Renovering av hemmabygd inombordsmotor från 1930-talet

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35236
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Renovering av hemmabygd inombordsmotor från 1930-talet

Inlägg av säter »

Godstjockleken på kolven är ju så stor så att jag tvivlar på att den är fabrikstillverkad.
Dessutom brukar kolvar vid den här tiden vara gjorda av gjutjärn.

Den typen av kolvbultslåsning används ju än idag.
Vid den tiden var det vanligaste att man hade en stoppskruv i vevstaken som låste bulten.

Vad är det för typ av vevstakslager?
Detta brukar ju vara en ömtålig punkt.

Är det din morfar på bilden?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 36646
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Renovering av hemmabygd inombordsmotor från 1930-talet

Inlägg av Glenn »

svanted skrev: det är ganska enkelt mha en svarv...
men han kanske inte hade ngn?, vilket vore jättekonstigt.... :?:
om han då inte byggde en...
men hur har han då fixat typ kolvringsspåren utan svarv?
och ytan på utsidan kolven?
Jag har aldrig svarvat metall, men är dte inte rätt jobbigt att spänna upp kolven "sidledes" om man ska svarva invändaiga spår i kolvbultshålet ? ..hur gör man ? nån slags utochinvänd chuck som man fäster i hålet från andra hållet ?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35236
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Renovering av hemmabygd inombordsmotor från 1930-talet

Inlägg av säter »

Man träder kolvbultshålet på en dorn, och svarvar spåret på motsatt sida.
Så har i alla fall jag gjort, när jag har svarvat låsringsspår i kolvar.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3766
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: Renovering av hemmabygd inombordsmotor från 1930-talet

Inlägg av LaRdA »

Blev endel övertid idag med så det har inte blivit så mycket gjort på motorn, men jag passade på att lägga kolven i ultraljudstvätten på jobbet.

Jag demonterade dom tre översta kolvringarna innan tvätt men lämnade den nedersta då den kändes svår att lossa.
I efterhand så var det troligtvis onödigt att demontera dom alls då ultraljudstvätten rengjorde väldigt bra även under den kvarvarande kolvringen.
Vet inte hur stor roll det spelar, men jag märkte upp kolvringarna så att dom hamnar i rätt spår efter rengöringen.
Bild

I med allt i tvätten.
Bild

Medans ultraljudstvätten arbetade så passade jag på att pressa ur lagren ur vevstaken.
Bild

Efter rengöringen så blev kolven betydligt renare.
Jag blev även allt mer övertygad att även kolven är egentillverkad.
Bild

Bild

Bild

Nu med kolvringarna återmonterade.
Bild


AlterEgo:
Vevpartiet och det andra ramlaget (som är ett kullager) smörjs av oljan som blandats i bränslet som på en vanlig tvåtaktare.
Jag tror förövrigt att kolvringarna är ganska ok , så jag kör nog med dom som dom är.

Säter: Ja det är han som är på bilden.
Vevstaken är lagrad mot vevpartiet med två 6204 lager och kolvbultslagringen är glidlagrad, en sak jag reflekterade över var att det var borrat smörjkanaler i kolven för att smörja kolvbulten när den rör sig mot kolven med.
Och när man tittar på kolvbulten så är det tydligt att det inte bara är mot bussningen i vevstaken som det har rört sig, utan den har även rört sig mot kolven.
Funderar på att brotcha hålen tillverka en ny kolvbult i "överdimension" då den nuvarande har ett glapp på ca en tiondel mot både vevaxelns bussning och mot kolven.
Senast redigerad av LaRdA 22 oktober 2014, 22:45:26, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Renovering av hemmabygd inombordsmotor från 1930-talet

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Om isen har smält, om raketmotorn vilar, och våren kommer, ja då är dags för slika bilder.
Vackert.
Normalt hojtar jag efter bilder, men här kommer de, så nu hojtar jag efter video, och när stunden är inne, audio!
Tack säger Lasp
svanted
Inlägg: 5276
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Renovering av hemmabygd inombordsmotor från 1930-talet

Inlägg av svanted »

mycket intressant tråd!!
har länge velat bygga en motor av ngt slag och nu blev jag galet inspirerad....
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35236
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Renovering av hemmabygd inombordsmotor från 1930-talet

Inlägg av säter »

