"Protection" i förstärkare slår till hela tiden
- 13th.Marine
- EF Sponsor
"Protection" i förstärkare slår till hela tiden
Fick tag på en bunte trasiga/halvlagade förstärkare häromveckan å tänkte nu sätta tänderna i en av dem.
Förstärkaren är en gammal JVCförstärkare där nått form av skydd slår till ganska snart efter man startat den, den spelar i nån sekund föratt sedan tystna, slår man sedan av den spelar den några sekunder till (tills kondensatorerna är urladdade skulle jag tippa på).
Troligtvis har den nog spelats rätt hårt med då man har fått byta några utgångstrissor, medans skyddet inte verkar ha blivit fixat.
Några tips om vad jag bör kolla? eller är det lika bra att jag tar rattarna och kastar resten?
Förstärkaren är en gammal JVCförstärkare där nått form av skydd slår till ganska snart efter man startat den, den spelar i nån sekund föratt sedan tystna, slår man sedan av den spelar den några sekunder till (tills kondensatorerna är urladdade skulle jag tippa på).
Troligtvis har den nog spelats rätt hårt med då man har fått byta några utgångstrissor, medans skyddet inte verkar ha blivit fixat.
Några tips om vad jag bör kolla? eller är det lika bra att jag tar rattarna och kastar resten?
-Mät med oscilloskop hur signalen ser ut innan den försvinner och vart den försvinner och hur det ser ut på utgången
-Bryts utgången med ett relä? Isåfall, mät hur utgången ser ut innan reläet.
-Kolla så att inte utgången är kortsluten
-Mät ifall det ligger likspänning på utgången; med eller utan signal
-Kolla ifall nånting drar mycket ström (kan vara svårt, man kan ex lossa anslutningarna till trafon och mäta ac spänningen * 1.41)
-Mät över lite spänningar här och var, kolla lite halvledare här och var, dioder, transistorer (speciellt slutstegstransistorerna), finns det spänning ut från trafo:n, finns det spänning ut från nätdelen osv osv
-Bryts utgången med ett relä? Isåfall, mät hur utgången ser ut innan reläet.
-Kolla så att inte utgången är kortsluten
-Mät ifall det ligger likspänning på utgången; med eller utan signal
-Kolla ifall nånting drar mycket ström (kan vara svårt, man kan ex lossa anslutningarna till trafon och mäta ac spänningen * 1.41)
-Mät över lite spänningar här och var, kolla lite halvledare här och var, dioder, transistorer (speciellt slutstegstransistorerna), finns det spänning ut från trafo:n, finns det spänning ut från nätdelen osv osv
Senast redigerad av Fritzell 21 december 2005, 17:56:24, redigerad totalt 3 gånger.
- 13th.Marine
- EF Sponsor
Jahadu det är en relativt ny förstärkare altså.? hade isär en med liknande problem för ett tag sen. Jag kan nog säga direkt att det är inte lönt att försöka laga. Och även om du hittar felet kan du troligtvis tyvärr inte köpa komponenten heller eftersom dom är alltid så ovanliga så bara Order, Bhiab osv har dom och dom säljer väl bara till företag (?)
edit: Såg att Bhiab tydligen sålde till privatpersoner också?
va bra då vet man det. Dom har rätt mycket ovanliga saker som inte Elfa har faktiskt.. framförallt japanska transistorer
edit: Såg att Bhiab tydligen sålde till privatpersoner också?

- 13th.Marine
- EF Sponsor
Jaha jag fattade för att den hade en LCD som visar texten "protection mode" men det är ju inte alls säkert..Hur vet du att den går i protection mode?. ta en bild på den!
Är det en gammal 80-tals klenod finns det goda chanser att laga den. Många hade även förr i tiden en servicelucka man kunde skruva av under för att komma åt pcb kortet underifrån utan att behöva skruva ner hela kortet och montera bort kylelementet vilket kan vara ett helt kapitel...
Mvh Fritzell
Är det en gammal 80-tals klenod finns det goda chanser att laga den. Många hade även förr i tiden en servicelucka man kunde skruva av under för att komma åt pcb kortet underifrån utan att behöva skruva ner hela kortet och montera bort kylelementet vilket kan vara ett helt kapitel...
Mvh Fritzell
Protection Mode vet man att en förstärkare går in i då ljudet bryts. Det är en funktion för att skydda förstärkaren mot effekter/för höga/låga toner som den inte kan klara av, men då förstärkaren blir gammal så blir skyddet lite överkänsligt, vi hade ett PA-system i min gamla skola som hade just ett sånt här kluddigt system, om nåt annat än bastrumma och elbas spelades i en låt som man drog genom den så slog den av för några sekunder. Att dra tal genom den var ganska omöjligt, endast människor med grov basröst kunde använda den.
EDIT: Ja det var det där med att inte citera föregående inlägg
EDIT: Ja det var det där med att inte citera föregående inlägg

Senast redigerad av Stuggi 17 december 2005, 11:55:01, redigerad totalt 1 gång.
- 13th.Marine
- EF Sponsor
- 13th.Marine
- EF Sponsor