Renovering av hemmabygd inombordsmotor från 1930-talet
Re: Renovering av hemmabygd inombordsmotor från 1930-talet
Godstjockleken på kolven är ju så stor så att jag tvivlar på att den är fabrikstillverkad.
Dessutom brukar kolvar vid den här tiden vara gjorda av gjutjärn.
Den typen av kolvbultslåsning används ju än idag.
Vid den tiden var det vanligaste att man hade en stoppskruv i vevstaken som låste bulten.
Vad är det för typ av vevstakslager?
Detta brukar ju vara en ömtålig punkt.
Är det din morfar på bilden?
Dessutom brukar kolvar vid den här tiden vara gjorda av gjutjärn.
Den typen av kolvbultslåsning används ju än idag.
Vid den tiden var det vanligaste att man hade en stoppskruv i vevstaken som låste bulten.
Vad är det för typ av vevstakslager?
Detta brukar ju vara en ömtålig punkt.
Är det din morfar på bilden?
Re: Renovering av hemmabygd inombordsmotor från 1930-talet
Jag har aldrig svarvat metall, men är dte inte rätt jobbigt att spänna upp kolven "sidledes" om man ska svarva invändaiga spår i kolvbultshålet ? ..hur gör man ? nån slags utochinvänd chuck som man fäster i hålet från andra hållet ?svanted skrev: det är ganska enkelt mha en svarv...
men han kanske inte hade ngn?, vilket vore jättekonstigt....![]()
om han då inte byggde en...
men hur har han då fixat typ kolvringsspåren utan svarv?
och ytan på utsidan kolven?
Re: Renovering av hemmabygd inombordsmotor från 1930-talet
Man träder kolvbultshålet på en dorn, och svarvar spåret på motsatt sida.
Så har i alla fall jag gjort, när jag har svarvat låsringsspår i kolvar.
Så har i alla fall jag gjort, när jag har svarvat låsringsspår i kolvar.
Re: Renovering av hemmabygd inombordsmotor från 1930-talet
Blev endel övertid idag med så det har inte blivit så mycket gjort på motorn, men jag passade på att lägga kolven i ultraljudstvätten på jobbet.
Jag demonterade dom tre översta kolvringarna innan tvätt men lämnade den nedersta då den kändes svår att lossa.
I efterhand så var det troligtvis onödigt att demontera dom alls då ultraljudstvätten rengjorde väldigt bra även under den kvarvarande kolvringen.
Vet inte hur stor roll det spelar, men jag märkte upp kolvringarna så att dom hamnar i rätt spår efter rengöringen.

I med allt i tvätten.

Medans ultraljudstvätten arbetade så passade jag på att pressa ur lagren ur vevstaken.

Efter rengöringen så blev kolven betydligt renare.
Jag blev även allt mer övertygad att även kolven är egentillverkad.



Nu med kolvringarna återmonterade.

