Hur triggar jag en triac från 5V?
Hur triggar jag en triac från 5V?
Jag har en växelspänning på ca 9V från en ringklockstrafo som jag vill styra från en PIC. Jag har en triac (L401E5) som jag tänkte använda, men då jag aldrig labbat med triacs tidigare har jag stött på lite problem.
Jag trodde i min enfald att det para var att lägga en (positiv) styrström á lá tyristor så skulle allt vara frid & fröjd. Så var det nu då inte...
Finns det nåt enkelt sätt att trigga triacen on/off utan att använda en optokopplare med triac-driver? Jag behöver ingen reglering utan den skall bara jobba som "relä", rent on/off alltså.
Jag trodde i min enfald att det para var att lägga en (positiv) styrström á lá tyristor så skulle allt vara frid & fröjd. Så var det nu då inte...
Finns det nåt enkelt sätt att trigga triacen on/off utan att använda en optokopplare med triac-driver? Jag behöver ingen reglering utan den skall bara jobba som "relä", rent on/off alltså.
Det jag försökte "hinta" om var just hur PIC'ens GND står
i rellation till Triacens anslutningar.
> så då får man väl gissa att du har "glömt" att koppla ihop nollan på ringtrafon med nollan på pic:en.
Jo, om inte PICen matas från en diodbrygga/stabb från samma ringtrafo.
Jag är inte helt säker på vad som händer då...
i rellation till Triacens anslutningar.
> så då får man väl gissa att du har "glömt" att koppla ihop nollan på ringtrafon med nollan på pic:en.
Jo, om inte PICen matas från en diodbrygga/stabb från samma ringtrafo.
Jag är inte helt säker på vad som händer då...
PIC:en matas med likriktare och stabb från samma trafo som triacen jobbar mot.
Finns det bättre alternativ som kan lösa uppgiften?
Jag har inga scheman nu, det jag har är luddiga beskrivningar...
Trafo -> likriktare -> 7805 -> PIC
Triacen skall styras av PIC för att driva en AC-last on/off
Då jag bara jobbar på trafons sekundärsida, så har jag igentligen inga krav på att skilja helt på AC/DC sidan. Det är inga problem att blanda om det underlättar.
Finns det bättre alternativ som kan lösa uppgiften?
Jag har inga scheman nu, det jag har är luddiga beskrivningar...
Trafo -> likriktare -> 7805 -> PIC
Triacen skall styras av PIC för att driva en AC-last on/off
Då jag bara jobbar på trafons sekundärsida, så har jag igentligen inga krav på att skilja helt på AC/DC sidan. Det är inga problem att blanda om det underlättar.
Du måste koppla MT1 till PIC GND, detta gör direkt att din applikation blir strömförande och måste isoleras ordentligt.
Då TRIACen trigger i alla 4 kvadranter kan det går bra vid att ha ett motstånd (220 ohm?) mellan PIC-out och G.
Men det är en MYCKET dum lösning just för att hela applikationen blir strömförande.
Då TRIACen trigger i alla 4 kvadranter kan det går bra vid att ha ett motstånd (220 ohm?) mellan PIC-out och G.
Men det är en MYCKET dum lösning just för att hela applikationen blir strömförande.
Varför MÅSTE det vara transformatorns lindning som sitter till MT1? Jag har ALDRIG sett det som ett krav, jag har däremot sett det som ett krav att man ska isolera 230V nätet från sina elektronikprylar...
Men då du VILL ha 230V på grejorna för att spara en optokopplare-DIAC faller det krav bort, jag hoppas bara att du vet vad du gör, det är potientiellt livsfarligt. Du kan t.ex. inte koppla PIC'en till en serieport osv.
Men då du VILL ha 230V på grejorna för att spara en optokopplare-DIAC faller det krav bort, jag hoppas bara att du vet vad du gör, det är potientiellt livsfarligt. Du kan t.ex. inte koppla PIC'en till en serieport osv.