Några amatör-frågor om el

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
xarvox

Några amatör-frågor om el

Inlägg av xarvox »

Hej alla!
Jag håller på att färdigställa ett projekt som egentligen är rätt långt bortom mina förmågor.
..hade det varit lätt hade det inte varit roligt..

Men nu är jag osäker på några detaljer..

Först; 12v Y-kabel.
Jag ska ha ett centralt batteri 3s lipo-batteri och huvudströmbrytare, därifrån ska det dras 12v kablar åt 3 olika håll, vardera ca en meter.
Nu när jag börjat förstå lite grand om serie- och parallell-anslutningar så undrar jag hur en förgrening fungerar, blir grejorna parallellt anslutna? Eller är frågan ens relevant?

Det är inga tunga grejor som ska drivas på 12v, blinkers på ca 20mA (totalt 4, bara 2 aktiva åt gången) samt 2st 5V1A voltage regulatorer (en för controllern med tillbehör, en för 5V framlyktan) samt en 3.3v regulator som ersättare för 2x1.5v batterierna baklyktan.
Min tänkta 12v förgreningskabel blir alltså ungefär:
Batteri->
>Strömbrytare->
>Fram: framlykta.
>Upp: controller, främre blinkers.
>Bak: bakre blinkers, baklykta.

Detta bör väl inte vara några tekniska problem? Allt kopplat till samma jord

Min andra fråga rör transistorer och FET.
Jag tycker mig ana en viss läcka, en test-lysdiod kopplad till en 2n7000 FET lyser, dock väldigt svagt, när transistorn förväntas vara av.
Jag har försökt hitta anledningen och någon sida antyder ett visst normalt läckage, men det tycker jag inte borde räcka för en LED?
Jag använder mig av en sådan i ett gammalt projekt, för att styra en lampa, FET som strömbrytare mellan batteri och last.
Kan jag bygga en krets som förhindrar, eller åtminstone minskar denna energi-läcka?

Sen har jag en n00b-fundering om en lysdiod och ett motstånd, driven av ett batteri.
OM man ökar motståndet, så minskar luminensen, men minskar då även energi-uttaget ur batteriet, dvs batteriet räcker längre?
Logiken säger att så måste vara fallet, men känslan säger motsatsen, att summan är densamma, den del av energin som inte lyser brinner upp som värme i motståndet.. Vilken av mina jag har rätt? :)

Jag är ödmjukt tacksam för svar!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Re: Några amatör-frågor om el

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Fråga 1.
Har du tre enheter som matas från ett batteri och du ansluter varje enhet till PLUS-polen till batteriet resp MINUS-polen, kommer enheterna att sitta kopplade parallellt. Varje enhet drar så mycket ström den behöver oavsett vad de andra slukar (till en viss gräns).

Fråga 2
Svarar någon annan på.

Fråga 3
Ökat motstånd innebär minskad ström, vilket ger minskad effekt från LEDen. Spänningen över en lysdiod ligger på runt 2V och resterande över motståndet. Säg att det ligger 10V över motståndet. Du kan räkna ut effekten genom Ohms lag och effektformeln:
U = R*i eller i = U/R
P = U*i
=>
P = U^2/R
Som du ser kommer faktorn U^2 vara konstant medan R ökar vilket innebär minskad effekt.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Fråga 2, ja en lysdiod kan ge ganska mycket ljus vid 1 uA.
1uA låter mycket som läckström i en 2N7000 men har du kortslutit gate mot source så transistorn är garanterat av?

Protte
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Även jag är inne på lite samma spår som prototypen, har du gaten på din 2N7000 flytande eller är den ansluten till jord/pulldown motstånd?
Är gaten flytande så kan man få lite roliga fenomen som att den börjar leda nog mycket för att tända din lysdiod.
xarvox

Inlägg av xarvox »

Gaten är kopplad till mcp23008, pinnen är satt som output och styrs med digitalWrite HIGH eller LOW från arduinon.
Den tänder och släcker dioden precis som den ska, förutom att släckt läge ändå lyser lite svagt.

Men vad som menas med flytande gate är inget jag har lärt mig ännu..
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

xarvox: mät spänningen på gate kontra GND vid LED tänd och släckt. Ha samtidig koll på om LED'n släcks helt när du mäter.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Jag har klippt från Fairchilds datablad och 1 µA är ingen omöjlighet vid 25 grader men titta på en varm transistor, 1 mA, gosch.

1 µA var så mycket för några lysdioder så jag fick parallellkoppla dioderna med ett motstånd för att de skulle slockna. I lite mörk miljö (kyrkor) så blev skillnaden för liten mellan ON och OFF.

Protte
Skriv svar