla 1:an på kontaktorn rakt i A1(förbi nödstopp m.m, men ingen skillnad)
..
Mellan 13 och 14 är det inte 230 V
mellan A2 och 13 ska det vara 400 V som försvinner när du trycker in nödstoppet.
Har du 400 V mellan A1 och A2 och kontaktorn inte drar så är spolen trasig.
mellan A2 och 13 ska det vara 400 V som försvinner när du trycker in nödstoppet.
Har du 400 V mellan A1 och A2 och kontaktorn inte drar så är spolen trasig.
Nu har jag blivit ännu klokare... Lär mig massor av det här
"Tvågreppsbrytaren" är bara sluten i när jag håller in den, i själva startförloppet, därefter bryts den.
Således är där 400V när "tvåhandsgreppet" är intryckt, men inte annars(om kontaktorn inte kopplat). Så efter start när kontaktorn kopplat så får A1 sin matning från 14 & A2 från 3, rimligt!?
Jag finns i nordöstra skåne!!!
Tack alla
"Tvågreppsbrytaren" är bara sluten i när jag håller in den, i själva startförloppet, därefter bryts den.
Således är där 400V när "tvåhandsgreppet" är intryckt, men inte annars(om kontaktorn inte kopplat). Så efter start när kontaktorn kopplat så får A1 sin matning från 14 & A2 från 3, rimligt!?
Jag finns i nordöstra skåne!!!
Tack alla

Stämmer bra. 13-14 kontakten gör det man kallar självhållning, den "tar över" startknapparnas slutning när kontaktorn dragit så man kan släppa startknapparna.
Så här är troligtvis manöverkretsen kopplad.
Så här är troligtvis manöverkretsen kopplad.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Finessen med den kopplingen är att maskinen inte startar själv efter ett strömavbrott
.
.