Fasen, jag som har en motorcykelmotor liggande, med ett par dagars återstående jobb.
Nu fick man nästan lite inspiration. :)
layout
Inlägg: 1
Blev medlem: 17 november 2011, 19:08:33

Re: Renovering av hemmabygd inombordsmotor från 1930-talet

Inlägg av layout »

Är det bara för mig som inte bilderna funkar? :(
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43249
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping

Re: Renovering av hemmabygd inombordsmotor från 1930-talet

Inlägg av sodjan »

Nej.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7701
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: Renovering av hemmabygd inombordsmotor från 1930-talet

Inlägg av Walle »

Nej, det är samma här. LaRdA, kan du inte bifoga bilderna istället för att länka? Då undviker man döda bilder.
Användarvisningsbild
bonecrime
Inlägg: 575
Blev medlem: 23 januari 2007, 18:35:49
Kontakt:

Re: Renovering av hemmabygd inombordsmotor från 1930-talet

Inlägg av bonecrime »

Nu lever bilderna igen. :)
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3766
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: Renovering av hemmabygd inombordsmotor från 1930-talet

Inlägg av LaRdA »

Var tydligen en hackerattack mot webbhotellet och det tog lite tid att reda upp det.
Jag borde även ladda upp på forumet men nackdelen är att det blir så omständligt när man ska ladda upp många bilder, skulle vara trevligt med en batch-uppladdnings funktion så man kan ladda upp ett flertal bilder på en gång.

Har arbetat vidare lite mer på motorn, fick bland annat dom nya lagren levererade:

Bild

Sedan var det dags att bokstavligen korka upp tidskapseln till bensintank.

Bild

Bild

Bild

Det visade sig vara en mycket fin årgång!

Bild

För att rengöra tanken invändigt så bestämde jag mig för att kombinera mekanisk och kemisk rengöring, här fick man användning för de "bättre" begagnade kullager-kulorna från det främre ramlagret kombinerat med att fylla tanken med vatten/citronsyra och sedan skaka tanken.
Bild

Direkt när tanken fylldes så upptäckte jag en liten läcka i ena hörnet där det troligtvis stått vatten tidigare i motorns liv.
Bild

När tanken var väl rengjord så var nästa steg att laga hålet, då det märktes att plåten i just det hörnet var väldigt tunn valde jag en ganska låg ström på TIG-svetsen, men även med bara 15A i ström så brändes hålet upp endel innan man kom till tillräckligt tjock plåt (mer än 0.2mm eller så som det var till att börja med :mrgreen: ).

Bild

Efter det var det snabbt att bygga igen hålet.
Bild

Tyvärr visade det sig att det även var en ytters liten läcka någonstans under plattjärnet som var omöjlig att komma åt, så det var bara att lägga svets hela vägen runt för att få det tätt. Det blev även rätt bra på det sättet att man inte på ett lätt sätt kan se att det är en ny lagning.
Bild
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3766
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: Renovering av hemmabygd inombordsmotor från 1930-talet

Inlägg av LaRdA »

Jag fick även en riktigt snygg NIFE förgasare av en kollega (tack Allan) som genast fick sig en uppfräschning.
Tyvärr så tog jag ingen före bild på förgasaren utan bara under och efter rengöringen.
Här delarna efter en vända i ultraljudstvätten.
Bild

Låsnigen av flotörnålen mot flotören.
Bild

Orginalpackningen var i väldigt fint skick.
Bild

Flotörhuset ihop monterat.
Bild

Resten av förgasaren monterad.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3766
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: Renovering av hemmabygd inombordsmotor från 1930-talet

Inlägg av LaRdA »

Även det bakre ramlagret (glidlagringen) behöver ses över, som tur är så visade det sig att lagermetallen inte är gjuten direkt i motorblocket utan i en i-pressad stålhylsa.
Bild

Bild

Svarvade ett dorn av en bit acetalplast för att kunna pressa/knacka ut hylsan utan att skada den i onödan.

Bild

Bild

Sedär, den börjar krypa ut!
Bild

Och något senare är hylsan ute.
Tanken är att tillverka ett par helt nya hylsor och sedan gjuta babbits-metall som man sedan svarvar till mått, detta för att inte riskera att förstöra orginal lagret.
Bild
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35236
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Renovering av hemmabygd inombordsmotor från 1930-talet

Inlägg av säter »

LaRdA skrev:Bild
Vilken funktion har kedjedrevet?
Det ser ut att komma från en gammal cykel.
Skriv svar