Danei Skrev:
Nu är jag lite petig. Men det har du nog igen senare.
"Jag har två stycken transformatorer som ger 17V växelström vardera."
17V är en spänning ingen ström
"Jag har försett dom med varsin likriktare så dom istället ger ca 14V likström.
Jag behöver 28 V likström och funderar på om man kan seriekoppla de båda tranformatorerna. Hur reagerar dom på det?"
RMS värdet borde bli 17V-2*0,7V=15,6V det är medelvärdet. Toppvardet blir rotenur2*17V=24V. Med glättning får du ut den späningen.
"ÄR det en helt galen kopplning jag tänker mig?"
Nej det är rimligt
"Den ena transformatorn klarar belastning på 2 A och har ett överspänningsskydd som bryter strömmen vid överbelastning."
Ett överspäninings skydd bryter inte vid överbelastning. Gissar att du menar ström begränsning. Har den det så är det inte en ren transformator.
"Den andra ger dock bara 1 A och har inget sådant skydd. Är dte då 1A-gränsen man ska hålla sig till när man sedan kopplar dom till något??"
Det stämmer bra.
Transen är inte ett vedertaget berepp för transformatorer. Det låter mer som trensistor i mina öron. Vedertagen slang är trafo.
Bra, jag är ju medlem här på forumet just för att lära mig mer om elektronik, så petighet lönar sig i längden

, även om det inte är riktigt sånna svar man vill ha

, men dom är nyttiga att ta till sig.
Hursom helst, angående ämnet. "Trafosarna" är inge rena sådana utan de hör frånbörjan till en Märklinjärväg. De är inkappslade och kan antagligen innehålla all möjlig elektronik. Vet bara vad dom ger för utspänning och vilken effekt dom har. Den ena bryter som sagt strömmen vid överbelastning, antagligen med hjälp av lite elektroniska komponenter.
När jag kopplar fyra dioder som en likriktare så blir utspänningen 14V dc. Hur ska då den glättas för att uppnå 24V? (Förstår inte riktigt hur det kan ha så stor betydelse). Är det bara att parallellkoppla en kondesator med likriktarens likströmsutgång? I så fall, vilket värde ska den lämpligast ha?