Fotodetektor problem
Fotodetektor problem
Hej alla!
Hur ska jag koppla en fotodiod så att den startar en colektor ström i en tranisitor när den INTE är belyst, alltså när den inte är belyst så ska strömen gå genom colektor (fast den inte är belyst så ska den öppna emitter strömmen).
För dem nyfikna är det till en fotodetektor som ska öppna en krets när den INTE är belyst, gärna förslag på hur man kan gö!
Har hjärnstillestånd nu så emitter & colektor kan va ihopblandade men jag menar att det måste finnas bas-emitterström för att öppna colektorn eller hur det nu är.
Alla svar är till hjälp här!
//Emil
Hur ska jag koppla en fotodiod så att den startar en colektor ström i en tranisitor när den INTE är belyst, alltså när den inte är belyst så ska strömen gå genom colektor (fast den inte är belyst så ska den öppna emitter strömmen).
För dem nyfikna är det till en fotodetektor som ska öppna en krets när den INTE är belyst, gärna förslag på hur man kan gö!
Har hjärnstillestånd nu så emitter & colektor kan va ihopblandade men jag menar att det måste finnas bas-emitterström för att öppna colektorn eller hur det nu är.
Alla svar är till hjälp här!
//Emil
Henry > Det går INTE! Ska du vara besservisser så kan du rita ett schema och visa oss andra hur det går till!
Har inte med att göra med vem som har rätt och vem som har fel om det nu var det du fick för dig utan jag bara sa att det säkert gör det baserat på att en PNP transistor leder ström när det är 0v på basen. Så jag tycker att du kan ta det lilla lugna med vad du säger.
Har inte med att göra med vem som har rätt och vem som har fel om det nu var det du fick för dig utan jag bara sa att det säkert gör det baserat på att en PNP transistor leder ström när det är 0v på basen. Så jag tycker att du kan ta det lilla lugna med vad du säger.
Tyvärr kommer jag inte på något. Det närmsta jag kan komma just nu är att den blir jordad hela tiden. 
men, jag lägger upp den i alla fall. Någon kanske kommer på någon bra idé, vem vet.

Edit:
Kanske funkar detta?
ah, vänd på dioden där med... Hade ingen aning om att de va tvärtom när jag ritade
Ähh, de funkar nog inte... Det var svårt dehär
Ska bli kul att se hur det lösersig

men, jag lägger upp den i alla fall. Någon kanske kommer på någon bra idé, vem vet.

Edit:
Kanske funkar detta?

ah, vänd på dioden där med... Hade ingen aning om att de va tvärtom när jag ritade

Ähh, de funkar nog inte... Det var svårt dehär

Ska bli kul att se hur det lösersig
Senast redigerad av Virr3 3 februari 2006, 21:27:26, redigerad totalt 5 gånger.
Jo, det är klart man får som sagt: Skriv alla era idéer!Pjoms skrev:Är fotodiod ett krav? Annars borde det väl bli lättae om man "får" använda en fototransistor istället.
Ett annat alternativ kan ju t.ex. vara en så'n här, men om du måste använda just en fotodiod så går det ju naturligtvis inte.

//Emil