Tack Klas-Kenny för det bästa svaret ever! :-D verkligen en bra och tydlig förklaring. Du har lärt mej mer idag än många lärare har på 1,5 år. Illa sanning men sanningen ska fram.

Jag ska säga att jag förstod inte hur den kapacitiva koppling kunde uppstå och även om jag sökte så är info kring detta begränsad.
Vad jag vill fråga utan att vara spydig på något vis är vilken utbildning du har gått för att kalla dig elektriker? Jag trodde nämligen i min enfald att detta med hur man mäter och värderar mätresultat var en av grundstenarna i en elutbildning. Så var det i alla fall på min tid för 50 år sedan.
Ta inte illa upp för att jag frågar, jag bara undrar hur det står till med yrkesutbildningar i Sverige. Att den är så dålig är ju inte ditt fel.

Du har jätte rätt i din fråga och helt ärligt, i skolan fick vi inte lära oss en minut vad en multimeter är. Jag har ju använt mm och sånt innan själv men mer i reparationer och felsökning på komponenter. Vi fick använda summer där jag lärde flera av mina kamrater hur man t ex kan hitta fel med en summer i en strömställarserie, t ex trapp-kors-trapp där folk inte hade koll på mellantrådar osv. JAG! inte läraren, haja den!
Vi fick också använda megger 1 gång utförligt och ett par ggr före driftsättning vid lab...
Jag vet vad du tänker och jag håller med, jag har pillat el länge och har en grund att stå på - men trott eller inte jag har en i min klass som gick iväg nu på din 8 veckors praktik och han fattar inte skillnaden mellan spänning och ström... på riktigt! Jag har sagt att lernia som utbildar kommer ha en i varje klass som kommer döda nån annan eller sej själv. -finns typ 2 av 10 lärare som ens har behörighet av nått slag. Min ena lärare fick läsa på själv för att besvara en fråga om frekvensomriktare t ex.. Helt sick.... Så jag är helt nyexad, har skaffat med ett arsenal av verktyg som jag jobbar på att lära mej ordentligt - och där av frågan här, jag vill verkligen förstå varför och hur när det är knepigheter. Utanför dessa typer av problem som är helt främmande för mej pga oerfarenhet så har jag fått lovord att jag är bra på tänket, problembemötandet och planering, förläggning är toppen, så jag ger mej på sånt som prövar mina kunskaper och sätter press, det är då man utvecklas tycker jag.
Men ja utbildningen är under all kritik. praktisk ellära var t ex totalt 40 skoltimmar - elkraft lika så och dessa är kurserna som ger bb1
Jag ska själv söka till STI och hoppas på en bättre utbildning som konstruktör.
Hade jag fått välja så hade det funnits en kurs som bara hade berört instrument, hur dessa används, när dessa används och till va dessa används för.
-utbildningen på Lernia är vuxen yrkesutbildning men som sagt, den är under all kritik. brist på kunskap, gamla saker för lab med sönderdragna skruvar osv...-på alla plan kasst....
en notis är att jag söker med ljus å lyckta en firma som vill ta mej ann som lärling just där felsökning och instrument används flitigt, jag äger massor själv och har senaste tiden bara köpt elprylar och då bra prylar som t ex megger å värmekamera. Jag skulle gärna hitta nån från den gamla skolan likt dej själv som lärde sej ett yrke, inte fick en introduktion i det som lärarna sedan hoppas på att jag lär mej på praktik för det är deras bild av saker, vi får inte hålla på med risker på skolan, det får vi ta som lärlingar :-/