Hm, du börja stånga huvudet i väggen med Paint fast du inte vill erkänna det...
Med andra ord tvingas du bli mogen nog att använda andra program där du får en skalmässig relation mellan dina objekt och tex. ram på ett A4-papper direkt när du ritar.
Om du stretar emot så har jag fulla sympatier - är lite av samma sort, varför överge något som funkar liksom

- men en dag så fungerar det inte bra längre eller vuxit ur och då är det bara att ta tjuren vid hornen och jobba på med kanske nya program att lära sig
Inkscape säger jag igen... men jag kan heller inte säga att det 'fångade' speciellt bra i början (var förvisso i ganska tidig betaversion av denna och mycket fungerade inte alls) utan jag använde den senare främst för att knäcka upp PDF (som den gör riktigt bra, dock inte på allt) för att plocka ut objekt (främst ritningar som skulle modifieras) ur dessa - men den har vuxit med tiden och idag föredrar jag denna för en del saker framför visio som annars var ritverktyget sedan tidigare i jobbet.
Det är alltid svårt med en nyistallerad program hur och vad den visar vid första starten, ofta är det med amerikansk måttsättning och pappersstorlekar och det första är att välja saker som vi är vana att använda med att ställa saker rätt i dokumentegenskaper - som den dessbättre kommer ihåg till nästa gång.
Starta inkscape - förmodligen får du en A4-palett direkt som en skugga och du får en skalmässig relation direkt. det finns linjaler på sidorna i vald skala och sort - dock kan det vara en smula knepigt att hitta var om tex. linjalerna är graderade i 'px' och inte i mm eller cm och du skall då titta på dokumentegenskaper (shift-ctrl-D) (jepp den finns med svensk text på menyer etc) välja pappersstorlek, vilken enhet och också definiera om synlig grid och snap mm. mm.
Börja med några enkla rutor och linjer tagen från ikonerna från vänstersidan - skriv ut, kontrollmät.
spara som pdf (svårt att se tills man inser att det är skrivet som 'portable document format(*.pdf)' i format-alternativet , skriv ut, kontrollmät. - tänk på att din pdf-viewer kan skala om på oönskat sätt om du printar ut från denna.
jag ser PDF-filen som leveransdokument och SVG som arbets och lagringsformat för orginal då pdf-genereringen skalar av information.
Det går att få fram punkt eller rutnät - tex i 2.54 mm eller 1 cm grid om så önskas. - både som punkter och som linjer, om det skall snappa eller inte går att välja interaktivt med ikon på sidan medans man ritar. etc.
Det finns massor av funktioner där du av enkla objekt kan stycka i bitar och sedan sätta ihop till nya objekt etc. etc.
Med andra ord måste man ge det en chans genom att jobba med detta ett tag för att veta om det går att använda för sina grejor eller inte.
letar man runt lite så finns det buntar av olika figurbibliotek mm. att tanka hem - även för elkretschemor även om just för detta så finns det bättre verktyg - det fins tom. de som gör PCB i inkscape även om inkscape defintivt inte är byggd för det, - lika lite som Paint...