Det verkar inte som om min multimeter (Datablad) har svårt att läsa av kondensator värden, olika värden visas hela tiden på displayen och den hoppar hela tiden omkring och stannar aldrig direkt på något värde.
Har försökt på flera olika kondensatorer, provade nyss en 470 µF/40V elektrolyt och den stannade på 0.04 nF.
Har även försökt identifiera en del metall polyester film kondensatorer (dom fyrkantiga små rackarna =) ) utan att lyckas.
Hur fungerar den om du testar mot en kondensator som de vet är inom mätområdet?
Med risk för att låta nedsättande, du mäter väll med kondensatorn lös. Dvs ej fastlödd i någon koppling?
Testa och kortslut testpinnarna, då skall värdet vara runt 0 eller om det var oändligt.. kommer inte ihåg hur det nu var. Den kan visa något fast litet värde men det skall då vara stabilt och inte ändra sig hela tiden.
nja... värdet ändrar sig så for jag ställer in att jag vill mäta kapacitans och korsluta dom (så länge som jag håller jätte stille) är ungefär samma sak som data hold, men värdet hoppar ändå när jag låter testpinnarna bara "hänga fritt".
Hänger dom fritt så borde värdet bli oändligt och "hålla" sig där så att säga. Kanske kan vara något glapp någonstans, kan resultera i knepiga värden vid kapacitansmätning har jag märkt. Testa tex några andra mätpinnar och se om det blir likadant.
Kortsluter du, så ska det visa 0, med fria pinnar blir det ett par pF, det blir ju i princip en kondensator mellan trådarna.
Värdet ska alltså vara nära 0 oavsett om du kortsluter eller inte.
Skiftar värdet mycket är nåt galet.
men är det så att multimetern bara klarar de kapacitanser som står eller är det från det lägsta till det hösta?
Från 0 (cirka) till det högsta. Precis som med andra mätningar.
Äger du en signalgenerator och lite kapacitans- och resistansdekader kan du ju koppla upp någon av alla olika bryggor (med namn efter gubbar som kommit på olika sätt att placera dekaderna :)