Renovering av hemmabygd inombordsmotor från 1930-talet

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Renovering av hemmabygd inombordsmotor från 1930-talet

Inlägg av LaRdA »

Min morfar har genom åren byggt en mängd olika maskiner och fordon, bland annat en hemmagjord bil (även motorn) en hemmagjord traktor.
Den (vad jag vet) första motorn han byggde var en 1-cylindrig tvåtakts inombordsmotor på 280 kubikcentimeter som han byggde när han var runt 18-år.
Det är den motorn som jag nu har börjat arbeta på för att än en gång göra den körbar.
Meningen med "renoveringen" är inte att måla och polera den så att den ser bättre ut än ny utan tanken är bara att rengöra och åtgärda mekaniska fel samt byta detaljer som slitna lager.
Resten av motorn ska externt få behålla sin patina i största möjliga mån, då en motor/maskin/bil endast är original en gång. :)

Här är en bild på motorn i ladan där den i många år stått och väntat på att åter igen bli startad igen, rätt skitig men ändå i hyfsat skick.
Efter bilden var tagen så tog jag in motorn i varmgarage där den sedan fick stå i ett par år med alla skruvar dränkta i rostlösande olja.
Bild

Lägg märke till locket för vevhuset, det bästa är att träpluggarna för de gjutna delarna fortfarande finns kvar. :D
Bild

Nu när det var dags att börja med renoveringen så fick motorn en välbehövlig rengöring , och jag måste säga att när man kommer under all smuts så ser motorn bara bättre och bättre ut. :tumupp:
Bild
Bild
Bild

Sedan var det dags att påbörja demonteringen, det första jag gjorde var att lyfta av cyllindern, fast jag behöll topplocket orört då jag om möjligt inte vill riva lös kylmanteln i kopparplåt då det kan bli svårt att få den tät igen.
Bild

Kolven verkar vara från en äldre 4-takts motor som sedan blivit modifierad för att fungera i denna tvåtaktsmotor.
Edit: Kolven verkar faktiskt vara helt hemmagjord,först gjuten och sedan bearbeted till rätt form.
Öppningen är där för att cyllindern inte har spolkanaler ner i vevhuset på samma sätt som dom 2-taktare vi är vana att se idag, utan färskgaserna går upp i kolven och genom luckan för att sedan gå in i spolkanalerna i cyllindern som leder färskgaserna in i förbrännningsutrymmet.
Bild

Själva kolven är tillverkad med ganska tjockt gods om man jämför med dagens kolvar.
Bild

Här är en annan rolig detalj som kanske var vanligt på den tiden men som man inte ser i dagens motorer, att det saknas knaster för att hålla kolvbulten på plats, utan i vardera änden av kolvbulten så sitter det ett litet mässingslock som ska se till att kolvbulten håller sig i läge.
Bild

En ganska tydligt hemmasnickrad vevstake.
Bild

Sedan var det dags att demontera bränsletanken och startveven, när detta var gjort var det bara att plocka lös knutkorset på utgående axel, lossa på den stora muttern som håller svänghjulet och sedan ta fram den stora avdragaren.
Bild

Även drevet för tändmagneten fick samma behandling.
Bild

För att kunna få lös vevpartiet så är man tvungen att demontera vevstaken som sitter lagrad med två 6204 kulager.
Här blev det en något mindre avdragare.
Bild

När vevstaken var lös så var det bara att försiktigt knacka ur vevpartiet ur motorn.
Bild

Här kan man se det ena ramlagret som är ett 1209 ,dubbelradigt sväriskt lager, den bakre lagringen är en fettsmord glidlagring med babbit metall.
Lägg även märket till hur vevpartiet är nedviktat med fastgjutet bly.
Bild

Bild

Jag har även gjort lite mer jobb men det får komma i nästa uppdatering.
Hoppas ni kan uppskatta denna tråd även fast mängden elektronik är minimal. :)
Senast redigerad av LaRdA 22 oktober 2014, 22:37:19, redigerad totalt 3 gånger.
Mixon1

Re: Renovering av hemmabygd inombordsmotor från 1930-talet

Inlägg av Mixon1 »

Ruskigt kul att få se såpass gamla hembyggen! :bravo: Hoppas du får igång den efter översynen och gör en lite videosnutt så man får höra ljudet på den igen efter alla år.
Fortsätt att dokumentera renoveringen för oss, skitkul projekt!
Du har inga bilder på din morfars bil och traktor? Det vore kul att få se! DIY historia!