AlterEgo:
Vevpartiet och det andra ramlaget (som är ett kullager) smörjs av oljan som blandats i bränslet som på en vanlig tvåtaktare.
Jag tror förövrigt att kolvringarna är ganska ok , så jag kör nog med dom som dom är.
Säter: Ja det är han som är på bilden.
Vevstaken är lagrad mot vevpartiet med två 6204 lager och kolvbultslagringen är glidlagrad, en sak jag reflekterade över var att det var borrat smörjkanaler i kolven för att smörja kolvbulten när den rör sig mot kolven med.
Och när man tittar på kolvbulten så är det tydligt att det inte bara är mot bussningen i vevstaken som det har rört sig, utan den har även rört sig mot kolven.
Funderar på att brotcha hålen tillverka en ny kolvbult i "överdimension" då den nuvarande har ett glapp på ca en tiondel mot både vevaxelns bussning och mot kolven.
Jag demonterade dom tre översta kolvringarna innan tvätt men lämnade den nedersta då den kändes svår att lossa.
I efterhand så var det troligtvis onödigt att demontera dom alls då ultraljudstvätten rengjorde väldigt bra även under den kvarvarande kolvringen.
Vet inte hur stor roll det spelar, men jag märkte upp kolvringarna så att dom hamnar i rätt spår efter rengöringen.
I med allt i tvätten.
Medans ultraljudstvätten arbetade så passade jag på att pressa ur lagren ur vevstaken.
Efter rengöringen så blev kolven betydligt renare.
Jag blev även allt mer övertygad att även kolven är egentillverkad.
Nu med kolvringarna återmonterade.
AlterEgo:
Vevpartiet och det andra ramlaget (som är ett kullager) smörjs av oljan som blandats i bränslet som på en vanlig tvåtaktare.
Jag tror förövrigt att kolvringarna är ganska ok , så jag kör nog med dom som dom är.
Säter: Ja det är han som är på bilden.
Vevstaken är lagrad mot vevpartiet med två 6204 lager och kolvbultslagringen är glidlagrad, en sak jag reflekterade över var att det var borrat smörjkanaler i kolven för att smörja kolvbulten när den rör sig mot kolven med.
Och när man tittar på kolvbulten så är det tydligt att det inte bara är mot bussningen i vevstaken som det har rört sig, utan den har även rört sig mot kolven.
Funderar på att brotcha hålen tillverka en ny kolvbult i "överdimension" då den nuvarande har ett glapp på ca en tiondel mot både vevaxelns bussning och mot kolven.
Senast redigerad av LaRdA 22 oktober 2014, 22:45:26, redigerad totalt 1 gång.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
- Inlägg: 12607
- Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
- Ort: Helsingborg
Re: Renovering av hemmabygd inombordsmotor från 1930-talet
Om isen har smält, om raketmotorn vilar, och våren kommer, ja då är dags för slika bilder.
Vackert.
Normalt hojtar jag efter bilder, men här kommer de, så nu hojtar jag efter video, och när stunden är inne, audio!
Tack säger Lasp
Vackert.
Normalt hojtar jag efter bilder, men här kommer de, så nu hojtar jag efter video, och när stunden är inne, audio!
Tack säger Lasp
Re: Renovering av hemmabygd inombordsmotor från 1930-talet
mycket intressant tråd!!
har länge velat bygga en motor av ngt slag och nu blev jag galet inspirerad....
har länge velat bygga en motor av ngt slag och nu blev jag galet inspirerad....
Re: Renovering av hemmabygd inombordsmotor från 1930-talet
Fasen, jag som har en motorcykelmotor liggande, med ett par dagars återstående jobb.
Nu fick man nästan lite inspiration.
Nu fick man nästan lite inspiration.

Re: Renovering av hemmabygd inombordsmotor från 1930-talet
Är det bara för mig som inte bilderna funkar? 

Re: Renovering av hemmabygd inombordsmotor från 1930-talet
Nej, det är samma här. LaRdA, kan du inte bifoga bilderna istället för att länka? Då undviker man döda bilder.
Re: Renovering av hemmabygd inombordsmotor från 1930-talet
Var tydligen en hackerattack mot webbhotellet och det tog lite tid att reda upp det.
Jag borde även ladda upp på forumet men nackdelen är att det blir så omständligt när man ska ladda upp många bilder, skulle vara trevligt med en batch-uppladdnings funktion så man kan ladda upp ett flertal bilder på en gång.
Har arbetat vidare lite mer på motorn, fick bland annat dom nya lagren levererade:

Sedan var det dags att bokstavligen korka upp tidskapseln till bensintank.



Det visade sig vara en mycket fin årgång!

För att rengöra tanken invändigt så bestämde jag mig för att kombinera mekanisk och kemisk rengöring, här fick man användning för de "bättre" begagnade kullager-kulorna från det främre ramlagret kombinerat med att fylla tanken med vatten/citronsyra och sedan skaka tanken.

Direkt när tanken fylldes så upptäckte jag en liten läcka i ena hörnet där det troligtvis stått vatten tidigare i motorns liv.

När tanken var väl rengjord så var nästa steg att laga hålet, då det märktes att plåten i just det hörnet var väldigt tunn valde jag en ganska låg ström på TIG-svetsen, men även med bara 15A i ström så brändes hålet upp endel innan man kom till tillräckligt tjock plåt (mer än 0.2mm eller så som det var till att börja med
).

