Länkar till ett bra dokument om blybatteriers mätmetoder av kvarvarande kapacitet nedan.
Där står hur man mäter bland annat Ah, CCA, RC som är de vanligaste sätten att mäta kapaciteten.
Men det är inte så enkelt att generallisera Blybatteri, och mätningarna varierar för typ av batteri och över tid och laster.
Finns ju vanliga Öppna, SLA, GEL, AGM, AGM+ med extra rent bly för lägre inre resistans. Ett vanligt öppet har <25 mOhm och ett korslutet fulladdat öppet 70 Ah blybatteri peakar 500A. Så om någon skulle tappa en skiftnyckel på batteripolerna - så märks det! och kan gå riktigt illa också. Så man får ha respekt för batteri och deras värsta fiender - värme (snabbladdare eller klimat) och djupa urladdningar (under 10.5V är inte alls bra då sulfateringen går ända upp till övre nivåerna av blyplattorna) och använda riktigt destillerat vatten för att minimera blyplattorna sulfateras. Sulfatering kommer ju även om man sköter batteriet perfekt, men mest i bottendelen av blyplattorna och man kan förlänga livslängden rejält genom att ha koll på att bilen eller motorcykeln/mopeden laddar OK. Och om man dessutom har en smartladdare och kör recond 1 gång om året så kan nog vanliga öppna batterierna hålla i 10 år om man inte överladdat dom, men då krävs man har möjlighet att öppna cellerna för att fylla på lite dest-vatten eftersom recond kan tappa lite sådant - precis som en överladdning gör. Principen är lite som en överspänning med låg ström för att skapa bubblor som utjämnar syrans skiktbildning på ett antal timmar.
För att sammanfatta lite generellt om blybatteri och med fokus på bilbatteri. Så dominerar ju öppna vanliga blybatteri här i norden. I länder med högre värme under sommaren räcker inte ett öppet batteri i mer än några år - så där är AGM batteri vanligare.
Ett öppet biltema blybatteri kan bli helt söndersulfaterat efter 5 urladdningar över nätter tex.
Tiden att återuppta laddningen är kritisk, då sulfatet kristalliseras och fastnar på blyplattorna ganska snabbt.
Batterier, kemi och laddningsalgoritmer är vekligen fasinerande och ett av min todo(påbörjat) projekt är just en Ah mätare och en normaliseringsladdare för batteri som är hopplösa fall för vanliga laddare.
Jag har en Mascot 3250 med recond 6 fasers laddningsalgoritmen som fungerar väldigt bra på hopplösa batteri. Normaliseringsfasen som laddar med låg ström runt 15.7V i ett antal timmar är likvärdig som en väldigt lång underhållsladdning som till slut kan väcka riktigt dåliga batteri - men ofta kan det ta veckor eller upp till ett par månader och den smarta laddningsalgoritmen som har stått över natten på ett par av mina batteri som väckts till liv med hyffsad kapacitet faktiskt. Men det är inga batteri jag litar på eller kommer att använda. Det som hänt med ett sådant dåligt batteri är att även skiktbildning av syranvikten skett. Syravikten är mycket högre i botten av batteriet och visar låg (normal) syravikt i toppen, men ett sådant batteri tar ingen ström eller har någon större kapacitet även om spänningen kan vara 12V iom skiktbildningen och syrans normala vikt i toppen. Normaliseringsalgoritmen funktion finns beskriven i dokumentet.
Blybatteri har en begränsad livslängd som alla batterier, hur länge är mycket beroende på hur man sköter just laddningen osv. Jag byter ~ vart 5:e år på mina bilar. Men jag har ingen värsting bilstereo och därför inte behov av AMG - deepcycle, så det är väl en avvägning för att välja batterityp iofs. Kanske med min mascot så varar mina batteri nu i 10 år. Jag vill ju att bilen skall starta lätt om det blir 25 minus, och då behövs mer än 50-60% kapacitet kvar på batteriet. Sedan att underhållsladda åkgräsklippares och mopeders batteri över vinter räddar dom. Många som inte gör det får byta varje år oavsett fabrikat - inget blybatteri klarar en längre tids spänning under 10.5V (12V's batteri) men redan under 12.6V (som är normalt fulladdat batteri utan last) börjar sulfateringen av nedre delarna av blyplattorna.
Det finns bra Ah instrument för runt 2K5 , och då menar jag inte billiga CCA Ebay mätare. Jag vet tekniken som används för de bra instrumenten och det är i princip att kortsluta ett effektmotstånd >50W med en låg "rds on" mosfet och en microprocessor som pulsar 50/50 duty cycle under x antal sekunder - samplar spänningen under detta förlopp när mosfeten är öppen och slutligen vänta till spänningen sakta stabiliserar sig efter testproceduren, använder sedan statiska tabeller för att bestämma kapacitet (tror jag - iaf som jag skall göra). Kan inte speca exakta siffror då det ju blivit rev-eng.

Och jag är säker på att det finns patent på det kända märket jag kollade på. Men det blir "to hot" error efter 3-4 mätningar på raken.. Dessa instrument används bla inom larmbranschen för att kolla SLA-batteri till larm.
Får nog återuppta mitt projekt - när jag får tid
Här är iaf en av många bra dokument om blybatteri, hur de fungerar och laddningsmetoder
http://www.xpnd.se/pdf/Batterier_laddning_rev4.pdf
Även nedanstående sida får 5 + av mig som gillar alla typer av batterier..
http://batteryuniversity.com/