Seriekoppla strömkällor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
anto04
Kontakt:

Seriekoppla strömkällor

Inlägg av anto04 »

Hej!

Jag har två stycken transformatorer som ger 17V växelström vardera. Jag har försett dom med varsin likriktare så dom istället ger ca 14V likström.
Jag behöver 28 V likström och funderar på om man kan seriekoppla de båda tranformatorerna. Hur reagerar dom på det? ÄR det en helt galen kopplning jag tänker mig? Den ena transformatorn klarar belastning på 2 A och har ett överspänningsskydd som bryter strömmen vid överbelastning. Den andra ger dock bara 1 A och har inget sådant skydd. Är dte då 1A-gränsen man ska hålla sig till när man sedan kopplar dom till något??

Tacksam för svar/mvh Anton :o
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor

Inlägg av Stolleman »

Välkommen hit Anton!
Här är en som fått svar i ett annat forum.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp ... C_ID=29050
anto04
Kontakt:

Inlägg av anto04 »

Tack för svaret. Dock blev jag inte så mycket klokare på länken 8)
Finns det absolut ingen risk att transformatorerna skadas? Dessutom undrar jag har mycket ström seriekopplingen kan ge då den ena transen ger 1 A och den andra 2 A. Är det den lägre man ska hålla sig till då eller?
Alltså belasta med max 1 A?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Svagaste länken bestämmer: 1A max alltså.

Men något är helt fel: 17Vac blir till 14Vdc? skulle inte tro det! 17Vac fullrikat blir 24V
anto04
Kontakt:

Inlägg av anto04 »

Ok.

Som likriktare använder jag 4 st 1N4001 Dioder. Enligt mätningar med multimeter blir det 14.3V dc. Transen ger 16.7 V ac.
Om detta egentligen skulle bli 24 V dc så vore ju det perfekt. Då slipper jag ju seriekoppla eftersom 24 V räcker. Dessutom får jag ju då ut sammanlagt 3 A från mina båda trafos istället för bara 1 A. Vore helt perfekt.

Vill faktiskt minnas att jag i alla fall har fått ut ca 20 V dc via samma typ av likriktare förut. Blev förvånad när den plötsligt bara gav 14V.
Först trodde jag att problemet kunde lösas genom att byta dioderna mot ett par nya av samma typ då de gammla råkade ut för överbelastning och överhettning ganska ofta vid kortslutningar och därför kunde vara skadade. Det hjälpte dock inte.
Skulle inte tro att det är fel på trafon heller eftersom den fortfarande ger 17V ac.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Likriktat och glättat bör du få 1.414 x AC
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Här finns en tråd om detta.

En parantes: AC X 1.4142 = DC likriktat och glättat. (Om man nu vill köra med fyra decimaler..) :)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Seriekoppla strömkällor

Inlägg av danei »

Nu är jag lite petig. Men det har du nog igen senare.

"Jag har två stycken transformatorer som ger 17V växelström vardera."

17V är en spänning ingen ström

"Jag har försett dom med varsin likriktare så dom istället ger ca 14V likström.
Jag behöver 28 V likström och funderar på om man kan seriekoppla de båda tranformatorerna. Hur reagerar dom på det?"

RMS värdet borde bli 17V-2*0,7V=15,6V det är medelvärdet. Toppvardet blir rotenur2*17V=24V. Med glättning får du ut den späningen.

"ÄR det en helt galen kopplning jag tänker mig?"

Nej det är rimligt

"Den ena transformatorn klarar belastning på 2 A och har ett överspänningsskydd som bryter strömmen vid överbelastning."

Ett överspäninings skydd bryter inte vid överbelastning. Gissar att du menar ström begränsning. Har den det så är det inte en ren transformator.

"Den andra ger dock bara 1 A och har inget sådant skydd. Är dte då 1A-gränsen man ska hålla sig till när man sedan kopplar dom till något??"

Det stämmer bra.
Transen är inte ett vedertaget berepp för transformatorer. Det låter mer som trensistor i mina öron. Vedertagen slang är trafo.
anto04
Kontakt:

Inlägg av anto04 »

Danei Skrev:
Nu är jag lite petig. Men det har du nog igen senare.

"Jag har två stycken transformatorer som ger 17V växelström vardera."

17V är en spänning ingen ström

"Jag har försett dom med varsin likriktare så dom istället ger ca 14V likström.
Jag behöver 28 V likström och funderar på om man kan seriekoppla de båda tranformatorerna. Hur reagerar dom på det?"

