Hur tar man reda på batterikapaciteten?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
JeffMaister

Hur tar man reda på batterikapaciteten?

Inlägg av JeffMaister »

Hejsan

Jag har ett 12 volts gelbatteri från biltema hemma som jag hade till moppen.

Det står ingenstans på batteriet om vilken kapacitet (Ah) den har. Så nu till frågan. Finns det något sett som man kan få reda på vad batteriet har för kapacitet? Eftersom min moppe är skrotad så hade jag tänkt att använda i en boombox som jag hade tänkt bygga om nåra månader så jag behöver ha reda på kapaciteten så att jag vet hur länge jag kan spela på boomboxen tills batteriet tar slut.

Tack på förhand :)
svanted

Re: Hur tar man reda på batterikapaciteten?

Inlägg av svanted »

koppla in en 12v lampa med en känd effekt och ta tid hur länge den lyser.
watten gånger timmar = wattimmar.
dividera med 12 = amperetimmar
xxargs

Inlägg av xxargs »

Batterier har ett antal standardstorlekar - mät upp batteriets form (BxDxH) och jämför med olika batteriformat - det som stämmer in +/- någon halv cm i mått speglar den troligaste modellen. Det skiljer inte speciellt mycket i Ah räknat för batterier med samma mått/volym även om det är olika 'varumärken' på dessa.

Det finns inte så många batteritillverkar kvar i världen och dom som gör batterier gör i enorma serier och massor av olika 'brands' med bara små skillnader i detaljer, designad livslängd (som till stor del bestäms av hur ren blyet är) mm. men antal Ah per volym/form är ganska lika mellan typerna av samma format.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Väg det!!!
Ca 3Ah per kg blybatterier när dom är nya.
JustNeed

Inlägg av JustNeed »

Om du vill ha ett exakt värde så måste du regulera strömmen.
En lampa kommer inte att ge nominell effekt eller ström eftersom att spänningen varierar.

Förövrigt tror jag att det är onödigt att dra ut batteriet till 0% då det tar skada av det så att du får mindre kapacitet nästa gång du laddar upp det.

Enklast är nog att dra en fix ström från när batteriet har en bestämd spänning, kanske 13V, tills det har en annan bestämd spänning, kanske 11V, och därefter uppskatta total kapacitet genom att jämföra hur stor del av kapaciteten som brukar ligga mellan dessa spänningar.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Urladdningsproven brukar sättas till 10.8 Volt i brytspänning från fulladdat för ett 12V block och man avpassar urladdningsströmmen så att det tar 20 timmar till att man når 10.8 Volt vid ett urladdningsprov. - somliga batterier kan ha annan redovisad urladdningstid som 10 timmar för sin Ah-kapacitet, vilket kan ge något högre Ah-kapacitet vid 20 timmars urladdningstid.
JeffMaister

Inlägg av JeffMaister »

xxargs skrev:Batterier har ett antal standardstorlekar - mät upp batteriets form (BxDxH) och jämför med olika batteriformat - det som stämmer in +/- någon halv cm i mått speglar den troligaste modellen. Det skiljer inte speciellt mycket i Ah räknat för batterier med samma mått/volym även om det är olika 'varumärken' på dessa.

Jag jämförde på jula.se och biltema.se samt kjell.com. Jag har 2 stycken batteri men det är batteriet med 95x54x109 som inte visar någon kapacitet, mitt andra batteri visar 4Ah

Här är alla måtten på dem batterierna som jag har jämfört med

Alla batterier är på 12 volt och 4 Amperetimmar med undantag från Biltemas som ligger på 4,5 Ah

BxDxH
kjell&Co batteri 90x70x102 mm

Jula Batteri 90x70x110 mm

Biltema Batteri 90x70x101

Mitt Batteri 95x54x109 mm

Mitt andra batteri 115x65x93

Verkar som om det lutar åt ett 4Ah batteri för alla måtten ser väldigt lika ut.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Kapaciteten kan variera 10-15% inom samma format, och det beror på om man satsa på maximal mängd massa för att få hög Ah-värde men kort livslängd som konsekvens (typiskt 3 år vid 13.6 Volt konstantspänning) eller att man har lite kraftigare galler som håller upp den aktiva massan på bekostnad av mängden aktiv massa men istället får en batteri med mycket längre hållbarhet (6-10 år).

