Hehe, jag köpte tre radioapparater från 60-70-talen idag så det blir nog fler trådar om krånglande apparater...SM7CZR skrev:Denna radio har kapacitansdioder i stället för vridkondensator på FM-bandet.
Det innebär att spänningen som matar kapacitansdioderna via de tre "frekvens-potentiometrarna" måsta vara stabil.
Det finns en trimpot där man ställer in 15 Volt i FM-läge, men utan schema vet man tyvärr inte var mätpunkten finns.
Eftersom radion brummar misstänker jag att nätdelen lämnar fel matningsspänning. Kan vara fel på stab.transistorn AC117.
Jäkla otur du har med dina apparater.

Jag har en AGA Radio servicebok med scheman till alla AGA-radios men ska jag scanna den till PDF får det nog bli på jobbet på nästa vecka. Någon annan kanske redan har schemat som PDF, Rolf kanske?
Mellan + på likriktaren och jord är det +26,55VRolf Zetterberg skrev:Instämmer.
Vi kan göra två mätningar när vi ändå håller på.
Kontrollmät först mellan + på likriktaren och jord.Där ska vara ca +20V.Denna spänning går till förstärkaren.
Därefter på trimpoten som sitter alldeles bredvid vridkondingen(bild 4).På löparen ska där vara ca +15V.Radion ska vara inställd på FM.Denna går till FM-delen.
På löparen på trimpoten är det +18,55V...