Spänningsläckage efter strömställare/brytare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
IsseTS

Spänningsläckage efter strömställare/brytare

Inlägg av IsseTS »

Hej alla.

Jag är en ganska färsk elektriker som behöver hjälp att tolka en situation.

Jag ville göra en spänningskontroll mot fasskena för spottar i taket (1fas+N) efter installation, och med strömbrytaren bruten så har jag närmare 50V (enligt min multimeter men inte enligt min spänningsprovare) mellan fas+N samt mellan fas+G. Jag har efter detta rivit upp en del för att frikoppla denna del som en egen krets och kopplade om lite så nu matar jag brytaren direkt från en byggcentral men problemet kvarstår. Byggcentralen sitter på en 32A 3fas matning och byggcentralen har en jfb.

Lokalen är ganska stor, närmare 3000m2. Mkt el, blandat gammalt å nytt - hur mkt kan det påverka t ex?
Jag har sett här på forum att folk rekommenderar att göra spänningskontroll med provare och inte multimeter pga kapacitiva kopplingar (inte riktigt med på vad det skulle betyda/innebära) - har nån av er nån input?

Multimeter som använder var en Fluke 279 FC och en Fluke 73iii, spänningsprovare en Fluke T150.

Tack på förhand :-)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Spänningsläckage efter strömställare/brytare

Inlägg av Klas-Kenny »

Som du själv säger, kapacitiv eller induktiv koppling.

Tänk dig en kondensator. Den består (i sin enklaste form) av två plattor, nära varandra. Den leder som du förhoppningsvis känner till, växelström. Dvs, lägg på växelspänning på den ena plattan så kommer det att leda över på den andra.
Samma sak händer i många anläggningar. Lägg två kablar bredvid varandra, där den ena är spänningsförande (tex. en fasledare bredvid en tändtråd). Du har då en kondensator, med kapacitiv överföring mellan de båda. Går de en lång sträcka nära varandra blir kapacitansen högre, och således även överföringen.