Framkallning av kretskort.
Framkallning av kretskort.
Hej på er!
JAg håller förgäves på med att få nått vettit mönster på mina kretskort. Jag belyser under en skrivbordslampa i 12min. Efter det lägger jag kortet i framkallningsvätskan och mönstret framträder hur tydligt som helst. Jag låter det skvalpa tills den lilaaktiga dimman försvunnit och mönstret är olika kopparnyanser. Därefter flyttar jag över till etsningen (HCl+H2O2+H20) och allt försvinner... Har jag framkallat för mycket eller för lite, eller vad kan det vara?
JAg håller förgäves på med att få nått vettit mönster på mina kretskort. Jag belyser under en skrivbordslampa i 12min. Efter det lägger jag kortet i framkallningsvätskan och mönstret framträder hur tydligt som helst. Jag låter det skvalpa tills den lilaaktiga dimman försvunnit och mönstret är olika kopparnyanser. Därefter flyttar jag över till etsningen (HCl+H2O2+H20) och allt försvinner... Har jag framkallat för mycket eller för lite, eller vad kan det vara?
Nu doppade jag ner kortet i framkallningen. Kanske 2-3 sek, högst. De blev det bättre. Jag fick ett mönster. Men det blev kvar något från framkallningen som bildade en beläggning på vissa delar av kortet. Kanske skulle fått bada någon sekund till. Kan jag ha för stark framkallningsvätska (15ml NaOH till 0.5l H20), eller kan det vara laminaten som har blivit gamla (ett par år)?
Precis, fotoresisten skall släppa från laminatet där det inte skall vara några banor så syran kan fräta bort kopparn. Jag belyser i 4min och framkallar inte längre än 10 sek med perfekt resultat. Så fort du sänker ner kortet i framkallarn skall banorna framträda och efter lite skalpande har fotoresisten lösts upp, men! Ibland kan det bli så att fotoresisten har lösts upp men inte lossat från kortet. För säkerthetsskull sköljer jag alltid av korten i vatten efter framkallningen för att bå bort rester och sånt..
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
15ml NaOH är för mycket till 0,5l vatten. Enligt instruktionerna ska man ha 20g till 2 liter vatten. Densiteten för NaOH i torr (pärl-) form är 2,13g/cm³ (ml).
Din lösning är över 6 gånger för stark!
0,5L vatten ska ha lite drygt 2 kryddmått NaOH.
Utblandad framkallare är inte direkt någon färskvara. Man kan blanda till hela påsen (20g) i 2 liter varmt vatten, och sen ha det i en 2L-flaska tills det tar slut. Jag har haft mitt i nåt år nu och inte märkt den allra minsta försämring. Det går ju inte åt mer än en eller 2 dl per framkallning, och det går bra att återanvända det några gånger. Det betyder att jag har två flaskor. En för oanvänd, och en för begagnad.
Din lösning är över 6 gånger för stark!
0,5L vatten ska ha lite drygt 2 kryddmått NaOH.
Utblandad framkallare är inte direkt någon färskvara. Man kan blanda till hela påsen (20g) i 2 liter varmt vatten, och sen ha det i en 2L-flaska tills det tar slut. Jag har haft mitt i nåt år nu och inte märkt den allra minsta försämring. Det går ju inte åt mer än en eller 2 dl per framkallning, och det går bra att återanvända det några gånger. Det betyder att jag har två flaskor. En för oanvänd, och en för begagnad.