Vinkel aluminiumprofil!!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danne_linkinpark

Inlägg av danne_linkinpark »

Och standarmåtten brukar inte heller ha mer än 3mm tjocklek, och jag ska ha 4mm
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

en undran bara, varför denna 'mastodont' profil?

det finns säkerligen en spill-låda på nåt av dessa metallvaruhusen i götet och där hittar du säkerligen nåt som går att använda. Mitt råd ÄR att alltid använda standard profiler och inte hålla på med en massa specialare som ju ALLTID blir svindyra att ta fram. Visst går det att ta fram det du önskar men jag tror inte att du vill vara med och betala kalaset.
danne_linkinpark

Rättelsen till denna förstärkaren jag bygger står det att det ska minst vara en vinkelprofil på 3mm tjocklek men det skadar ju inte att man har en på 4mm om man inte har en tillräckligt tjock kan ju inte mosfetarn leda bort värmen tillräckligt !
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Finns inte det du ska som standard, ja då återstår bara att göra egna pressverktyg eller sätta upp en stångprofil i fräsmaskin och fräsa fram det du ska ha. Så enkelt är det.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

OK, jag förstår.
Du vill gå din egen väg med en profil som inte finns och ej heller behövs.
Varför ska du krångla till det för dig så in i he-e? Trivs du inte med livet min gosse eller vad är det?
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Jag kollade din ritning! Va sjutton tjatar du om? Gå till närmsta plåtverkstad så bockar dom till den där @#;.''''**# plåtbiten på 5 minuter.
ADMJ

Inlägg av ADMJ »

Bättre att kapa en L-profil med mått som ändras lite så att de följer standard.
Var på Metallvaruhuset för några veckor sedan, inga problem att handla där, det är klart att de kapar! Ladda hem PDF:n med dimensioner och prisuppgifter för aluminiumprofiler från Tibnor så kan du säkert hitta en standardprofil som fungerar alldeles utmärkt.
danne_linkinpark

finns den storleken jag behöver men inte rätt tjocklek, tror ni att det räcker om man köper 3 mm tjocklek när de rekomenderar 4mm?
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Om man vill kyla saker men spara på pengarna så kan man köpa en CPU-kylare.

Här är en billig med termostat styrd fläkt: http://www.webhallen.com/prod.php?id=27119
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Jag kan fixa din L-profil om det duger med måtten 66x33x150 med 6mm gods. Kostar 768kr.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

danne_linkinpark skrev:finns den storleken jag behöver men inte rätt tjocklek, tror ni att det räcker om man köper 3 mm tjocklek när de rekomenderar 4mm?
Nu får du för fan ta och kamma dig !!!

Du skriver i ett tidigare inlägg.....
....Och standarmåtten brukar inte heller ha mer än 3mm tjocklek, och jag ska ha 4mm
....Rättelsen till denna förstärkaren jag bygger står det att det ska minst vara en vinkelprofil på 3mm tjocklek men det skadar ju inte att man har en på 4mm om man inte har en tillräckligt tjock kan ju inte mosfetarn leda bort värmen tillräckligt !

Hur ska du ha det egentligen, här får du tips och trix om hur du kan gå tillväga och du ger fullt fan i och läsa vad som skrivs samt att du vet ju tydligen inte själv va fasen du skriver.

SKÄRPNING !
ADMJ

Inlägg av ADMJ »

Det finns 5mm profiler med mått som nog fungerar också om du absolut skall överdimensionera. Men står det att det funkar med 3mm finns ingen anledning att vara duktig och dra till med värre. Åk till Metallvaruhuset nu och köp, annars kommer du ju ingenvart med ditt projekt.
danne_linkinpark

Ok tack för tipsen!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

tecno: Undrar om det är många här som vet vad "kamma dig" betyder? :) (Det kommer från skånskan och betyder inte att man är rufsig i håret.)

Förstår inte det svåra valet mellan 3mm eller 4mm? En millimeter gör ingen direkt märkbar skillnad, speciellt inte när det bara rör sig om en yta på några centimeter.

Om det blir så varmt att man behöver använda profilerna för att avleda värme så är det istället dags att skaffa större kylflänsar.
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor

Inlägg av Stolleman »

JimmyAndersson: :lol: då skulle jag behöva kamma mig rejält bara titta på bilden :D .

danne_linkinpark: 1mm spelar ingen roll alls men försök lyssna på alla förslag du får i framtiden.
Skriv svar