Vattenpump?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Snatchit

Vattenpump?

Inlägg av Snatchit »

Halloj, är i slutskedet nu på mitt lilla projekt att bygga en automatisktblomvattnare, och nu lär jag hitta en pump. Tidigare har jag tänkt att ha en vanlig spolarpump som man har i bilen, men probelemet är att dom låter ju så fruktansvärt mycket.
Tanken är att den ska pumpa upp vatten från en liten behållare, ner i en kruka, så behöver ju inte vara nå stora grejer.

Någon som har nå tips på vad man kan använda, och var man kan få tag i en till ett rimligt pris? :)
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Kolla pumpar till husvagnars friskvatten, vet att biltema och classe har. De är billigt och låter inte alls mycket.
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

ett alternativ kan kanske vara att ha någon form av vattentorn (hink hängande i gardinstång?) och sen ha en magnetventil för att styra vattenflödet.
Användarvisningsbild
Snatchit

Inlägg av Snatchit »

Zeus: Ska kolla upp det där, tack för tipset!

Gvs: Jo, funderat på att ha en ventil, men att stoppa allting lite diskret under fönstretbrädan skulle nog passa lite bättre, iaf i mitt fall. Men ska fundera på det, kanske kan fixa på något annat sätt med en ventil, tack för tipset!

-Kikade runt lite och hittade denna, kanske kan vara något
http://www.clasohlson.se/ext.asp?art=308356000
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

EDIT :shock: såg att du inte gillar spolarpumpar...blind

soppapumpar är tysta iaf.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Om det var 30-8356 du menade så behöver denna en motor för att dra runt axeln. Men hittar du en tyst hyfsat stark sådan så kan det säkert fungera.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Ett knep kan vara att pumpa luft istället med en akvarie pump. Dom är ganska tysta och ganska starka.

Så pumpar du in luft i toppen av en PET-flaska med vatten i. Från botten och ut genom korken har du en slang till blomorna. Presto vattenpump!
Användarvisningsbild
Snatchit

Inlägg av Snatchit »

Biker: Soppapumpar till bilar är väl allt ifrån tysta? :P

Jo, och att ha en separat motor för att driva verkar ju lite omständigt, men det Netrunner sa var fasiken ingen dum idé, den tror jag vi kör på :)

Tack för alla tips!
Skriv svar