Inget är gratis...

De klassiska 6.5 Ah-batterierna (12V) som använder både i UPS och larmanläggningar, brukar idag stämplas 7.2 - 7.5 Ah...
JeffMaister

Inlägg av JeffMaister »

Får väl anta det som ett 4Ah batteri. Jag kan ju alltid köpa ett nytt batteri och paralellkoppla det om jag vill ha mer kapacitet
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag hade ett MC-batteri från Biltema ochh det var stående så länge att de till slut laddades ur så mycket att det var fördärvat. Så, om det har stått länge, ladda det med en bra laddare och se att det tar laddström först.

En STOR fundering kring din fundering med boomboxen: Välj en T-förstärkare. De heter lite olika men alltså en typ digital eller switchad förstärkare. Sådana har en verkningsgrad på 80-90% vilket innebär att du spela högre musik längre än en förstärkare med en verkningsgrad på 30-50%.
Sådana här förstärkare hittar överallt, både som färdiga moduler och i kit-form.
xxargs

Inlägg av xxargs »

En sak till - om du skall bara ha bomboxen som bakgrundsmusik på låg nivå större delen av tiden så är inte förstärkaren som drar ström ens om det är AB-modell då uteffekterna mot högtalarna ligger i området 10-tal mW området, utan det är vad resten runt om drar i ström.

Att stoppa in en bilstereo brukar inte vara lyckat i en batterdriven bombox - de drar mycket tomgångsström, utan man skall bygga på samma sätt som gamla transistorapparater som kunde gå i månader med 4 tim/dygn påslaget på en batteriuppsättning.

Skall man till huvuddelen spela högt så spelar inte ovanstående resonemang så stor roll - däremot skall man istället jobba på att använda så känsliga men fortfarande bra ljudande högtalare som möjligt - dvs. de med hög dB/W-värde som möjligt med den lådvolymen du har tillgängligt.
peolah
EF Sponsor

Inlägg av peolah »

Länkar till ett bra dokument om blybatteriers mätmetoder av kvarvarande kapacitet nedan.

Där står hur man mäter bland annat Ah, CCA, RC som är de vanligaste sätten att mäta kapaciteten.
Men det är inte så enkelt att generallisera Blybatteri, och mätningarna varierar för typ av batteri och över tid och laster.

Finns ju vanliga Öppna, SLA, GEL, AGM, AGM+ med extra rent bly för lägre inre resistans. Ett vanligt öppet har <25 mOhm och ett korslutet fulladdat öppet 70 Ah blybatteri peakar 500A. Så om någon skulle tappa en skiftnyckel på batteripolerna - så märks det! och kan gå riktigt illa också. Så man får ha respekt för batteri och deras värsta fiender - värme (snabbladdare eller klimat) och djupa urladdningar (under 10.5V är inte alls bra då sulfateringen går ända upp till övre nivåerna av blyplattorna) och använda riktigt destillerat vatten för att minimera blyplattorna sulfateras. Sulfatering kommer ju även om man sköter batteriet perfekt, men mest i bottendelen av blyplattorna och man kan förlänga livslängden rejält genom att ha koll på att bilen eller motorcykeln/mopeden laddar OK. Och om man dessutom har en smartladdare och kör recond 1 gång om året så kan nog vanliga öppna batterierna hålla i 10 år om man inte överladdat dom, men då krävs man har möjlighet att öppna cellerna för att fylla på lite dest-vatten eftersom recond kan tappa lite sådant - precis som en överladdning gör. Principen är lite som en överspänning med låg ström för att skapa bubblor som utjämnar syrans skiktbildning på ett antal timmar.

För att sammanfatta lite generellt om blybatteri och med fokus på bilbatteri. Så dominerar ju öppna vanliga blybatteri här i norden. I länder med högre värme under sommaren räcker inte ett öppet batteri i mer än några år - så där är AGM batteri vanligare.

Ett öppet biltema blybatteri kan bli helt söndersulfaterat efter 5 urladdningar över nätter tex.
Tiden att återuppta laddningen är kritisk, då sulfatet kristalliseras och fastnar på blyplattorna ganska snabbt.

Batterier, kemi och laddningsalgoritmer är vekligen fasinerande och ett av min todo(påbörjat) projekt är just en Ah mätare och en normaliseringsladdare för batteri som är hopplösa fall för vanliga laddare.

