Mekaniskt CAD-program?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Mekaniskt CAD-program?

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Jag fullkomligt älskar MS Paint och vill egentligen inte överge det.

Men det har, enligt mig, en enda brist och det är att man inte har koll på hur stora sakerna blir på papper.

Jag skulle vilja ha ett lika enkelt och användarvänligt program där storleken kan hållas koll på.

Finns det?

MVH/Roger
PS
Jag vill inte ha nåt hysteriskt komplicerat objektorienterat program där man rent allmänt har en uppsjö av finesser som man aldrig behöver :D
Användarvisningsbild
Retroperra
Kontakt:

Re: Mekaniskt CAD-program?

Inlägg av Retroperra »

DraftSight - men lärtröskeln är hög om man utgår från MS Paint.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Sketchup
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

:humm:

Vad är det för fel på ritbord och millimeter papper? Då har du full koll på storleken :wink:

:vissla: Sorry kunde inte låta bli :mrgreen:
xxargs

Inlägg av xxargs »

Om man utgår från MS-Paints verktygsrepertoar så har man varit nöjd med väldigt lite och haft låga krav :wink:

Paint är också bara bitmap-orienterad och sådant passar inte så bra för ritningar och man vill ha möjlighet att skala om senare. Andra mer kompetent bitmap-editor än MS-Paint är tex. Gimp som är lite som fattigmans adobe photoshop.

Själv så använder jag Inkscape framför visio även om båda används, det senare för kompatibilitet med externa resurser/företag - dom är bra på lite olika saker och båda är vektoriserade och man kan lägga ut rutnät eller pricknät som måttreferenser och att det 'fastnar' (snap) i dessa (om man vill) när man lägger ut objekter så att de verkligen hamnar i linje etc. - däremot saknas "CAD-funktioner" där man skriver tex. linjelängd, vinkel etc. från tangentbordet medans man skapar objekten på ett bra sätt.

Tänker du inte betala 7000:- för ett ms-visio-program (nej, den är inte prisvärd då den är överlastad med massa bling men inte fixat grundläggande saker som tillräckligt stort zoomområde pga. gamla WIN-16 arv på GDI-nivå, lagerhanteringen suger eller kunna hantera halvtransparenta block och bitmap när man tex. vill kalkerar och vill ha underbilden väldigt svag, texter i objekt skalar inte om sig när man skalar om objekt samt att Inkscape och Visio har helt olika uppfattning hur man läser en svg-fil när det kommer till texter i figurerna - vet inte vilken som har mest rätt, men jag sätter inte pengen på att visio har mest rätt...)

Däremot fungerar det ganska bra att klistra och klippa figurblock mellan visio och inkscape och behåller måtten så länge det inte inkluderar någon text i figurerna. tex primärfiguren fyrkant så kan man modifiera denna efter i Inkscape om man tex. vill göra buktiga väggar (tex amerikanska symbolen för AND-grind) på fyrkanten men inte (så vitt jag vet) i visio - så den figuren gör man i Inkscape och sedan klipper och klistar över till visio.

När det gäller grafik - bitmappar så förbereder jag dessa med GIMP och tex. klipper ut ett objekt (tex en fotograferad apparat) och sparar det i PNG-format eftersom formatet hanterar transparans (området utanför objektet är osynligt) och det går att passa in sömlöst i Inkscape - den typen av hantering går _inte_ bra i visio...

För 'hemmabruk' så är Inkscape den vettigaste alternativet imho och den lagrar sina objekt i svg-format som är en W3-standard.

Ingen av dessa är någon riktig mekanik-cad utan det är 2D-ritprogram - riktig mekanik CAD som hanterar 2-D och 3-D måttriktigt är något helt annat i storlek och även inlärningströskel samt för många kommersiella versioner - helt annan prislapp.

Så fort man provar en ny program så är det en inlärningsprocess som måste genomlidas - det är motigt, jag vet - men ibland kan det vara lönt (ibland ofrivilligt som när tex. visio har gjort om allt i sina menyer när en ny version kommer och man hittar ingenting) då det nya programmet faktiskt tillför saker användarmässigt - och MS-paint är inte så svår att överträffa med nya funktioner om man säger så...
Tommy_Naseem

Inlägg av Tommy_Naseem »

Igår så provade jag Autodesk Fusion 360. Det är ju gratis om man är student.

Var inte så svårt som jag hade trott.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Dock skall man också tänka på efter studentlivet... och varför man som student plötsligt bjuder gratistid på att lära sig deras produkter under studenttiden som man sedan inte kan använda _lagligt_ om man inte hamnar på ett företag som orka med kostnaden för programpaketen senare.

