Jag håller på att färdigställa ett projekt som egentligen är rätt långt bortom mina förmågor.
..hade det varit lätt hade det inte varit roligt..
Men nu är jag osäker på några detaljer..
Först; 12v Y-kabel.
Jag ska ha ett centralt batteri 3s lipo-batteri och huvudströmbrytare, därifrån ska det dras 12v kablar åt 3 olika håll, vardera ca en meter.
Nu när jag börjat förstå lite grand om serie- och parallell-anslutningar så undrar jag hur en förgrening fungerar, blir grejorna parallellt anslutna? Eller är frågan ens relevant?
Det är inga tunga grejor som ska drivas på 12v, blinkers på ca 20mA (totalt 4, bara 2 aktiva åt gången) samt 2st 5V1A voltage regulatorer (en för controllern med tillbehör, en för 5V framlyktan) samt en 3.3v regulator som ersättare för 2x1.5v batterierna baklyktan.
Min tänkta 12v förgreningskabel blir alltså ungefär:
Batteri->
>Strömbrytare->
>Fram: framlykta.
>Upp: controller, främre blinkers.
>Bak: bakre blinkers, baklykta.
Detta bör väl inte vara några tekniska problem? Allt kopplat till samma jord
Min andra fråga rör transistorer och FET.
Jag tycker mig ana en viss läcka, en test-lysdiod kopplad till en 2n7000 FET lyser, dock väldigt svagt, när transistorn förväntas vara av.
Jag har försökt hitta anledningen och någon sida antyder ett visst normalt läckage, men det tycker jag inte borde räcka för en LED?
Jag använder mig av en sådan i ett gammalt projekt, för att styra en lampa, FET som strömbrytare mellan batteri och last.
Kan jag bygga en krets som förhindrar, eller åtminstone minskar denna energi-läcka?
Sen har jag en n00b-fundering om en lysdiod och ett motstånd, driven av ett batteri.
OM man ökar motståndet, så minskar luminensen, men minskar då även energi-uttaget ur batteriet, dvs batteriet räcker längre?
Logiken säger att så måste vara fallet, men känslan säger motsatsen, att summan är densamma, den del av energin som inte lyser brinner upp som värme i motståndet.. Vilken av mina jag har rätt?

Jag är ödmjukt tacksam för svar!