Jag har en Mascot 3250 med recond 6 fasers laddningsalgoritmen som fungerar väldigt bra på hopplösa batteri. Normaliseringsfasen som laddar med låg ström runt 15.7V i ett antal timmar är likvärdig som en väldigt lång underhållsladdning som till slut kan väcka riktigt dåliga batteri - men ofta kan det ta veckor eller upp till ett par månader och den smarta laddningsalgoritmen som har stått över natten på ett par av mina batteri som väckts till liv med hyffsad kapacitet faktiskt. Men det är inga batteri jag litar på eller kommer att använda. Det som hänt med ett sådant dåligt batteri är att även skiktbildning av syranvikten skett. Syravikten är mycket högre i botten av batteriet och visar låg (normal) syravikt i toppen, men ett sådant batteri tar ingen ström eller har någon större kapacitet även om spänningen kan vara 12V iom skiktbildningen och syrans normala vikt i toppen. Normaliseringsalgoritmen funktion finns beskriven i dokumentet.

Blybatteri har en begränsad livslängd som alla batterier, hur länge är mycket beroende på hur man sköter just laddningen osv. Jag byter ~ vart 5:e år på mina bilar. Men jag har ingen värsting bilstereo och därför inte behov av AMG - deepcycle, så det är väl en avvägning för att välja batterityp iofs. Kanske med min mascot så varar mina batteri nu i 10 år. Jag vill ju att bilen skall starta lätt om det blir 25 minus, och då behövs mer än 50-60% kapacitet kvar på batteriet. Sedan att underhållsladda åkgräsklippares och mopeders batteri över vinter räddar dom. Många som inte gör det får byta varje år oavsett fabrikat - inget blybatteri klarar en längre tids spänning under 10.5V (12V's batteri) men redan under 12.6V (som är normalt fulladdat batteri utan last) börjar sulfateringen av nedre delarna av blyplattorna.

Det finns bra Ah instrument för runt 2K5 , och då menar jag inte billiga CCA Ebay mätare. Jag vet tekniken som används för de bra instrumenten och det är i princip att kortsluta ett effektmotstånd >50W med en låg "rds on" mosfet och en microprocessor som pulsar 50/50 duty cycle under x antal sekunder - samplar spänningen under detta förlopp när mosfeten är öppen och slutligen vänta till spänningen sakta stabiliserar sig efter testproceduren, använder sedan statiska tabeller för att bestämma kapacitet (tror jag - iaf som jag skall göra). Kan inte speca exakta siffror då det ju blivit rev-eng. :doubt: Och jag är säker på att det finns patent på det kända märket jag kollade på. Men det blir "to hot" error efter 3-4 mätningar på raken.. Dessa instrument används bla inom larmbranschen för att kolla SLA-batteri till larm.

Får nog återuppta mitt projekt - när jag får tid :humm:

Här är iaf en av många bra dokument om blybatteri, hur de fungerar och laddningsmetoder

http://www.xpnd.se/pdf/Batterier_laddning_rev4.pdf

Även nedanstående sida får 5 + av mig som gillar alla typer av batterier..

http://batteryuniversity.com/
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Om batteriet du har inte skulle vara friskt så kan det kanske vara värt att överväga modernare litiumbaserade batterier som ger mer kapacitet per kilo vikt, så räcker batteriet längre och/eller så blir boomboxen inte lika tung.
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

Bytte batteri i bilen.
För skoj skull cyklade vi det gamla batteriet för att se hur mkt av kapaciteten (70Ah) som fanns kvar efter ~11 år.

Laddade ur med 6-7A (80W), och laddade med 12A (hade säkert fått i lite mer med lägre laddström).
DSC00002.JPG
DSC00003.JPG

Urladdning 1: 33,483Ah
Urladdning 2: 35,299Ah

Laddning 1: 30,458Ah
Laddning 2: 31,76Ah

Efter fyra dagar (~10°) låg vilospänningen på 12,91V.
Inre resistansen 47mΩ.
DSC00004.JPG
Så drygt halva kapaciteten kvar...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Snygg laddlåda! Har du någon bild på hur du tjuvstartar de där DELL nätdelarna? Ser skärmmade lika ut ett gäng jag har liggandes. Du kör dem seriekopplade?
Skriv svar