"Protection" i förstärkare slår till hela tiden

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

"Protection" i förstärkare slår till hela tiden

Inlägg av 13th.Marine »

Fick tag på en bunte trasiga/halvlagade förstärkare häromveckan å tänkte nu sätta tänderna i en av dem.
Förstärkaren är en gammal JVCförstärkare där nått form av skydd slår till ganska snart efter man startat den, den spelar i nån sekund föratt sedan tystna, slår man sedan av den spelar den några sekunder till (tills kondensatorerna är urladdade skulle jag tippa på).
Troligtvis har den nog spelats rätt hårt med då man har fått byta några utgångstrissor, medans skyddet inte verkar ha blivit fixat.
Några tips om vad jag bör kolla? eller är det lika bra att jag tar rattarna och kastar resten?
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Vad är modelbetäckningen på förstärkaren?.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

-Mät med oscilloskop hur signalen ser ut innan den försvinner och vart den försvinner och hur det ser ut på utgången
-Bryts utgången med ett relä? Isåfall, mät hur utgången ser ut innan reläet.
-Kolla så att inte utgången är kortsluten
-Mät ifall det ligger likspänning på utgången; med eller utan signal
-Kolla ifall nånting drar mycket ström (kan vara svårt, man kan ex lossa anslutningarna till trafon och mäta ac spänningen * 1.41)
-Mät över lite spänningar här och var, kolla lite halvledare här och var, dioder, transistorer (speciellt slutstegstransistorerna), finns det spänning ut från trafo:n, finns det spänning ut från nätdelen osv osv
Senast redigerad av Fritzell 21 december 2005, 17:56:24, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Det är en VN-300

relän är det inte för det finns det inga i den ^^
Typisk, får skaffa mig ett skop, synd att de är så dyra...
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Jahadu det är en relativt ny förstärkare altså.? hade isär en med liknande problem för ett tag sen. Jag kan nog säga direkt att det är inte lönt att försöka laga. Och även om du hittar felet kan du troligtvis tyvärr inte köpa komponenten heller eftersom dom är alltid så ovanliga så bara Order, Bhiab osv har dom och dom säljer väl bara till företag (?)

edit: Såg att Bhiab tydligen sålde till privatpersoner också? :o va bra då vet man det. Dom har rätt mycket ovanliga saker som inte Elfa har faktiskt.. framförallt japanska transistorer
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

hmm ny? den är ganska gammal tycker jag det ser ut som...
Allting är hålmonterat med "banorna" "tryckta" ovanpå kortet (gör det väldigt lätt att följa dem iaf)...
gah, ska bli skönt att hamna på Högskolan å lära sig lite mer om sånt här =)
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Jaha jag fattade för att den hade en LCD som visar texten "protection mode" men det är ju inte alls säkert..Hur vet du att den går i protection mode?. ta en bild på den!

Är det en gammal 80-tals klenod finns det goda chanser att laga den. Många hade även förr i tiden en servicelucka man kunde skruva av under för att komma åt pcb kortet underifrån utan att behöva skruva ner hela kortet och montera bort kylelementet vilket kan vara ett helt kapitel...

Mvh Fritzell
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Protection Mode vet man att en förstärkare går in i då ljudet bryts. Det är en funktion för att skydda förstärkaren mot effekter/för höga/låga toner som den inte kan klara av, men då förstärkaren blir gammal så blir skyddet lite överkänsligt, vi hade ett PA-system i min gamla skola som hade just ett sånt här kluddigt system, om nåt annat än bastrumma och elbas spelades i en låt som man drog genom den så slog den av för några sekunder. Att dra tal genom den var ganska omöjligt, endast människor med grov basröst kunde använda den.

EDIT: Ja det var det där med att inte citera föregående inlägg :P
Senast redigerad av Stuggi 17 december 2005, 11:55:01, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

80tals klenod är den nog =)
som Stuggi sa, ljudet stängs av ganska snabbt efter man startat den.

kan ta ett par bilden sen i eftermiddag när jag hittat kameran.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Gamla förstärkare hade sällan skyddskretsar mot sånt. Jag skulle snarare tippa på att under en kort tid belastar nätdelen så hårt och eller alt. övriga komponenter så hårt att dom inte orkar leverera tillräckligt med energi
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

På alla lite dyrare grejor post-80-tal brukar nog ha de, vad jag sett åtminntone, dock är de vanligare på PA-system än på gitarr/bas-stärkare..
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Hmm isf undrar jag vad den "protect"-märkta kabeln har för funktion =P
Gah, var är den fördömda kameran?!
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Testa att klippa av den så får du se...
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Finns det ingen indikering på om det är överbalastings skyddet som aktiveras? Jag har hör andra fall där det visade sig att det inte var något fel på stärkaen utan på skyddet.
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Vissa HighEnd Pa-System har en liten lampa, men många har inte det... Och som sagt så är det mycket vanligt att detta skydd slutar att fungera som det skall...
Skriv svar