microvågor får väl ändå väteatomerna att vibrera, därför det blir varmt, det finns väte i ditt dna, så hur hälsosamt är det när väteatomerna i dna't hoppar runt som fan och förstör ditt dna? hehe... tänk före du agerar
Har gjort mätningar på 2,45 GHz, vågutbredning inomhus... och modeller för prediktering. Kan säga att våra mätningar fick upphöra vid lunchtid. Mikrovågsugnarna gav otroliga störningar över frekvensbandet.
Jo, jag var väl en av dem som snappade upp något på kemilektionerna i gymnasiet. Dubbelkollade dock mot wikipedia så att jag förmedlade ungefär samma information som där. Där påpekas det att även fett- och sockermolekyler absorberar en hel del strålning av denna frekvens.
Det beror lite på frekvensen. Om frekvensen ligge väldigt nära vattenets jälvsvängings frekvens så absorberas energin fort. Och det blir inte varmt i mitten. Men om man ligger lite längre från så blir det varmt även i mitten. Men den stora skillnaden mot en vanlig ugn är att det är i de man ska värma som värmen uppkommer inte runtomkring. Men vad är det du menar zeus? Att det inte blir bränt i mitten först?
Som alla vet har jag en förkärlek att köra grejer i micron, tog en fryst melon och stoppade in. Efter 5 minuter tog jag ut den och den var bara tinad på ytan och någon cm in.
Samma experiment som de gjorde på mythbusters.
Det var så jag menade, sen om man kan räkna på det eller inte bryr jag mig inte så mycket om.
Idag kom det en Linksys WRT54GS med posten så jag har pillat med den mest hela dagen. Jag körde tptest och hade nätverksfliken i aktivitetshanteraren uppe när tjejen startade micron, hastigheten sjönk rejält och jag förstod inte varför! Men då micron pep och hastigheten ökade igen så fattade jag.