Spänningsregulator fast Vout
Spänningsregulator fast Vout
Jag är på jakt efter en spänningsregulator eller annat som kan ta upp till 20V spänning in och ge konstant spänning ut på runt 10V även om inspänningen förändras. Det rör sig om ABSOLUT MAX 2A ström. Hur gör man enklast för att uppnå detta? Är ganska novis på det här så förklara så en idiot förstår och var snälla. 

- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Re: Spänningsregulator fast Vout
http://www.ebay.com/itm/DC-DC-Step-Down ... SwZ1lWg6pu
eller motsvarande (sök på "step-down converter"). Enklare och billigare blir det inte.
Linjära lösningar som 78xx-serien kommer ge en ansenlig mängd värme (2 A vid 10 V spänningsfall -> 20 W) som skall kylas bort.
eller motsvarande (sök på "step-down converter"). Enklare och billigare blir det inte.
Linjära lösningar som 78xx-serien kommer ge en ansenlig mängd värme (2 A vid 10 V spänningsfall -> 20 W) som skall kylas bort.
Borde det inte finnas något enklare sätt att göra det på? Jag tänker på t.ex. en omvandlare som man sätter i cigg-uttaget i bilen som ger konstant spänning i ett USB-uttag. De är ju supersmå och blir inte särskilt varma. Någonting sådant är jag ute efter fast med utspänning på ca 10-12V.
den cigtändaradaptern innehåller normalt en stepdownmodul, alltså mostavarande den som hcb länkade, ibland innehåller den även lite mera för att fungera med alla telefoner.
Den där stepdownmodulen blir nog inte så varm, det är om man ska ha en linjär spänningsreglering det blir varmt, precis som hcb påpekar.
Här är en ännu billigare stepdownmodul som saknar voltmetern som du troligen inte behöver ändå:
http://www.ebay.com/itm/Mini-3A-DC-DC-C ... 1868438161
Under sju spänn fraktat och klart.
Den där stepdownmodulen blir nog inte så varm, det är om man ska ha en linjär spänningsreglering det blir varmt, precis som hcb påpekar.
Här är en ännu billigare stepdownmodul som saknar voltmetern som du troligen inte behöver ändå:
http://www.ebay.com/itm/Mini-3A-DC-DC-C ... 1868438161
Under sju spänn fraktat och klart.
Precis vad jag var ute efter. Tack så mycket! Beställde direkt. Synd att det tar så lång tid från Asien bara... :-/
Ja, men det varierar lite, ibland får man grejerna på 2-3 dagar, men jag har prylar som jag beställde för en månad sedan som inte dykt upp än.
Ja, precis. jag har beställt ganska mycket saker därifrån och oftast tar det 2-5 veckor. Tråkigt när man vill ha sakerna direkt. 

Glöm inte att ställa in vout spänningen innan du kopplar in det du skall driva.
Såklart självklart men men

Haha nejdå. Tack för påminnelsen.swapper skrev:Glöm inte att ställa in vout spänningen innan du kopplar in det du skall driva.