Löda ledare till lambda-sensor

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
JanErik
Inlägg: 3188
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Löda ledare till lambda-sensor

Inlägg av JanErik »

Det verkar finnas en debatt om detta på bilforum - påstås att sensorn tar referens-syre genom ledarna och det kan påverkas av lödning. Många påstår att splice-klämmor ska användas.
Finns det nån grund för detta?

Man måste förstås se till att skarvarna är tillräckligt långt från grenröret att de inte smälter.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 15468
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Löda ledare till lambda-sensor

Inlägg av mrfrenzy »

Det stämmer, referensluften tas genom anslutningskabeln. Enligt bosch får kablarna bara crimpas eller skruvas, ej lödas.
https://www.google.se/url?sa=t&source=w ... auLDrhUNuw

Förutom detta förbjuder i stort sett alla biltillverkare lödning av kablar eftersom vibrationerna gör att lödskarven spricker. Alla kontakter och skarvar ska crimpas, vissa tillverkare tillåter att man förstärker en skadad kontakt med lödning men den måste vara crimpad först.
JanErik
Inlägg: 3188
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Löda ledare till lambda-sensor

Inlägg av JanErik »

Men en vanlig sockerbit är OK eller finns det risk för galvaniska element i skruvsplintarna? De medföljande plastklämmorna verkar inte speciellt pålitliga.
danielr112
Inlägg: 8092
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Löda ledare till lambda-sensor

Inlägg av danielr112 »

http://images.biltema.com/PAXToImageSer ... arge/44223

Sådanna brukar jag använda och har funkat bra.
svanted
Inlägg: 5276
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Löda ledare till lambda-sensor

Inlägg av svanted »

att en bra lödning skulle påverka funktionen i en lambdasond tror jag inte på...
inte heller vad biltillverkare rekommenderar öht...
har lött flera lambdasonder som fungerar fortfarande.
visst, tenn kryper av vibrationer, men det gäller ju generellt i en bil.
och att de ibland sitter väldigt varmt till så att tennet riskerar att smälta,
därför ska man inte skarva dem nära själva sensorn.
Skriv svar