Det verkar finnas en debatt om detta på bilforum - påstås att sensorn tar referens-syre genom ledarna och det kan påverkas av lödning. Många påstår att splice-klämmor ska användas.
Finns det nån grund för detta?
Man måste förstås se till att skarvarna är tillräckligt långt från grenröret att de inte smälter.
Löda ledare till lambda-sensor
Re: Löda ledare till lambda-sensor
Det stämmer, referensluften tas genom anslutningskabeln. Enligt bosch får kablarna bara crimpas eller skruvas, ej lödas.
https://www.google.se/url?sa=t&source=w ... auLDrhUNuw
Förutom detta förbjuder i stort sett alla biltillverkare lödning av kablar eftersom vibrationerna gör att lödskarven spricker. Alla kontakter och skarvar ska crimpas, vissa tillverkare tillåter att man förstärker en skadad kontakt med lödning men den måste vara crimpad först.
https://www.google.se/url?sa=t&source=w ... auLDrhUNuw
Förutom detta förbjuder i stort sett alla biltillverkare lödning av kablar eftersom vibrationerna gör att lödskarven spricker. Alla kontakter och skarvar ska crimpas, vissa tillverkare tillåter att man förstärker en skadad kontakt med lödning men den måste vara crimpad först.
Re: Löda ledare till lambda-sensor
Men en vanlig sockerbit är OK eller finns det risk för galvaniska element i skruvsplintarna? De medföljande plastklämmorna verkar inte speciellt pålitliga.
-
- Inlägg: 8092
- Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
- Ort: Alvesta, Småland
Re: Löda ledare till lambda-sensor
http://images.biltema.com/PAXToImageSer ... arge/44223
Sådanna brukar jag använda och har funkat bra.
Sådanna brukar jag använda och har funkat bra.
Re: Löda ledare till lambda-sensor
att en bra lödning skulle påverka funktionen i en lambdasond tror jag inte på...
inte heller vad biltillverkare rekommenderar öht...
har lött flera lambdasonder som fungerar fortfarande.
visst, tenn kryper av vibrationer, men det gäller ju generellt i en bil.
och att de ibland sitter väldigt varmt till så att tennet riskerar att smälta,
därför ska man inte skarva dem nära själva sensorn.
inte heller vad biltillverkare rekommenderar öht...
har lött flera lambdasonder som fungerar fortfarande.
visst, tenn kryper av vibrationer, men det gäller ju generellt i en bil.
och att de ibland sitter väldigt varmt till så att tennet riskerar att smälta,
därför ska man inte skarva dem nära själva sensorn.