Hur triggar jag en triac från 5V?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Pjoms
EF Sponsor

Hur triggar jag en triac från 5V?

Inlägg av Pjoms »

Jag har en växelspänning på ca 9V från en ringklockstrafo som jag vill styra från en PIC. Jag har en triac (L401E5) som jag tänkte använda, men då jag aldrig labbat med triacs tidigare har jag stött på lite problem.
Jag trodde i min enfald att det para var att lägga en (positiv) styrström á lá tyristor så skulle allt vara frid & fröjd. Så var det nu då inte...

Finns det nåt enkelt sätt att trigga triacen on/off utan att använda en optokopplare med triac-driver? Jag behöver ingen reglering utan den skall bara jobba som "relä", rent on/off alltså.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Ont om kretsritningar är det gott om... så då får man väl gissa att du har "glömt" att koppla ihop nollan på ringtrafon med nollan på pic:en.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Jag trodde i min enfald att det bara var att lägga en (positiv) styrström...

Positiv jämfört med vadå ?
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Jag tror trådskaparen menar en positiv Igt enligt definitionen i databladet...
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Det jag försökte "hinta" om var just hur PIC'ens GND står
i rellation till Triacens anslutningar.

> så då får man väl gissa att du har "glömt" att koppla ihop nollan på ringtrafon med nollan på pic:en.

Jo, om inte PICen matas från en diodbrygga/stabb från samma ringtrafo.
Jag är inte helt säker på vad som händer då...
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

I det läget blir det nog svårt att driva igenom någon ström på gaten. Med liten last på diodbryggan kommer dom att leda under väldigt kort tid. Men som du skrev, resultatet är högst osäkert.
Pjoms
EF Sponsor

Inlägg av Pjoms »

PIC:en matas med likriktare och stabb från samma trafo som triacen jobbar mot.
Finns det bättre alternativ som kan lösa uppgiften?

Jag har inga scheman nu, det jag har är luddiga beskrivningar...
Trafo -> likriktare -> 7805 -> PIC
Triacen skall styras av PIC för att driva en AC-last on/off

Då jag bara jobbar på trafons sekundärsida, så har jag igentligen inga krav på att skilja helt på AC/DC sidan. Det är inga problem att blanda om det underlättar.
macgyver
Kontakt:

Inlägg av macgyver »

har du tillgång till två vanliga optokopplare så kan du koppla dessa parallellt med utgångarna motriktade varandra
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Du måste koppla MT1 till PIC GND, detta gör direkt att din applikation blir strömförande och måste isoleras ordentligt.

Då TRIACen trigger i alla 4 kvadranter kan det går bra vid att ha ett motstånd (220 ohm?) mellan PIC-out och G.

Men det är en MYCKET dum lösning just för att hela applikationen blir strömförande.
Pjoms
EF Sponsor

Inlägg av Pjoms »

Då det bara är 9VAC efter en trafo så kan jag acceptera ganska "fula" lösningar...
Det blir väl i praktiken att köra med en halvvågslikriktning och använda andra sidan på trafon som "Gnd" till PIC:en och triacens MT1?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Varför????

Om det är vad du behöver till PIC'en är det väl OK för mig men fullvåg duger fint också. Det har inget med trafon att göra, det är _PIC'ens_ GND som är viktig.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

En helintegrerad SSR skulle antagligen också fungera både säkert och stabilt.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Men om man kopplar picens GND till trafon så kan du ju inte köra helvågs likriktning.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

> Det blir väl i praktiken att köra med en halvvågslikriktning och använda andra sidan på trafon som "Gnd" till PIC:en och triacens MT1?

Det borde kunna fungera.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Varför MÅSTE det vara transformatorns lindning som sitter till MT1? Jag har ALDRIG sett det som ett krav, jag har däremot sett det som ett krav att man ska isolera 230V nätet från sina elektronikprylar...

Men då du VILL ha 230V på grejorna för att spara en optokopplare-DIAC faller det krav bort, jag hoppas bara att du vet vad du gör, det är potientiellt livsfarligt. Du kan t.ex. inte koppla PIC'en till en serieport osv.
Skriv svar