Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
stenD

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av stenD »

Plinkington skrev:
stenD skrev:hmm... kanske jag då.
Ordinarie försänkta skruv igenom övre aluskivan, sedan en fjäder emellan till andra aluskivan, på andra sidan den skivan har jag en lettrad mutter typ 3-4 mm tjock. Fjädern och muttern inköpt på hornbach. Fjädern är den tunnaste av dom två som dom hade i sitt "lösvikts" sortiment. Den lettrade muttern är väl m4.
Nu kan jag klämma ihop dom två aluskivorna med två fingrar och med andra handen vrida muttern typ ett kvarts var och mäta igen med bladmåttet. Jag har också gjort så att jag bara har en justerpunkt frammåt till då fyra punkter är lite jobbigt att justera in.
Minns inte vem det var men du låter klok så vi kör på det :) Tack så mycket.
Edit:: Skickade innan jag han skriva nått :)

Eftersom du berömmer mig så blir det en bonus hur man ställer in höjden.

* Växelvis vrid z skruven/Kör "home z", så att munstycket hamnar ett par mm ovanför spegeln
* Justera muttrarna på bordet så att man ser att skruven kommer ut lite ur muttern
* Kör y till 170mm, x till 30mm och justera höjden till 0.6mm
* Kör nu x till 170 och justera höjden till 0.6mm
* Kör y till 30mm och justera till 0.6mm
* Kör x till 30mm och kontrollera att höjden är nära 0.6mm
* Kör ett varv till och justera till 0.2mm i alla 4 punkterna

Jag mäter avståndet med bladmått och låter bladet glida fram och tillbaka för att avgöra när det är "lagom" trångt.
dbostream

Inlägg av dbostream »

open-electronics hemsida verkar fortfarande vara paj, vill beställa nya munstycken men det går ju inte att regga. Deras kontaktformulär fungerar inte heller, trött jag blir.
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

dbostream skrev:open-electronics hemsida verkar fortfarande vara paj, vill beställa nya munstycken men det går ju inte att regga. Deras kontaktformulär fungerar inte heller, trött jag blir.
Jag tror jag fick till det :)

Om du köper något och sedan går för att betala, då kan du registrera ett konto.
Försöker man skapa ett konto innan då händer det inget.

Och loggar du ut, så måste du på nytt lägga något i varukorgen och sedan gå till kassan för att kunna logga in :)
dbostream

Inlägg av dbostream »

Tackar det fungerade. :)
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

Nu blev man sugen på ett 0,3mm munstycke och ett nytt 0,5 :)
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

fick min extruder och 0.3mm's munstycke i fredags, beställdes den 24'e.
__a
Kontakt:

Inlägg av __a »

Halloj!

Har varit med och byggt en K8200 i helgen! Universitetet hade köpt in en och eftersom vi i elektronikföreningen är kompis med han som fixar sådant fick vi lov att "hjälpa till" genom att montera den. 8) Det hela tog två eftermiddagar med en arbetsstyrka på 1-4 personer och är nästan helt klart nu, förutom fastsättning av alla kablar och montering av hot end. Tyvärr fick vi ingen termistor till den och dessutom lyckades vi dra av själva mässingsröret som munstycket ska skruvas fast på. "Det stod att det skulle dras åt hårt", sa kompisen, "..så jag drog åt hårt :( "
2014-03-30 19.38.05.jpg
Skoj var det i alla fall, har skapat ännu mer habegär för att skaffa en egen! Innan var jag mera inne på Mendel M90 och än så länge är jag inte så imponerad av K8200:an heller, många billiga delar och skumma lösningar, svårt att få linjärlagren att löpa fint etc. Men vi får väl se när den börjar skriva ut!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

Jag måste totalt missat det där med att den ska dras åt hårt, min har jag dragit med fingertopparna och den har aldrig strulat.
Om det är Y som går trögt prova med att lägga brickor upp på lagerhållarna för att få bort spänningarna.
dbostream

Inlägg av dbostream »

Vet att vissa kör med en spegellösning men något som testat denna?

http://www.vellemanprojects.eu/products/view/?id=417314
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

ikea's pris lär dom inte slå, speciellt om man kollar hur deras reservdelar är prissatta.
Hade dom gjort en som var lite större så man får plats med pappersklämmor kanske man hade funderat.
__a
Kontakt:

Inlägg av __a »

drh skrev:Jag måste totalt missat det där med att den ska dras åt hårt, min har jag dragit med fingertopparna och den har aldrig strulat.
Om det är Y som går trögt prova med att lägga brickor upp på lagerhållarna för att få bort spänningarna.
Ok, bra, det ska jag komma ihåg! Har inte läst den delen av manualen själv men vi satt och skämtade om noggrannheten i instruktionen "tighten firmly" som förekommer här och var och undrade vad det skulle bli i newtonmeter..

Hur menar du med brickorna, ska de alltså vara mellan släde och lagerhållare?
dbostream

Inlägg av dbostream »

stenD skrev:ikea's pris lär dom inte slå, speciellt om man kollar hur deras reservdelar är prissatta.
Hade dom gjort en som var lite större så man får plats med pappersklämmor kanske man hade funderat.
Ok, lästa bara lite snabbt om att det var något specialglas så jag trodde det kunde vara bättre.

Hur som helst så får jag ett väldigt bra första lager med min kapton tejp så det är inte aktuellt att köpa glas just nu ändå, skulle väl vara för eventuella ojämnheter isf.

69kr ska conrad.se ha http://www.conrad.se/K8200-GP8200.htm?w ... 89_2409003
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

__a skrev:
drh skrev:Jag måste totalt missat det där med att den ska dras åt hårt, min har jag dragit med fingertopparna och den har aldrig strulat.
Ok, bra, det ska jag komma ihåg! Har inte läst den delen av manualen själv men vi satt och skämtade om noggrannheten i instruktionen "tighten firmly" som förekommer här och var och undrade vad det skulle bli i newtonmeter..

Hur menar du med brickorna, ska de alltså vara mellan släde och lagerhållare?
Japp, se bild
Min aluminiumplatta var som de flesta andras, krokig och dann. Och skruvar man en krokig platta mot hållarna så kommer hållarna att bryta mot axeln. Nu minskar dom krafterna rejält.
115.jpg
116.jpg
__a
Kontakt:

Inlägg av __a »

Aaah, den dimensionen hade jag glömt bort! :D Satt och försökte få dem perfekta i sidled och fattade inte varför det alltid blev dåligt när man drog åt.. Tack, brickor skall testas!
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

Nu kom den andra skruven
675.JPG
Nu är det bara att planera in ett driftstopp :)
676.JPG
Skriv svar