Fotodetektor problem

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
Korken

Fotodetektor problem

Inlägg av Korken »

Hej alla!

Hur ska jag koppla en fotodiod så att den startar en colektor ström i en tranisitor när den INTE är belyst, alltså när den inte är belyst så ska strömen gå genom colektor (fast den inte är belyst så ska den öppna emitter strömmen).

För dem nyfikna är det till en fotodetektor som ska öppna en krets när den INTE är belyst, gärna förslag på hur man kan gö!

Har hjärnstillestånd nu så emitter & colektor kan va ihopblandade men jag menar att det måste finnas bas-emitterström för att öppna colektorn eller hur det nu är.
Alla svar är till hjälp här!

//Emil
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Med EN transisor går det inte att få den funktionen du söker. Du får göra en vanlig koppling där transistorn leder då dioden blir belyst och sedan invertera signalen med ytterligare en transistor.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Jo det gör det säkert, det finns ju tex både PNP transistorer och NPN. Den ena fungerar tvärtemot den andra. + in på basen på en PNP ger ingen ström genom den, jordar man basen så går det däremot ström genom den.
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Hmm, ok men hänger inte riktit med.
Skulle någon kunna rita ett kopplings schema? Ett slarvit i paint räcker bara så ja får lite hum om det. :)

Gärna bådas idéer. :)

//Emil
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Henry > Det går INTE! Ska du vara besservisser så kan du rita ett schema och visa oss andra hur det går till!
macgyver
Kontakt:

Inlägg av macgyver »

du kan ju testa att göra såhär:
Bild

vet inte vad det är för framspänningsfall över din fotodiod men går det under 0,6 volt så borde det fungera med rätt värde på motståndet
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Möjligtvis skulle det fungera om du vänder på fotodioden och petar in en diod i serie med emittern. Men som sagt, motståndsvärdet blir känsligt som sjutton (och högohmigt).

EDIT: Denna lösning orkar inte dra mer än ett 10:tal microampere på kolektorn.
Pjoms
EF Sponsor

Inlägg av Pjoms »

Är fotodiod ett krav? Annars borde det väl bli lättae om man "får" använda en fototransistor istället.
Ett annat alternativ kan ju t.ex. vara en så'n här, men om du måste använda just en fotodiod så går det ju naturligtvis inte.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Henry > Det går INTE! Ska du vara besservisser så kan du rita ett schema och visa oss andra hur det går till!

Har inte med att göra med vem som har rätt och vem som har fel om det nu var det du fick för dig utan jag bara sa att det säkert gör det baserat på att en PNP transistor leder ström när det är 0v på basen. Så jag tycker att du kan ta det lilla lugna med vad du säger.
Virr3

Inlägg av Virr3 »

Tyvärr kommer jag inte på något. Det närmsta jag kan komma just nu är att den blir jordad hela tiden. :(

men, jag lägger upp den i alla fall. Någon kanske kommer på någon bra idé, vem vet.

Bild

Edit:

Kanske funkar detta? Bild

ah, vänd på dioden där med... Hade ingen aning om att de va tvärtom när jag ritade ;)

Ähh, de funkar nog inte... Det var svårt dehär ;)
Ska bli kul att se hur det lösersig
Senast redigerad av Virr3 3 februari 2006, 21:27:26, redigerad totalt 5 gånger.
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Hej igen!

Borde inte detta fungera?
Bild

För om man har nog kraftigt motstånd så borde strömmen vara nära 0V sen när man lyser på fotodioden så släpper den igenom allt istellet.

Bry er inte vad som är på Collectorn då de är resten av mitt projekt.

//Emil
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Pjoms skrev:Är fotodiod ett krav? Annars borde det väl bli lättae om man "får" använda en fototransistor istället.
Ett annat alternativ kan ju t.ex. vara en så'n här, men om du måste använda just en fotodiod så går det ju naturligtvis inte.
Jo, det är klart man får som sagt: Skriv alla era idéer! :D

//Emil
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Jag har för mig att en fotodiod förspänns i backriktningen och att dess läckström sen ökar när den belyses.
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Henry skrev:Jag har för mig att en fotodiod förspänns i backriktningen och att dess läckström sen ökar när den belyses.
Helt korrekt.
Min sitter väll i backriktningen? Ström går från + till - har jag för mig.

//Emil
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Oj vad snabbt det kom upp mer. När jag postade så kunde jag bara se virr3:s inlägg och inget annat. :) Jodå den sitter i backriktningen. Tänkte mer på macgyver schema om man hade vänt på dioden istället om det hade fungerat bättre.
Skriv svar