Programmen må kanske vara väldigt bra - men man måste också titta på licensvillkoren kring det hela och kanske hellre ägna tiden åt program med mer generösa användarvillkor även efter studenttiden och utan att bli en olaglig användare mha. hackade program...
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Just Fusion 360 är gratis även för hobbyister och all icke-kommersiell användning (samt kommersiell användning på startup-företag som omsätter under 100k$)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

mrfrenzy skrev:Sketchup
Det här är ett bra förslag.

En kompis till mig caddade sina högtalare i detta programmet som jag tror har nåt med Google att göra, men jag kan ha fel.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Tommy_Naseem skrev:Igår så provade jag Autodesk Fusion 360. Det är ju gratis om man är student.

Var inte så svårt som jag hade trott.
Det här låter intresssant, speciellt också med tanke på vad Meduza säger.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

xxargs skrev:Om man utgår från MS-Paints verktygsrepertoar så har man varit nöjd med väldigt lite och haft låga krav :wink:

Paint är också bara bitmap-orienterad och sådant passar inte så bra för ritningar och man vill ha möjlighet att skala om senare. Andra mer kompetent bitmap-editor än MS-Paint är tex. Gimp som är lite som fattigmans adobe photoshop.

Själv så använder jag Inkscape framför visio även om båda används, det senare för kompatibilitet med externa resurser/företag - dom är bra på lite olika saker och båda är vektoriserade och man kan lägga ut rutnät eller pricknät som måttreferenser och att det 'fastnar' (snap) i dessa (om man vill) när man lägger ut objekter så att de verkligen hamnar i linje etc. - däremot saknas "CAD-funktioner" där man skriver tex. linjelängd, vinkel etc. från tangentbordet medans man skapar objekten på ett bra sätt.

Tänker du inte betala 7000:- för ett ms-visio-program (nej, den är inte prisvärd då den är överlastad med massa bling men inte fixat grundläggande saker som tillräckligt stort zoomområde pga. gamla WIN-16 arv på GDI-nivå, lagerhanteringen suger eller kunna hantera halvtransparenta block och bitmap när man tex. vill kalkerar och vill ha underbilden väldigt svag, texter i objekt skalar inte om sig när man skalar om objekt samt att Inkscape och Visio har helt olika uppfattning hur man läser en svg-fil när det kommer till texter i figurerna - vet inte vilken som har mest rätt, men jag sätter inte pengen på att visio har mest rätt...)

Däremot fungerar det ganska bra att klistra och klippa figurblock mellan visio och inkscape och behåller måtten så länge det inte inkluderar någon text i figurerna. tex primärfiguren fyrkant så kan man modifiera denna efter i Inkscape om man tex. vill göra buktiga väggar (tex amerikanska symbolen för AND-grind) på fyrkanten men inte (så vitt jag vet) i visio - så den figuren gör man i Inkscape och sedan klipper och klistar över till visio.

När det gäller grafik - bitmappar så förbereder jag dessa med GIMP och tex. klipper ut ett objekt (tex en fotograferad apparat) och sparar det i PNG-format eftersom formatet hanterar transparans (området utanför objektet är osynligt) och det går att passa in sömlöst i Inkscape - den typen av hantering går _inte_ bra i visio...

För 'hemmabruk' så är Inkscape den vettigaste alternativet imho och den lagrar sina objekt i svg-format som är en W3-standard.

Ingen av dessa är någon riktig mekanik-cad utan det är 2D-ritprogram - riktig mekanik CAD som hanterar 2-D och 3-D måttriktigt är något helt annat i storlek och även inlärningströskel samt för många kommersiella versioner - helt annan prislapp.

Så fort man provar en ny program så är det en inlärningsprocess som måste genomlidas - det är motigt, jag vet - men ibland kan det vara lönt (ibland ofrivilligt som när tex. visio har gjort om allt i sina menyer när en ny version kommer och man hittar ingenting) då det nya programmet faktiskt tillför saker användarmässigt - och MS-paint är inte så svår att överträffa med nya funktioner om man säger så...
Du är alltid lika intressant, xxargs!

Dock känns det som om du är lite för insnöad i det moderna för att riktigt kunna se den enkelhet jag är ute efter.

Jag tycker helt enkelt att Paint+grid "ut mot printer" räcker (så att jag kan cadda enlagers PCB, t.ex).

Jag har inga problem med att det är bitmappat det är snarare som så att det ger mig full frihet vad beträffar utseendet på de symboler jag vill skapa.

Jag kan dessutom ha samma storlek på mina hemmagjorda (i ett speciellt bibliotek jag gjort) symboler at all times.

Jag behöver inte alls kunna zooma, om jag skulle behöva det ja då caddar jag bara en ny symbol, klart!

Lite roligt vore iof om jag kunde vrida 45 grader men det är mycket sällan jag behöver det.

Slutligen tycker jag att snap-funktion/autorouting vad beträffar ledningsdragning inte alltid blir så bra (har provat det lite i Xilinx ISE och Mentor Graphics PADS), hellre drar jag mina ledningar exakt som jag vill ha dom även om det innebär att man i princip måste befinna sig i minst 200% zoom.

