Reparation av radio AGA Transistor 3454

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
DaXiong

Re: Reparation av radio AGA Transistor 3454

Inlägg av DaXiong »

SM7CZR skrev:Denna radio har kapacitansdioder i stället för vridkondensator på FM-bandet.
Det innebär att spänningen som matar kapacitansdioderna via de tre "frekvens-potentiometrarna" måsta vara stabil.
Det finns en trimpot där man ställer in 15 Volt i FM-läge, men utan schema vet man tyvärr inte var mätpunkten finns.

Eftersom radion brummar misstänker jag att nätdelen lämnar fel matningsspänning. Kan vara fel på stab.transistorn AC117.
Jäkla otur du har med dina apparater. :cry:
Hehe, jag köpte tre radioapparater från 60-70-talen idag så det blir nog fler trådar om krånglande apparater... :roll:

Jag har en AGA Radio servicebok med scheman till alla AGA-radios men ska jag scanna den till PDF får det nog bli på jobbet på nästa vecka. Någon annan kanske redan har schemat som PDF, Rolf kanske?
Rolf Zetterberg skrev:Instämmer.
Vi kan göra två mätningar när vi ändå håller på.
Kontrollmät först mellan + på likriktaren och jord.Där ska vara ca +20V.Denna spänning går till förstärkaren.
Därefter på trimpoten som sitter alldeles bredvid vridkondingen(bild 4).På löparen ska där vara ca +15V.Radion ska vara inställd på FM.Denna går till FM-delen.
Mellan + på likriktaren och jord är det +26,55V

På löparen på trimpoten är det +18,55V...
Användarvisningsbild
carpelux

Inlägg av carpelux »

Det där är en kisellikriktare (aka diodbrygga) och inte en selen. De brukar se ut så här:
Bild
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Jo,selen kan se ut sådär.De allra sista lyckades man göra ganska små.AEG gjorde en känd serie i rött:
http://www.ebay.at/itm/25-x-Gleichricht ... 2a38c169ad

Men visst kan man sätta i en vanlig kiselbrygga i stället.Jag skulle inte tveka att göra det eftersom man då troligen förlänger livslängden på radion,och ska man ändå byta kondingar och ev transistor,så varför inte?Apropå transistor så duger en vanlig Si PNP effekt av minsta storleken också bra.Man får väl någon halv volt mindre ut,men det har ju ingen betydelse.
Användarvisningsbild
DaXiong

Inlägg av DaXiong »

Men är ca 27V ut för högt?
Användarvisningsbild
carpelux

Inlägg av carpelux »

Rolf Zetterberg skrev:Jo,selen kan se ut sådär.De allra sista lyckades man göra ganska små.AEG gjorde en känd serie i rött:
http://www.ebay.at/itm/25-x-Gleichricht ... 2a38c169ad

Men visst kan man sätta i en vanlig kiselbrygga i stället.Jag skulle inte tveka att göra det eftersom man då troligen förlänger livslängden på radion,och ska man ändå byta kondingar och ev transistor,så varför inte?Apropå transistor så duger en vanlig Si PNP effekt av minsta storleken också bra.Man får väl någon halv volt mindre ut,men det har ju ingen betydelse.
Där ser man, man lär så länge man lever. Jag var helt övertygad om att det är kisel i dem, har ett gäng liggande i en låda. Får nog leta upp dem och mäta spänningsfallet i framriktiningen, borde ju vara ca 1V istället för 0,7.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Och jag var helt övertygad om att typen på bilden du visade var kisel, vilket grusar mina planer med mitt exemplar... :( :)
Edit, nej, jag hade typen med alla ben i botten, hur ser jag vad den innehåller? :humm:

Edit, röda fläns likriktare med selenbeläggning har jag ett gäng, men boxmodellen är jag osäker på nu när du sade det... :humm:
Användarvisningsbild
carpelux

Inlägg av carpelux »

Jag mätte precis upp en av de jag hade, märkt B30C350. Den hade lågt framspänningsfall, ca 0,35V. Konstigt, men en googling ger ju vid handen att det är Selen. Den ser ut så här:

Bild
Användarvisningsbild
DaXiong

Inlägg av DaXiong »

Det verkar inte bara vara att byta till en kisellikriktare utan det måste till fler komponenter?
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Låt likriktaren sitta kvar. Den är ju inte felaktig.
Mät spänningarna på AC117 i nätdelen, även polaritet (i förhållande till jord).
aga 3454 nätdel.jpg
TO-1.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
DaXiong

Inlägg av DaXiong »

Jag fixade brummet i alla fall: En fästpunkt till kopparbanorna på baksidan av det större kretskortet var helt av och satt löst... Minus på kondensatorn som är listad som 1000 uF (men som egentligen också är 2200 uF) som satt kopplad till E på AC117 hade ingen kontakt. Nu när jag satte en sladd istället så brummar det inte (eller väldigt lite). Sen var lödningarna riktigt uselt gjorda, får hoppas att det inte var servicestället i "Hälsingborg" som var skyldiga.

Spänningen på + på likriktaren är nu 25,84V och på trimpoten är det 18,22V. På AC117 är det -0,0007V på E, 5,913V på B och -0,0153V på C.

FM fungerar fortfarande inte.
Användarvisningsbild
DaXiong

Inlägg av DaXiong »

Jag provade kondensatorn som satt löst på ena kontakten och ESR var bara 0,29 ohm och kapaciteten 2738uF så den får bli kvar.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

DaXiong skrev:Spänningen på + på likriktaren är nu 25,84V och på trimpoten är det 18,22V. På AC117 är det -0,0007V på E, 5,913V på B och -0,0153V på C.
Kan du fixa ett schema på radion?
Användarvisningsbild
DaXiong

Inlägg av DaXiong »

OK, jag fotade av schemat direkt från serviceboken, tycker det blev OK. Detta är ena sidan, den andra sidan är samma som jag fotade från insidan av lådan i fösta posten i tråden och en prislista på komponenter.
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Behövs egentligen inte just nu.Nätdelen är paj.
Jag hade en 3454 stående som ska repareras i ett LF-steg och fick följande värden(tycker att de verkar rimliga):
aga 3454 nätdel.jpg
En knepig koppling är det helt klart.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

OK. Tack för de röda siffrorna, Rolf!

DaXiong-Koppla loss AC117 och Ohm-mät trissan på alla håll.
Eller använd din transistortestare?
Skriv svar