fel på multimetern?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Seven11

fel på multimetern?

Inlägg av Seven11 »

Det verkar inte som om min multimeter (Datablad) har svårt att läsa av kondensator värden, olika värden visas hela tiden på displayen och den hoppar hela tiden omkring och stannar aldrig direkt på något värde.

Har försökt på flera olika kondensatorer, provade nyss en 470 µF/40V elektrolyt och den stannade på 0.04 nF.
Har även försökt identifiera en del metall polyester film kondensatorer (dom fyrkantiga små rackarna =) ) utan att lyckas.

Någon som har något tips?
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

På 470 µF/40V kondingen vet jag vad felet är.

"Capacitance: 4nF, 40nF, 400nF, 4μF, 40μF, 200μF ±3.5%"'
Vad det gäller dom andra vet jag inte.
Loial

Inlägg av Loial »

Borde inte stanna på 40pF ändå, utan snarare visa "O.L." (off limits)

Tycker det låter som avbrott i signalvägen?
mäter andra mätningar OK?
Seven11

Inlägg av Seven11 »

ja resistans, DC spänning och ström går bra (är bara dom + kapacitans jag har testat).

Vet ni någon bra multimeter som klarar DC späning/ström, resistans, kapacitans (gärna också induktans)?
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Hur fungerar den om du testar mot en kondensator som de vet är inom mätområdet?
Med risk för att låta nedsättande, du mäter väll med kondensatorn lös. Dvs ej fastlödd i någon koppling?
Seven11

Inlägg av Seven11 »

det blir samma sak... men är det så att multimetern bara klarar de kapacitanser som står eller är det från det lägsta till det hösta?

Ja jag mäter bara på kondensatorer som är lösa.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Testa och kortslut testpinnarna, då skall värdet vara runt 0 eller om det var oändligt.. kommer inte ihåg hur det nu var. Den kan visa något fast litet värde men det skall då vara stabilt och inte ändra sig hela tiden.
Seven11

Inlägg av Seven11 »

nja... värdet ändrar sig så for jag ställer in att jag vill mäta kapacitans och korsluta dom (så länge som jag håller jätte stille) är ungefär samma sak som data hold, men värdet hoppar ändå när jag låter testpinnarna bara "hänga fritt".
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Hänger dom fritt så borde värdet bli oändligt och "hålla" sig där så att säga. Kanske kan vara något glapp någonstans, kan resultera i knepiga värden vid kapacitansmätning har jag märkt. Testa tex några andra mätpinnar och se om det blir likadant.
Loial

Inlägg av Loial »

Kortsluter du, så ska det visa 0, med fria pinnar blir det ett par pF, det blir ju i princip en kondensator mellan trådarna.
Värdet ska alltså vara nära 0 oavsett om du kortsluter eller inte.
Skiftar värdet mycket är nåt galet.
men är det så att multimetern bara klarar de kapacitanser som står eller är det från det lägsta till det hösta?
Från 0 (cirka) till det högsta. Precis som med andra mätningar.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

"Kortsluter du, så ska det visa 0, med fria pinnar blir det ett par pF, det blir ju i princip en kondensator mellan trådarna"

Det var så det var. Men om han kortsluter så skall värdet iaf bli mindre än innan, om inte så är det något som inte verkar stämma.
Seven11

Inlägg av Seven11 »

jag har testat nu med ett par andra mätpinnar: samma sak där, DC volt/ampere mäts korrekt men kapacitans fungerar inte.

kan man koppla upp någon enkel krets och mäta typ spänning eller liknande för att räkna ut kapacitansen? (samma sak gäller induktans)
Användarvisningsbild
zus

Inlägg av zus »

Äger du en signalgenerator och lite kapacitans- och resistansdekader kan du ju koppla upp någon av alla olika bryggor (med namn efter gubbar som kommit på olika sätt att placera dekaderna :)

En googlesökning gav denna:

http://chem.ch.huji.ac.il/~eugeniik/ins ... heory.html

Vet inte om den är korrekt (har inte läst) men det såg ut att vara det....
Skriv svar