Döda WLAN?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Men det är väl "värmen" eller energin som gör att molekylerna går sönder. Samma sak ju.

Gillar de nya microna med grill, bästa av två världar.

Lite mer OnT: Kör vi vår micro kan det störa telefonen och det trådlösa nätverket. Det senare löstes genom att dra upp effekten till 241mW.
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

microvågor får väl ändå väteatomerna att vibrera, därför det blir varmt, det finns väte i ditt dna, så hur hälsosamt är det när väteatomerna i dna't hoppar runt som fan och förstör ditt dna? hehe... tänk före du agerar :shock:
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ren väte påverkas inte i en mikro. Det är bara molekyler som dipolära som påverkas.. Typ vatten.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Just som danei säger. Det är de dipol-bindingarna i diväteoxid som främst påverkas av mikrovågorna, det är lite det som är vitsen med just 2,45 GHz.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

$tiff: och allt det kunde du bara sådär utan att blinka? Vilken koll. :D

Måste bara kolla: Går verkligen molekylerna sönder i en mikro? Låter inte så hälsosamt...
Frod

Inlägg av Frod »

Har gjort mätningar på 2,45 GHz, vågutbredning inomhus... och modeller för prediktering. Kan säga att våra mätningar fick upphöra vid lunchtid. Mikrovågsugnarna gav otroliga störningar över frekvensbandet.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> JimmyAndersson

Jo, jag var väl en av dem som snappade upp något på kemilektionerna i gymnasiet. Dubbelkollade dock mot wikipedia så att jag förmedlade ungefär samma information som där. Där påpekas det att även fett- och sockermolekyler absorberar en hel del strålning av denna frekvens.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Men man värmer inte saker innifrån i en micro som många tror. lägger man in en stor sak blir ytan först bränd sen vandrar det innåt.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det beror lite på frekvensen. Om frekvensen ligge väldigt nära vattenets jälvsvängings frekvens så absorberas energin fort. Och det blir inte varmt i mitten. Men om man ligger lite längre från så blir det varmt även i mitten. Men den stora skillnaden mot en vanlig ugn är att det är i de man ska värma som värmen uppkommer inte runtomkring. Men vad är det du menar zeus? Att det inte blir bränt i mitten först?
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Som alla vet har jag en förkärlek att köra grejer i micron, tog en fryst melon och stoppade in. Efter 5 minuter tog jag ut den och den var bara tinad på ytan och någon cm in.

Samma experiment som de gjorde på mythbusters.

Det var så jag menade, sen om man kan räkna på det eller inte bryr jag mig inte så mycket om.
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Jo, det är en klassisk och lättmotbevisad men likväl seglivad myt att micron värmer jämt hela vägen in mot mitten :)
Bitmaster
Kontakt:

Inlägg av Bitmaster »

De_Ville skrev:Vad är det i microvågorna som gör en blind å steril?
det är väl knappast uppvärmningen som är problemet?
Knäck ett ägg. Släng gulan (eller slurpa i dig, det är nyttigt). Lägg vitan i en liten genomskinlig glasskål. Ställ i micron. Micra.

Ungefär det där händer med vätskan i dina ögon.

:shock:
mx

Inlägg av mx »

Idag kom det en Linksys WRT54GS med posten så jag har pillat med den mest hela dagen. Jag körde tptest och hade nätverksfliken i aktivitetshanteraren uppe när tjejen startade micron, hastigheten sjönk rejält och jag förstod inte varför! Men då micron pep och hastigheten ökade igen så fattade jag. :D
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Alltså: Bygg en extra skärmbox runt mikron!! :P
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

med fönster av glas med extra högt blyinnehåll i och ståltråd :lol:
Skriv svar