Fråga stegmotor

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Elfa har ju några som är en aning billigare än geckos... ADIS använde väl såna i sin fräs...
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

FS:
Hobby CNC's grejer funkar, tänk bara på att dessa är för unipolära motorer.
Jag har haft deras kort så jag vet att dessa lirar.

Stuggi:
Det är till att jämföra äpplen och päron. Långt ifrån varandra - titta på data!

Ett gäng Geckos kostar en liten slant mer än andra drivers men kan/ger fasen så mycket mer. Men visst finns det andra alternativ på marknaden som inte är så dumma heller, kolla på Ebay. IMS är ett bra alternativ om man kan hitta dessa på begagnat marknaden. Ett annat är att köpa kort från http://www.embeddedtronics.com/ och deras Microstep kort. Dessa fungerar också bra men det kommer att kosta en slant innan de är klara.
FS

Inlägg av FS »

Är det mycket bättre att köra med bipolära motorer? Hur mycket räcker HobbyCNC's 200oz-in motorer till? De motorer du har på din fräs är det 200oz-in varianten?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Bipolärt och mikrostegning är det som gäller. Viktigt är också att ha drivers med kompensering för 'mid-band' resonanser. Visst kan du köra med unipolära motorer/drivers av modernare snitt med mikrostegning, du losar en del i knuff och att dessa drivers väsnas en hel del. Pris skillnaden är ändå ganska så marginell så välj nåt som kommer att fungera längre fram när du väl kommit igång med det hela så vill du kunna mera.

De motorerna jag har på fräsen är 8,5Nm = 1200Oz/in med Gecko 201:or som drivers. De på portalen är på 1,85Nm = 260Oz/in (Nm/0,00706= Oz/in)
och här har jag Microstep korten som jag populerade själv som mina drivers. Till min lösa A-axel kör jag med en IMS driver och en gammal unipolär motor kopplad bipolärt, även denna fungerar tillfredställande.

Mitt råd är, snåla inte med motorer - drivers.
FS

Inlägg av FS »

Microstep korten från Embedded verkar ju fina. Elfas priser var däremot inget att hurra över... Finns det billigare någon annanstans? Eller blir det till att bita i det sura äpplet?

Hur mycket ström kör du i dina motorer på portalen förresten? Vilka hastigheter kan du komma upp i utan att tappa steg?
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Fått mina drivers från Gecko idag, den kära tullen vill ha 900:- i moms på paketet :evil:
tur att man har företag så momsen spelar ingen roll.
Skall provköra min cnc-penna ikväll.
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Kan verligen rekomendera Geckos driver , helt suveräna jämfört med Elfas och allt annat :)

En bild från min första test

Bild
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Kul att det fungerar!

Har du fler bilder på maskinen?
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Kan lägga upp lite fler bilder under veckan.
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Kommer lite bilder som lovat.
Z-linjärrails är två stycken vp-elrör med fjäder för ett jämt penntryck.
I övrigt inte lika fin maskin som strombom med flera, men ett eget hemmabygge med man tager vad man haver.
Bild

Här syns dom fina Geckodrivrana!

Bild
Användarvisningsbild
warpcore
Kontakt:

Inlägg av warpcore »

Tjena.. kul att se andra som bygger hemmagjorde CNC maskiner, håller själv på med ett cnc bygge men tänker inte lägga ut något material förrens den är klar,

såg snyggt ut det du ritat upp iaf, när tänker du prova att fräsa i något?

//micke
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

CNC-tillvärkningen har verkligen kommit igång i detta forumet :)
Mera bilder ... :D
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Första fräsförsöket (sådär)

Inlägg av pcmper »

Jag har nu införskaffat en hållare till min Dremmel, köpte ett borrstativ på Clas för 199:- och sågade av hållaren vertikalt, fungerar utmärkt, och i alu.
Men jag har problem med vilka fräsar jag skall använda, för i plexiglas så smälter plexin och det blir en hård knopp på fräsen vilket förhindrar forsatt fräsning.
problem 2: när jag fräser motsols i den blåa plasten på bilden så blir ena sidan fransig och den andra sidan fransig när jag fräsen åt andra hållet, det beror ju på att fräsen liksom skär på ena sidan och skrapar på den andra, hur löser man det?

Bild

Bild
Senast redigerad av pcmper 30 januari 2006, 23:08:16, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Det kan beror på 2 saker!.
1. Du måste använda 1skärs fräsar.
2. Du måste kyla fräs-stålet med vatten & diskmedel som minskar ytspänningen!.
Lycka till...
Användarvisningsbild
warpcore
Kontakt:

Inlägg av warpcore »

Jag är lite nyfiken på vad du har använt för programvara för det du gjort pcmper, cad till gkod osv, är det freeware eller måste man köpa för att få nått som duger?

sen vart köper man bra små frässtål till dremeln? har oxå tänkt använda min dremel till min fräs, som förövrigt snart är klar, lägger upp material när jag har fått den att fungera,

btw ingen som har något 3axis styrkort att sälja?

//Micke
Skriv svar