En nybörjarfråga om transistorer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Rudnert

En nybörjarfråga om transistorer

Inlägg av Rudnert »

Jag kopplade upp en krets där en transistor ska sluta en krets med en lampa. Det märkliga är att det flyter ström genom transistor trots att jag inte har någon ström på basen. Vad har jag gjort för fel?
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Hur har du kopplat som?
Som den högra här eller?
Bild
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Vad är det för transistor?
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Har du bränt transistorn?:)
Oftast när man bränner blir det antingen avbrott mellan benen, eller så smälter de ihop så den blir en kortslutning.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Du kan behöva en resistor mellan bas och emitter på några kohm... det gläller speciellt mosfet:ar men man kan ta det som en generell regel att alltid dra ur laddningsbärarna från styret oavsett vilken sorts triod du använder.
Rudnert

Inlägg av Rudnert »

Det är en BD 139 transistor. Ja det kan nog stämma att jag har råkat bränna den.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Parantes: BD139 är min favorit-transistor! (Tätt efter kommer 2N3055). Bild

Du kan testa att mäta den (kolla på nätet om du inte vet hur) eller bara byta transistor och se om det fungerar. Troligen har den fått för mycket ström på basen.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

rehnmaak skrev:Du kan behöva en resistor mellan bas och emitter på några kohm... det gläller speciellt mosfet:ar men man kan ta det som en generell regel att alltid dra ur laddningsbärarna från styret oavsett vilken sorts triod du använder.
Och även en resistor mellan basen och matningspulsen
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Fritzell skrev:
rehnmaak skrev:Du kan behöva en resistor mellan bas och emitter på några kohm... det gläller speciellt mosfet:ar men man kan ta det som en generell regel att alltid dra ur laddningsbärarna från styret oavsett vilken sorts triod du använder.
Och även en resistor mellan basen och matningspulsen
Ja om man inte begränsar strömmen med en resistor på basen så blir nog resultatet att transistorn leder hela tiden.
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

rehnmaak: Snarare att transistorn går sönder. Om det innebär att den kommer leda hela tiden eller vara strypt finns väl knappast specificerat. :)

(Man ska inte citera ovanstående inlägg. Bara så att du vet. :))
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Det är klart att det inte är specat... Men frågan var ju varför transistorn ledde hela tiden och om man då inte på något sätt har begränsat strömmen på basen så skulle resultatet mycket väl kunna bli som det var beskrivet.

Jag ger mig...
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

På ditt svar lät det som att man kan köra utan basmotstånd om man bara vill ha en transistor som leder. Det var det jag reagerade på. Men nu är jag med på vad du menade.
mullemeck
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Har vid ett tillfälle lyckats bränna en BD139 så det blev kortis mellan Collektorn och Emitter.
markusb
Kontakt:

Inlägg av markusb »

JimmyAndersson skrev:Parantes: BD139 är min favorit-transistor! (Tätt efter kommer 2N3055).
Glöm för all del inte vår kära BC547! ;)
Skriv svar