Slut-transistor blir het. Justera tomgångsström?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
figge88

Slut-transistor blir het. Justera tomgångsström?

Inlägg av figge88 »

Hej!

Jag har lagat ett par slutsteg som har kortslutits. Jag har bytt kondensatorer, några resistorer och slut-transistor.
Jag har inte gjort någon felsökning annan än okulärt, eftersom min kunskap inte duger till för det. :humm:
Men jag har provat att koppla in förstärkarna, och det går att spela musik men slut-transistorerna blir väldigt varma.
Jag har även provat att enbart koppla in strömkabeln och även då, utan input alltså, blir slut-transistorerna heta på bara ca. 1 minut.
Och efter en del googlande så tror jag att det kan bero på att tomgångsströmmen/BIAS är för hög. Och då har jag googlat hur man ställer in/justerar den, men utan att hitta något riktigt tillfredsställande.
Jag har inga visioner om att trimma in för att få det absolut bästa ljudet, utan enbart att det går att spela med slutstegen utan att dom brinner upp.
Det är två slutsteg, ett för varje sida (höger/vänster) och på varje kretskort (ett för varje slutsteg) sitter två stycken potentiometrar som jag gissar är för att justera tomgångsströmen.
Går det att enkelt verifiera att så är fallet?
Finns det något enkelt sätt att ställa in tomgångsspänningen så att slutstegen blir brukbara?

Jag har el-bakgrund, så jag vet hur man använder en multimeter, bara jag vet vart och hur jag ska mäta på komponenterna, så kan jag nog få fram olika värden om så behövs. :)

Några dokument/scheman har jag inte lyckats att skrapa fram. Slutstegen är Alta 120 eller 130, lite oklart, från Roger Sperrling.

Finns det något annat som kan vara galet på kretskortet som gör att slut-transistorerna blir heta?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av figge88 25 februari 2020, 07:08:48, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
breflabb

Re: Slut-transistor blir het. Justera tomgångsström?

Inlägg av breflabb »

Den resistorn är definitivt färdig grillad, och även den mellan potentiometern och trestiftskontakten
ser halvgrillad ut. Kolla även noga på dom lytarna som har rödtegelstensfärg, dom brukar ha
små sorickor på toppen, har dom det då skall dom bytas också.
När det gäller tomgångsströmmen så kan man alltid utgå från att potten står i mittläge.
Det brukar stämma ( lite grovt utan att det tar skada) sen kan man finjustera med multimeteEdit
Edit!
Inlägget före mig raderades helt plötsligt. Motståndet jag menade är den vid trissan med kylpåt
figge88

Inlägg av figge88 »

Ursäkta, jag glömde säga att bilden på kretskortet är innan jag bytte ut komponenterna :doh:
Så ja, dom delar du nämner är redan utbytta :) :tumupp:
Ok, någon gissning på varför det är två potentiometrar på varje kort?
Kan det vara olika för utgång för diskant och mellanregister?
svanted

Inlägg av svanted »

jag byggde ett klass A/B slutsteg för 100 år sedan och tomgångsströmmen på det var så högt som möjligt utan att det blev för varmt, vilket ju åckså berodde på hur stor kylfläns man kostat på,
och ju högre tomgångsström desto mera klass A blev det, alltså ljudmässigt bättre.

men den ljudmässigt bästa/effektivaste justeringen gör man mha ett oscilloskåp,
om man skickar in en sinussignal ska man titta på hur det ser ut på utgången precis vid 0 genomgången,
den ska vara så rak som möjligt med lägsta möjliga tomgångsström,
med för liten ström får man ett litet "trappsteg" precis vid 0 genomgången, och för hög ström blir ju som du säger trissorna överhettade.
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Hur är det med termiska förbindelsen mellan trissan och plåten?
Har du gjort rent gamla fettet och ersatt med nytt?
Kollat isoleringsbrickan mellan trissan och plåten?
Det är självklarheter men man kan glömma något i farten
Akai

Inlägg av Akai »

figge88 skrev:någon gissning på varför det är två potentiometrar på varje kort?
Det KAN vara så att den ena potten är för att justera balansen på slutsteget, alltså man mäter DC spänning på utgången och justerar steget till sånära 0 som möjligt.

Så var det på en lite kraftigare sansui stärkare jag renoverade för nått år sedan.

Att det blir varmt behöver inte vara ett fel, vissa HIFI förstärkare är väldigt hårt ställda för att de ska jobba i klass A så högt upp i uteffekt som möjligt.

Hur varmt blir det?
figge88

Inlägg av figge88 »

Termiska förbindelsen är god. Känner man på aluminium-plattan som trissorna är monterade på känner man värmen direkt och den sprids bra. Och känner jag direkt under trissan, men på alu-plattan så blir det hett, efter kanske 1 min är det så hett att jag inte riktigt vill ta där.
Nu kanske man är mus-bränd, men då slår jag ifrån strömmen :P
Och det hela svalnar rätt så snabbt.

Jag har inte provat att koppla in högtalarna mot slutstegen igen, men det känns som att när högtalarna var inkopplade tog det längre tid innan trissorna blev varma.
Kan det vara någon sanning i det?
Kan ju prova om det blir skillnad, ska bara hinna mellan jobb, småbarn och sjuka hundar :shock:

Jag har iaf testat ställa in potentiometern i mitten, men det var inte långt ifrån där den redan stod, och det blev ingen skillnad.
Om jag ska ställa in potentiometern så att det blir så låg tomgångsström som möjligt, ska då ohm-talet vara högt eller lågt? Eller går det inte att säga något generellt?
Nu har jag iofs bara justerat den ena potten, den som har resistans på 0-460ohm. Den andra har jag inte kollat max på, men den står inställd på 56ohm (och ganska i mitten-läge rent fysiskt)
Kan man något utifrån det säga något vad dom borde göra?

