Dra tändtrådar trappkoppling

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Hunternicklas

Dra tändtrådar trappkoppling

Inlägg av Hunternicklas »

Hej,

jag har brottats med en inlämningsuppgift hela dagen, eller ja senaste veckan.. Jag är lite vilse i när det kommer till att dra tänd tråd mellan armaturer från vägguttag.
Skulle vara väldigt tacksamt om någon kunnig kunde kika på ritningen, ge lite feedback om jag har gjort rätt hittills och ev. hjälpa till och rita med lite förklaring om hur det ska vara.
Jag jobbar själv som larmtekniker och att göra/tolka el-ritningar ingår inte riktigt i mitt yrke, men detta är något som måste göras för att slutföra kursen.
test.jpg
Jag har ringat in Trapp (A) som ska kopplas ihop med Vägguttag märkt med (A) samt runt armaturerna, och enkelbrytare (B) med vägguttag (B)

Apparaterna som är märkta med 22 ritas ihop på lämpligt sätt och matas från centralen på ett lämpligt sätt. Lika utförs även med apparaterna som är märkta med 31, som också ska matas på ett lämpligt sätt från centralen. 
Man ska komplettera ritningen med ett uttag för diskmaskin på lämplig plats, och 3 st  1-vägguttag för mikrovågsugnar som ska placeras på bänken som jag redan gjort.
Man ska även rita in en egen gruppledning (3G1,5) till var och en av de fyra uttagen från elcentralen som jag också redan ritat ut.

I uppgiften ska det även framgå vilka färger man använder mellan strömbrytarna uttag och armaturerna, samt antal ledare.

Jag bifogar även ett tomt ark, ifall mina förslag är helt fel så det är fritt att klottra på :)
tomt.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Re: Dra tändtrådar trappkoppling

Inlägg av MadModder »

Hmm.
Vid trappkoppling måste man väl dra två tändtrådar direkt mellan de båda trappbrytarna?
Om matning till både brytarna och armaturerna sker från vänstra sidan måste det dras tre trådar över till andra trappbrytaren.
Nu är jag absolut ingen elektriker, men...
från centralen till första trappbrytaren, en fasledare brun.
från denna brytare två ledare direkt till nästa trappbrytare, förslagsvis vit och orange. :)
sen tillbaks samma väg från den brytaren en ledare, exempelvis grå.
grå går förbi brytare 1 till dosa, tillsammans med blå och gulgrön från aktuell grupp, vidare till armaturer.
Det går då alltså tre ledare mellan trappbrytarna.

Men om det går bra att dra vidare tändtråden till armaturerna från högra väggen, räcker det med två tändtrådar mellan brytarna.
Då går den grå ledaren direkt från högra brytaren till armaturer.

Så skull jag löst det, men det är säkert inte rätt. :D

Det finns iofs en sparkoppling som jag aldrig stött på. Då räcker det att dra en tändtråd mellan brytarna. Grå eller vit blir bra där.
Den kopplar man till brytarnas skruvterminal för L.
Sen kopplas varje brytare så de växlar mellan fas och armaturernas tändtråd från varsitt håll.
Kolla den nedre varianten här:
sparkoppling[1].jpg

Förr i tiden kunde en del fulkoppla och med trappbrytare köra in antingen fas eller nolla till armaturernas ena tråd från ena hållet, och med den andra brytaren köra in fas eller nolla till armaturernas andra tråd från andra hållet. Det fungerar, men är fullkomligt livsfarligt. Därav är det förbjudet. :D
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Det här är egentligen inte mitt gebit men kunde inte låtabli.
De 4 tjocka linjerna är det lysrör?
Trappkoppling.jpg
Vit och lila kan bytas till annan udda färg.
6 ledare i ett rör är väl inte helt rätt men det är raka rör, det ena med en böj.

Protte
Hunternicklas

Tja Protte, tack för att du inte kunde låta bli! De 4 tjocka linjerna i mitten är armaturer, jag undrar dock vad Q betyder som du ritat in? :)
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Det hade blivit kladdigt att dra en linje så Q och Q hör ihop.
Det är samma antal och färger mellan lysrören som till "höger" trappbrytare.

P
Hunternicklas

Okej tack för ritningen jag ska fortsätta jobba vidare med resterande.
LarryXz

Inlägg av LarryXz »

5 färger räcker bra till den där installationen. Enklare och billigare än 6 färger.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Jag får bara ihop det till 5 färger, mellantrådarna är båda lila.

Protte
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Du behöver ju bara en mellantråd om du drar ut vit till båda brytarna.
Formax51

Inlägg av Formax51 »

Den koppling som benäms "sparkoppling" är inte alls ovanlig vid kabelinstallationer.. 5x1.5 är ju en vanlig kabel.. EQLQ eller liknande.. och har man då en trappfunktion som kräver fas nolla jord på båda sidor är den kopplingen alldeles utmärkt :) ..
Så i ditt fall kan det vara ett allternativ eftersom brytare B ska styra uttaget på utsidan.. och på det viset spar man in en tråd i röret till armaturen (om det nu är frågan om rör).. är det slang med fördragen tråd eller kabel så slipper man komplettera... bara koppla in ... så som jag alltid kopplat denna lösning med standardfärger är:
Brun = Fas
Svart = tändtråd ( här ansluter man bara sina armaturer eftersom i dosorna .. eller på plint direkt i armatur om den har 5-plint)
Vit = förbinder P i båda brytarna
Blå = Nolla
Gul-Grön = Skyddsjord
LarryXz

Inlägg av LarryXz »

Jag var visst lite otydlig. Med 5 färger så menade jag 5 ledare. Sparkoppling kör jag med hela tiden, vare sig det är uttag på båda sidor eller ej.
Hunternicklas

Har ritat klart det som läraren krävde och vill dubbelkolla med er ifall schemat kommer funka utan konstigheter.

Uppgiften innehöll dessa krav:

1. Skriv vilka färger du använder som Fas, neutral, tändtrådar, kopplingstrådar mm. 

2.Apparaterna som är märkta med 22 ritas ihop på lämpligt sätt och matas från centralen på ett lämpligt sätt. ´
Gör lika med apparaterna som är märkta med 31,som också ska matas på ett lämpligt sätt från centralen.  Markera även på samtliga ledningar, ledarantalet ! 

Anta att installationen ska utföras med infällt montage och 16 mm rör. 

2.Du skall komplettera ritningen med ett uttag för diskmaskin på lämplig plats, och 3 st 1-vägsuttag för microugnar som ska placeras på bänken.
Du ska rita in en egen gruppledning (3G1,5) till var och en av de fyra uttagen från elcentralen. 

3.Rita en skiss över belysningen i matrummet så att det framgår vilka färger du använder mellan strömbrytarna uttag och armaturerna
Rita även så att trappkopplingens funktion framgår. Ev, separat kopplingsschema.  (jobbar på det fick inte plats i bilden)

4.På förstoringen syns inte centralen,så rita ut varje matning ut från rummet och märk den med "Till central" 
IMG.jpg
LarryXz

Inlägg av LarryXz »

Byt ut lila*2 mot svart och vit. Vit blir tändtråd och svart mellantråd (sparkoppling).
Glöm inte bänkarmaturen.
Skriv svar