Mvh Micke
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Det här är ju otroligt roligt att se!
:tumupp:
Användarvisningsbild
rjl11

Inlägg av rjl11 »

Detta vill vi ser mer av :tumupp:
PF013

Inlägg av PF013 »

Japp, detta vill vi se mer av. Och du får inte retas med att gjutpluggarna finns kvar utan att visa dem!
Johanb

Inlägg av Johanb »

Riktigt roligt :bravo:
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Så häftigt, fortsätt gärna med bilder på pågående renovering.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

LaRdA skrev:Kolven verkar vara från en äldre 4-takts motor som sedan blivit modifierad för att fungera i denna tvåtaktsmotor.
Själva kolven är tillverkad med ganska tjockt gods om man jämför med dagens kolvar.
Bild
Jag tror att den kolven är hemgjuten.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Du kan har rätt, jag har faktiskt funderat på det med.
För när man kollar på insidan så ser det helt klart hemmagjord ut, men samtidigt så tycker jag bearbetningen på utsidan är lite för bra för att vara det (om man bortser från luckan i sedan som helt klart ser hemmagjord ut :) )
När jag har tillfälle nästa gång så ska jag kolla i lådan med alla gjutpluggar och se om det finns någon för kolven med.
Bild
Senast redigerad av LaRdA 22 oktober 2014, 22:38:50, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Berrabongo

Inlägg av Berrabongo »

Intressant projekt. Kommer att följas noggrant.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Själv undrar jag på de resterande gjutna delarna - dessa ser lite för bra ut i finish för att göras på en gårdsmedja och man undrar om det är köpta prefabrikat som det nog inte är helt otroligt kanske fanns på den tidens styckvaror och maskinhandlare (precis som att vi köper på Elfa etc när det gäller elektronikkomponenter), om det är självgjutet så är det helt klart en del skicklighet i detta, men samtidigt motsägs lite av hur jacket i kolven är upptaget och tillverkningen av vevstaken samt hur blyet är gjutet då om man är noga med sandformarna etc. för gjutningen så brukar brukar inställningen hur det skall se ut rent finish-mässigt, följa med på de övriga bitarna... - eller så hade han tillgång till maskinerna och gjuteri (eller lade ut jobben) men plötsligt av olika orsaker fick klara sig med enklare medel.

hur ser förgasaren och tändapparaten på en sådan maskin - var inte så lätt att identifiera delarna på bilderna då man inte vet hur mycket som var bortplockat/saknas

det är hur eller hur intressant tråd och du har väl en tändapparat som motiverar platsen här på EF om det skulle vara sådana dubier ;-)!
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Men vad kul! Den här tråden ska följas!
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Gjutningarna är gjorda så att han tillverkade pluggar i trä som han sedan lastade på cykeln och cyklade iväg till närmaste gjuteri där dom ordnade med själva gjutandet.
Att tänka på var att på den tiden så fanns det betydligt fler gjuterier i Sverige än idag.
Jag är inte 100% säker än om även motorblocket är helt hemmagjort men jag tror det, jag vet att det finns gjutpluggar för åtminstone ett vevhus, men jag kommer inte ihåg säkert till vilken av motorerna dom är till då det var ett par år sedan jag kollade på dom.
Förgasaren finns troligtvis inte kvar då jag har fått berättat att den blev stulen från motorn för många år sedan.
Tändapparaten är en gammal Bosch som jag tydligen inte tagit någon bild på, så jag får återkomma med det.
Det senaste som har hänt är att jag demonterat ramlagret för att kunna byta det.
Men då lagret var lite svårt att få lös med de avdragare som jag har tillgängligt så bestämde jag att det skonsammaste sättet att lossa lagret var att skära en skåra med vinkelslipen för att sedan knäcka det med huggmejsel och ett lätt slag med hammaren.
För att inte den yttre lagerbanan skulle rotera under slipningen så drog jag en bit svetstråd genom lagerbanan som jag sedan fäste i vevpartiet, det gjorde det väldigt enkelt att skära spåret på rätt ställe.

Bild

Bild

Sedan var det bara att upprepa proceduren på den inre lagerbanan.

Bild

När även den inre lagerbanan var knäckt så var den enkelt att demontera.

Bild

Tyvärr så lyckades jag placera brottanvisningen så att sprickan precis träffade lagrets typbeteckning, men som tur är så verkar alla siffror stämma med den beteckning (1209) jag kommit fram till redan tidigare genom att kolla på mått och lagertyp.

Bild

När man kollar närmare på lagerbanorna så kan man ana att det kanske inte var någon dålig ide att byta lagren.

Bild

En sak som jag reflekterat över är vilken skillnad det är på materialkvaliten på vissa av delarna om man jämför med det matterial som finns att köpa idag.
Ett exempel är vevpartiet där man kan se hur materialet i axeln har en ganska stor mängd små sprickor och orenheter i ytan.

Bild
Senast redigerad av LaRdA 22 oktober 2014, 22:40:05, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Är hela vevaxeln gjuten före bearbetning?
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Det ser ut som att skivan är gjuten men att själva axeln är gängad in i skivan.

Bild
Skriv svar