Aux på gammal rörradio
Aux på gammal rörradio
Hej!
Har funderat på att bygga in auxingång på en gammal rörradio. Tänker då att man borde kunna koppla in aux direkt på slutröret där radions signal också kommer in. Är det hela så enkelt?
Har funderat på att bygga in auxingång på en gammal rörradio. Tänker då att man borde kunna koppla in aux direkt på slutröret där radions signal också kommer in. Är det hela så enkelt?
Re: Aux på gammal rörradio
Se upp med chassi som är direktkopplat till nätspänningens fasledare (beroende på stickkontaktens vändning).
-
Jovisst går det,men varför duger inte den vanliga grammofoningången?
Där har du ju också volymkontroll.
Farliga chassier har de s.k allströmsapparaterna.
Och så den naturliga frågan-vilken radio pratar vi om?
Där har du ju också volymkontroll.
Farliga chassier har de s.k allströmsapparaterna.
Och så den naturliga frågan-vilken radio pratar vi om?
Det handlar om en AGA 3121. Med allströmsapparat antar jag att du menar utan nättrafo? Denna har trafo och även grammofoningång faktiskt. Skulle kunna använda det!
Om jag då skulle vilja utveckla det vidare...nästa steg är kanske att man bygger in en bluetoothmottagare i den? Om man köper en bluetoothspelare borde man väl kunna bygga in den i grammofoningången?
Om jag då skulle vilja utveckla det vidare...nästa steg är kanske att man bygger in en bluetoothmottagare i den? Om man köper en bluetoothspelare borde man väl kunna bygga in den i grammofoningången?
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Blåtand!!!!???
Skämt åsido. Gamla PU-ingångar kan ju vara anpassade till keramiska slika och de ska väl ha linjär frekvenskaraktäristik.

Skämt åsido. Gamla PU-ingångar kan ju vara anpassade till keramiska slika och de ska väl ha linjär frekvenskaraktäristik.
Vad är det för signalnivåer och impedans på såna här gamla prylar?
Kristallpickupper hade väl en relativt hög utspänning har jag för mig, dock det brukar väl stå på baksidan vad det är för ingång och nivåer, har jag för mig.
Runt 100mV eller nått sånt, skulle jag tro.
Runt 100mV eller nått sånt, skulle jag tro.
Hänger inte riktigt med här. Keramiska slika? Vad betyder det? Radion är nog från -62.
För 50-55 år sedan var pickuperna piezoelektriska för det mesta. dvs nålen påverkade en kristall, och kristallen genererar en utspänning när den blir utsatt för fysisk stress, till skillnad från de modernare pickuperna med MC/MM/MMC
Koppla du in blåtanden på gram-ingången. Det blir säkert bra både med känsligheten och frekvenskurvan.
240 Volt skall radion stå på, så håller den längre.
Här finns en finsk modell: http://www.timonradiosivut.fi/svenska/AGA_3121F.html
240 Volt skall radion stå på, så håller den längre.
Här finns en finsk modell: http://www.timonradiosivut.fi/svenska/AGA_3121F.html
Du kan använda en enkel fm-sändare för bilbruk också!
http://www.kjell.com/se/sok?query=fm-s%C3%A4ndare

- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Har den just nu på 220. Vad blir skillnaden?SM7CZR skrev: 240 Volt skall radion stå på, så håller den längre.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Ungefär 5% högre spänning, i princip överallt. Det är oftast inget problem om nu inte någon har designat snålt.