Framkallning av kretskort.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Framkallning av kretskort.

Inlägg av simon78 »

Hej på er!

JAg håller förgäves på med att få nått vettit mönster på mina kretskort. Jag belyser under en skrivbordslampa i 12min. Efter det lägger jag kortet i framkallningsvätskan och mönstret framträder hur tydligt som helst. Jag låter det skvalpa tills den lilaaktiga dimman försvunnit och mönstret är olika kopparnyanser. Därefter flyttar jag över till etsningen (HCl+H2O2+H20) och allt försvinner... Har jag framkallat för mycket eller för lite, eller vad kan det vara?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

För mycket. En bra ide är att göra ett provkort där du exponerar olika mycket på olika delar. Så att su kan kolla kur länge opoimal exponering är. Men jag tycker att det låter som att du framkallar för länge.
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Jag har kollat exponeringstiden förut. 10-12min har jag för mig var OK. Jag gör ett försök med snabbframkallning nu... återkommer...
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Nu doppade jag ner kortet i framkallningen. Kanske 2-3 sek, högst. De blev det bättre. Jag fick ett mönster. Men det blev kvar något från framkallningen som bildade en beläggning på vissa delar av kortet. Kanske skulle fått bada någon sekund till. Kan jag ha för stark framkallningsvätska (15ml NaOH till 0.5l H20), eller kan det vara laminaten som har blivit gamla (ett par år)?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag kan direkt säga att jag inte har just någon erfarehet. Så lita inte 100% på mig. Jag tror inte att det är felet. Men vist kan det påverka. Det låter ju som att framkallnigns vätska är för stark. Har du läst kretskorts tråden i FAQ-avdelningen? Där finns det nog recept tror jag.
ClasseMan
Kontakt:

Inlägg av ClasseMan »

Jag brukar knappt ha hälften så stark framkallnings vätska och då gäller det ändå att vara med och dra upp kortet i tid.
Aluvi

Inlägg av Aluvi »

doppar du bara i 2-3 sec i framkallningsvetskan då är du totalt fel ute när det gäller tiderna.
isåfall måste du minska ner belysningstiden kraftigt, en framkallning bör ta ca:30-60 sec för ett bra resultat.
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Hur ser man att kortet är färdigframkallat då? Ska det bli i olika kopparnyanser, eller ska det lilaktiga ligga kvar, eller hur ska det se ut?
Aluvi

Inlägg av Aluvi »

Det är helt svart från början, sen när du framkallar så ska linjerna vara kvar svarta (lila) och övrika ytor blir kopparfärgade.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Precis, fotoresisten skall släppa från laminatet där det inte skall vara några banor så syran kan fräta bort kopparn. Jag belyser i 4min och framkallar inte längre än 10 sek med perfekt resultat. Så fort du sänker ner kortet i framkallarn skall banorna framträda och efter lite skalpande har fotoresisten lösts upp, men! Ibland kan det bli så att fotoresisten har lösts upp men inte lossat från kortet. För säkerthetsskull sköljer jag alltid av korten i vatten efter framkallningen för att bå bort rester och sånt..
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

15ml NaOH är för mycket till 0,5l vatten. Enligt instruktionerna ska man ha 20g till 2 liter vatten. Densiteten för NaOH i torr (pärl-) form är 2,13g/cm³ (ml).
Din lösning är över 6 gånger för stark!
0,5L vatten ska ha lite drygt 2 kryddmått NaOH.

Utblandad framkallare är inte direkt någon färskvara. Man kan blanda till hela påsen (20g) i 2 liter varmt vatten, och sen ha det i en 2L-flaska tills det tar slut. Jag har haft mitt i nåt år nu och inte märkt den allra minsta försämring. Det går ju inte åt mer än en eller 2 dl per framkallning, och det går bra att återanvända det några gånger. Det betyder att jag har två flaskor. En för oanvänd, och en för begagnad.
Skriv svar