Efter det var det snabbt att bygga igen hålet.

Tyvärr visade det sig att det även var en ytters liten läcka någonstans under plattjärnet som var omöjlig att komma åt, så det var bara att lägga svets hela vägen runt för att få det tätt. Det blev även rätt bra på det sättet att man inte på ett lätt sätt kan se att det är en ny lagning.

Jag borde även ladda upp på forumet men nackdelen är att det blir så omständligt när man ska ladda upp många bilder, skulle vara trevligt med en batch-uppladdnings funktion så man kan ladda upp ett flertal bilder på en gång.
Har arbetat vidare lite mer på motorn, fick bland annat dom nya lagren levererade:
Sedan var det dags att bokstavligen korka upp tidskapseln till bensintank.
Det visade sig vara en mycket fin årgång!
För att rengöra tanken invändigt så bestämde jag mig för att kombinera mekanisk och kemisk rengöring, här fick man användning för de "bättre" begagnade kullager-kulorna från det främre ramlagret kombinerat med att fylla tanken med vatten/citronsyra och sedan skaka tanken.
Direkt när tanken fylldes så upptäckte jag en liten läcka i ena hörnet där det troligtvis stått vatten tidigare i motorns liv.
När tanken var väl rengjord så var nästa steg att laga hålet, då det märktes att plåten i just det hörnet var väldigt tunn valde jag en ganska låg ström på TIG-svetsen, men även med bara 15A i ström så brändes hålet upp endel innan man kom till tillräckligt tjock plåt (mer än 0.2mm eller så som det var till att börja med

Efter det var det snabbt att bygga igen hålet.
Tyvärr visade det sig att det även var en ytters liten läcka någonstans under plattjärnet som var omöjlig att komma åt, så det var bara att lägga svets hela vägen runt för att få det tätt. Det blev även rätt bra på det sättet att man inte på ett lätt sätt kan se att det är en ny lagning.
Re: Renovering av hemmabygd inombordsmotor från 1930-talet
Jag fick även en riktigt snygg NIFE förgasare av en kollega (tack Allan) som genast fick sig en uppfräschning.
Tyvärr så tog jag ingen före bild på förgasaren utan bara under och efter rengöringen.
Här delarna efter en vända i ultraljudstvätten.

Låsnigen av flotörnålen mot flotören.

Orginalpackningen var i väldigt fint skick.

Flotörhuset ihop monterat.

Resten av förgasaren monterad.


Tyvärr så tog jag ingen före bild på förgasaren utan bara under och efter rengöringen.
Här delarna efter en vända i ultraljudstvätten.
Låsnigen av flotörnålen mot flotören.
Orginalpackningen var i väldigt fint skick.
Flotörhuset ihop monterat.
Resten av förgasaren monterad.
Re: Renovering av hemmabygd inombordsmotor från 1930-talet
Även det bakre ramlagret (glidlagringen) behöver ses över, som tur är så visade det sig att lagermetallen inte är gjuten direkt i motorblocket utan i en i-pressad stålhylsa.


Svarvade ett dorn av en bit acetalplast för att kunna pressa/knacka ut hylsan utan att skada den i onödan.


Sedär, den börjar krypa ut!

Och något senare är hylsan ute.
Tanken är att tillverka ett par helt nya hylsor och sedan gjuta babbits-metall som man sedan svarvar till mått, detta för att inte riskera att förstöra orginal lagret.

Svarvade ett dorn av en bit acetalplast för att kunna pressa/knacka ut hylsan utan att skada den i onödan.
Sedär, den börjar krypa ut!
Och något senare är hylsan ute.
Tanken är att tillverka ett par helt nya hylsor och sedan gjuta babbits-metall som man sedan svarvar till mått, detta för att inte riskera att förstöra orginal lagret.
Re: Renovering av hemmabygd inombordsmotor från 1930-talet
Vilken funktion har kedjedrevet?LaRdA skrev:
Det ser ut att komma från en gammal cykel.