Spänningsregulator fast Vout

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Caniz

Spänningsregulator fast Vout

Inlägg av Caniz »

Jag är på jakt efter en spänningsregulator eller annat som kan ta upp till 20V spänning in och ge konstant spänning ut på runt 10V även om inspänningen förändras. Det rör sig om ABSOLUT MAX 2A ström. Hur gör man enklast för att uppnå detta? Är ganska novis på det här så förklara så en idiot förstår och var snälla. ;)
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Re: Spänningsregulator fast Vout

Inlägg av hcb »

http://www.ebay.com/itm/DC-DC-Step-Down ... SwZ1lWg6pu

eller motsvarande (sök på "step-down converter"). Enklare och billigare blir det inte.

Linjära lösningar som 78xx-serien kommer ge en ansenlig mängd värme (2 A vid 10 V spänningsfall -> 20 W) som skall kylas bort.
Caniz

Inlägg av Caniz »

Borde det inte finnas något enklare sätt att göra det på? Jag tänker på t.ex. en omvandlare som man sätter i cigg-uttaget i bilen som ger konstant spänning i ett USB-uttag. De är ju supersmå och blir inte särskilt varma. Någonting sådant är jag ute efter fast med utspänning på ca 10-12V.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

den cigtändaradaptern innehåller normalt en stepdownmodul, alltså mostavarande den som hcb länkade, ibland innehåller den även lite mera för att fungera med alla telefoner.

Den där stepdownmodulen blir nog inte så varm, det är om man ska ha en linjär spänningsreglering det blir varmt, precis som hcb påpekar.

Här är en ännu billigare stepdownmodul som saknar voltmetern som du troligen inte behöver ändå:

http://www.ebay.com/itm/Mini-3A-DC-DC-C ... 1868438161

Under sju spänn fraktat och klart.
Caniz

Inlägg av Caniz »

Precis vad jag var ute efter. Tack så mycket! Beställde direkt. Synd att det tar så lång tid från Asien bara... :-/
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Ja, men det varierar lite, ibland får man grejerna på 2-3 dagar, men jag har prylar som jag beställde för en månad sedan som inte dykt upp än.
Caniz

Inlägg av Caniz »

Ja, precis. jag har beställt ganska mycket saker därifrån och oftast tar det 2-5 veckor. Tråkigt när man vill ha sakerna direkt. ;)
Användarvisningsbild
swapper

Inlägg av swapper »

Glöm inte att ställa in vout spänningen innan du kopplar in det du skall driva.
Såklart självklart men men :)
Caniz

Inlägg av Caniz »

swapper skrev:Glöm inte att ställa in vout spänningen innan du kopplar in det du skall driva.
Såklart självklart men men :)
Haha nejdå. Tack för påminnelsen. :-)
Skriv svar