Ber om ursäkt ifall vissa frågor och funderingar här är något som vissa elektronik-insatta tycker är något man borde kunna.
Men jag har inte riktigt kunskap om hur kretsar osv. fungerar. Enskilda komponenters funktion kan jag övergripande, men när det sätts ihop till kretsar tappar jag kunskap, men med det sagt inte viljan att förstå :)

Jag bifogar bilder på hela förstärkaren, m.m. så kanske det är lättare att förstå vad som händer.

Hur bör jag gå vidare i felsökning/testning?
Det verkar inte vara något annat som blir varmt än de två (större, sitter också en liten men svårt att avgöra om den också hettar upp) transistorerna som sitter monterad på aluminium-skenan under kretskortet.
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Att känna hur varmt det är med fingrarna på en plåt kan vara mycket knepigt
och missvisande. Ta en termometer och mät tempen några centimeter från trissan på
plåten. Upp till 70-80 grader klarar sluttransistorerna, men om man sätter fingret på en värme
platta som är så varm så blir känslan olidligt varmt
figge88

Inlägg av figge88 »

Jahapp, då har jag letat fram temp.stickan och vid 85°C slog jag ifrån strömmen :(
Så hur går jag vidare härifrån?
Det finns inga synligt uppenbart skadade komponenter, jag har mätt upp övriga transistorer på kortet, och enligt mig så är dom OK. Dock endast testat i spänningslöst tillstånd.
Resistorer känns som om att det borde synas om dom är kassa? Vissa har jag mätt upp och de har visat rätt värden.
Jag har tillgång till ett spänningsaggregat, är det någon idé att kunna skicka in en lägre spänning (12-60V?) och mäta över vissa komponenter eller utgångar?
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Om det är den trissan på bild så är det nog ingen fara med tempen
upp till 150 grader enligt databladet. Så kör du och håll koll på tempen till den
kritiska gränsen på 150 grader. Om det stannar runt 100-120 grader då är det
förmodligen inget fel, utan konstruktionen är sådan.
ghu

Inlägg av ghu »

Observera att det är inne på chippet som det maximalt får vara 150 grader.
Om det är 120 grader på hetaste delen av kylflänsen vid tomgång så kommer transistorn garanterat att gå sönder då man belastar förstärkaren.

TS bör mäta biasströmmen genom sluttransistorerna vid tomgång, d v s utan belastning.
Gör detta genom att mäta spänningen över effektmotstånden märkta R050.
Med stor sannolikhet är detta emittermotstånd för sluttransistorerna.

R050 betyder förmodligen 0,050 ohm vilket i sammanhanget är en liten resistans, brukar vara ca 10 gånger större. Mät spänningen med bra multimeter som kan mäta 0,1 mV och använd sedan ohms lag:

I=U/R=U/0,05

Lämplig tomgångsström brukar vara i storleksordningen 10 mA.
Justera med trimpotentiometern märkt 500 ohm.

Jag reagerar på hur liten kylflänsen är för förstärkaren.
Är detta den enda kylflänsen eller skruvas den fast i något större?
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Tror inte att det skiljer så många grader så att det blir katastrof
Chippet ligger ju på plåten inne i trissan. Däremot,kör man utan kylning då ryker det ganska snabbt
figge88

Inlägg av figge88 »

Jösses, kan dom bli så varma. Man blir ju nojig när elektronik blir varmt...
Det började ju stanna av vid 80°, ökade inte alls så snabbt som upp till 70-75°.
Hela den alu.-plattan transistorn är monterad på skjuts ner i en alu.-tub som den monteras mot. Borde vara tillräckligt med metall. Dock inte som flänsar, men ändå?

Jag mätte upp resistorn märkt R050 och får det till 5ohm, även om värdena varierade men det kan bero på instrumentet?
Mäter jag en resistor på K-ohm är värdet stabilt, men mäter jag en på 14ohm så svängde värdet en aning och dessa på 5ohm svänger än mer.

Mätte upp spänningen över effektmotstånden, men blev då osäker om jag bör mäta det i likspänning eller växelspänning?
På växel fick jag inget stabilt värde, vilket jag gick på likspänning.
0.03Vdc. Det ger alltså 0.03/5=0.006A (6mA).
Detta gick bra på ena resistorn, men när jag skulle mäta den andra tabbade jag mig, tror jag? :humm:
Spänning på och bägge mätproberna anslutna till varsitt ben när jag råkar dra lös ena proben, och säkringen i slutsteget gick. Kan det vara för att ena mätproben lossnade?
Den kortslöt inte mot något.
Men det märkliga nu är att säkringen går direkt så fort jag slår på strömmen nu, utan några mätprober anslutna.
Nu har jag inga säkringar hemma, så jag måste skaffa fler innan jag kan testa något mer...
ghu

Inlägg av ghu »

Jag tror inte att motstånden märkta R050 är på 5 ohm.
Vad visar ohmmetern då du sätter ihop probspetsarna direkt?

Då du ansluter mätproberna till motståndens ben försök att gnida av eventuellt oxidskikt på benen
figge88

Inlägg av figge88 »

Kan prova med mätspetsarna också, nu har jag ett par med gripklor som trycks ut och fjädrar tillbaka när man släpper.
Med dessa så visade instrumentet 2.7ohm när jag kortslöt dom, dock fladdrar värdet om jag inte håller mätproberna helt stilla. Men 2.7ohm återkom flera gånger.
Skriv svar