MVH/Roger
PS
Bifogar mitt MS Paint-bibliotek :)

Egentligen går mitt problem att lösa redan med MS Paint. Man ritar en linje i x-led och en linje i y-led på säg 10cm vardera mätt på skärmen. Sen printar man ut detta och får då (minst) en skalfaktor. Så det funkar men under två premisser och det ena är att du hela tiden får mäta (och ser alltså inte direkt hur stora objekt du gör), det andra är att man inte kan printa "fit to page" ;)

Fetmarkerat ovan är f.ö vad jag hatar med mjukvara :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Meduza skrev:Just Fusion 360 är gratis även för hobbyister och all icke-kommersiell användning (samt kommersiell användning på startup-företag som omsätter under 100k$)
Mycket intressant information.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Retroperra
Kontakt:

Inlägg av Retroperra »

Men Roger, vill du rita scheman eller lådor, högtalare och lite av varje?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Vet inte riktigt vad jag vill rita faktiskt.

Det som ligger närmast om hjärtat är enkelsidiga PCB-layouter för typ fotoresist.

Men detta är samtidigt ganska passe' då jag numera har en go vän som caddar åt mig :)

En annan applikation kan t.ex vara texter och skalor på rattar/förstärkare.

Idag har jag bara chansat med en textstorlek sen printar jag ut den på "OH med klister".

Funkar asbra.

Dock kommer jag behöva skapa skalor för potetiometrar vad det lider och då vill man gärna ha korrelationen "on screen" vs "on paper" (även om man som sagt kan testa sig fram).

MVH/Roger
xxargs

Inlägg av xxargs »

Hm, du börja stånga huvudet i väggen med Paint fast du inte vill erkänna det...

Med andra ord tvingas du bli mogen nog att använda andra program där du får en skalmässig relation mellan dina objekt och tex. ram på ett A4-papper direkt när du ritar.

Om du stretar emot så har jag fulla sympatier - är lite av samma sort, varför överge något som funkar liksom ;-) - men en dag så fungerar det inte bra längre eller vuxit ur och då är det bara att ta tjuren vid hornen och jobba på med kanske nya program att lära sig

Inkscape säger jag igen... men jag kan heller inte säga att det 'fångade' speciellt bra i början (var förvisso i ganska tidig betaversion av denna och mycket fungerade inte alls) utan jag använde den senare främst för att knäcka upp PDF (som den gör riktigt bra, dock inte på allt) för att plocka ut objekt (främst ritningar som skulle modifieras) ur dessa - men den har vuxit med tiden och idag föredrar jag denna för en del saker framför visio som annars var ritverktyget sedan tidigare i jobbet.

Det är alltid svårt med en nyistallerad program hur och vad den visar vid första starten, ofta är det med amerikansk måttsättning och pappersstorlekar och det första är att välja saker som vi är vana att använda med att ställa saker rätt i dokumentegenskaper - som den dessbättre kommer ihåg till nästa gång.

Starta inkscape - förmodligen får du en A4-palett direkt som en skugga och du får en skalmässig relation direkt. det finns linjaler på sidorna i vald skala och sort - dock kan det vara en smula knepigt att hitta var om tex. linjalerna är graderade i 'px' och inte i mm eller cm och du skall då titta på dokumentegenskaper (shift-ctrl-D) (jepp den finns med svensk text på menyer etc) välja pappersstorlek, vilken enhet och också definiera om synlig grid och snap mm. mm.

Börja med några enkla rutor och linjer tagen från ikonerna från vänstersidan - skriv ut, kontrollmät.

spara som pdf (svårt att se tills man inser att det är skrivet som 'portable document format(*.pdf)' i format-alternativet , skriv ut, kontrollmät. - tänk på att din pdf-viewer kan skala om på oönskat sätt om du printar ut från denna.

jag ser PDF-filen som leveransdokument och SVG som arbets och lagringsformat för orginal då pdf-genereringen skalar av information.

Det går att få fram punkt eller rutnät - tex i 2.54 mm eller 1 cm grid om så önskas. - både som punkter och som linjer, om det skall snappa eller inte går att välja interaktivt med ikon på sidan medans man ritar. etc.

Det finns massor av funktioner där du av enkla objekt kan stycka i bitar och sedan sätta ihop till nya objekt etc. etc.

Med andra ord måste man ge det en chans genom att jobba med detta ett tag för att veta om det går att använda för sina grejor eller inte.

letar man runt lite så finns det buntar av olika figurbibliotek mm. att tanka hem - även för elkretschemor även om just för detta så finns det bättre verktyg - det fins tom. de som gör PCB i inkscape även om inkscape defintivt inte är byggd för det, - lika lite som Paint...
Skriv svar