RMS värdet borde bli 17V-2*0,7V=15,6V det är medelvärdet. Toppvardet blir rotenur2*17V=24V. Med glättning får du ut den späningen.

"ÄR det en helt galen kopplning jag tänker mig?"

Nej det är rimligt

"Den ena transformatorn klarar belastning på 2 A och har ett överspänningsskydd som bryter strömmen vid överbelastning."

Ett överspäninings skydd bryter inte vid överbelastning. Gissar att du menar ström begränsning. Har den det så är det inte en ren transformator.

"Den andra ger dock bara 1 A och har inget sådant skydd. Är dte då 1A-gränsen man ska hålla sig till när man sedan kopplar dom till något??"

Det stämmer bra.
Transen är inte ett vedertaget berepp för transformatorer. Det låter mer som trensistor i mina öron. Vedertagen slang är trafo.

Bra, jag är ju medlem här på forumet just för att lära mig mer om elektronik, så petighet lönar sig i längden :D , även om det inte är riktigt sånna svar man vill ha 8), men dom är nyttiga att ta till sig.

Hursom helst, angående ämnet. "Trafosarna" är inge rena sådana utan de hör frånbörjan till en Märklinjärväg. De är inkappslade och kan antagligen innehålla all möjlig elektronik. Vet bara vad dom ger för utspänning och vilken effekt dom har. Den ena bryter som sagt strömmen vid överbelastning, antagligen med hjälp av lite elektroniska komponenter.

När jag kopplar fyra dioder som en likriktare så blir utspänningen 14V dc. Hur ska då den glättas för att uppnå 24V? (Förstår inte riktigt hur det kan ha så stor betydelse). Är det bara att parallellkoppla en kondesator med likriktarens likströmsutgång? I så fall, vilket värde ska den lämpligast ha?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> även om det inte är riktigt sånna svar man vill ha

Va !!??
Danei's svar borde vara *exakt* det du vill ha. Det var väl solklart...

> "Trafosarna" är inge rena sådana utan de hör frånbörjan till en Märklinjärväg.

Borde ha nämnts i *första* inlägget.
Är du 100% säker på att en Märklin trafo ger AC ut ?
Jag minns inte riktigt, det var 35 år sedan... :-)
evert2

Inlägg av evert2 »

Jag vet att märklin använder sig av AC-spänning (i alla fall för den vanliga H0-skalan)...det är "taggar" i mitten av rälsen....kom inte i håg hur det funkade med hur man bytte körrikting :oops:
GFEF

Inlägg av GFEF »

>Jag vet att märklin använder sig av AC-spänning

JA märklin lok är allström,
går lika bra på likström som växelstöm.

>.kom inte i håg hur det funkade med hur man bytte körrikting

Ett relä i loket som växlar vid en högre späning än körspäningen.

F.d märklin ägare....
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

anto04: kolla lite i regel tråden.

Fundera lite på hur spänningen ser ut över tiden.
Kommer inte ihåg tumreglerna för kondensator storlek. Men det beror även lite på hur mycket rippel man acepterar.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

anto04,

om du likriktar AC utan glättning får du inte DC, utan snarare ett pulståg. Effektivspänningen på detta bör bli exakt samma som för ACn (minus spänningsfallet över dioderna). Dina 14 V beror antagligen på att multimetern inte klarar att mäta på ett pulståg.

Och ja, det är precis som du säger: koppla en kondensator parallellt med den likriktade ACn för att glätta. Vilket värde den ska ha beror på hur mycket ström du ska dra och hur mycket "rippel" (spänningsvariationer) du kan stå ut med. Ett par tusen mikrofarad räcker nog fint i detta fall. Kondensatorn ska tåla spänningar på minst din DC-spänning, men lägg till 10 V eller så för säkerhets skull. 2000 uF/35 V alltså. Du kan parallellkoppla flera mindre kondensatorer och lägga ihop kapacitansen: 2x1000 uF/35 V funkar alltså lika bra.

Och slutligen så citerar vi inte föregående inlägg på detta forum. Det är en av de få regler som finns här.

Välkommen!

Arvid
anto04
Kontakt:

Inlägg av anto04 »

Hej igen!

Det var värst vad alla var petiga på detta forumet!
Men nu har jag i alla fall fått tillräckligt med fakta för att reda ut det hela.
Tack såmycket :)

/Anton
Skriv svar