Kassettbandspelare med styrbar hastighet - hjälp?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
awnbtopjnh

Kassettbandspelare med styrbar hastighet - hjälp?

Inlägg av awnbtopjnh »

hej! första inlägget, och allmän elektroniknovis därtill.

jag har ett projekt som jag skjutit framför mig i snart ett år. jag har köpt ett kit innehållandes en krets som omvandlar spänning (-5-+5V, den typ analoga syntar och sequencers spottar ur sig) till variabelt motstånd. tanken är alltså att sätta den i en kassettbandare för att kunna styra hastigheten (ergo: tonhöjden) på kassettbandet. utöver det vill jag ha ytterligare ett variabelt motstånd i form av en potentiometer så att jag om jag vill också kan styra hastigheten manuellt utan extern utrustning, och så en switch för att växla mellan de två lägena. jag tror mig ha tillräckligt med utrymme i bandaren för allt ovanstående då jag har plockat bort högtalaren.

såhär enkelt önskar jag att det var:

Bild
(det övre motståndet på kopplingsschemat fick alltså här representera den färdigköpta kretsen)

men efter lite googlande så verkar det som att kan vara meckigare än så. folk föreslår pulsbreddsmodulering för att kunna kontrollera motorn precist och smidigt... men det blir både dyrare och framförallt större än jag tänkt mig. min fråga till er är alltså: finns det något annat, enklare och mindre sätt att göra det här på? minns t.ex. att jag såg något om att använda en mosfet (?). och om något verkar uppåt väggarna i övrigt får någon gärna hojta till. tack för svar!

kopplingsschema för kretsen jag köpt.
Premix

Re: Kassettbandspelare med styrbar hastighet - hjälp?

Inlägg av Premix »

Har gjort på ett ganska enkelt sätt på barnens bandare. Det brukar finnas en potentiometer på motorn för justering av hastigheten. Jag lödde ur den som satt, drog ur trådar till en extern.
Funkar helt ok, motorn går dock aldrig jättefort eller jättelångsamt. Men enkelt att testa, duger det så är det ju bra.
Fick använda lite våld för att bryta upp locket på motorn dock.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det hela beror ju helt och hållet hur motorn i bandaren styrs.
Ofta finns det en motorstyrning inbyggd, som kan mdifieras, dock behöver man naturigtvis schema för detta.
Sedan är det ju så att vissa bandare har separata motorer för kapstan och upptagning, och en del med dubbla kapstan har dubbla motorer för den drivningen.

Inte helt enkelt utan att veta var för någon bandare du har, och hur den är konstruerad.

He he, såg inte länken till bilden först.
Någonstans på kretskortet har du en motordrivning, den skall du koppla in dig till, annars kan du få konstigheter.
awnbtopjnh

Inlägg av awnbtopjnh »

tack för svar! till ovanstående: här är det bara en motor. lyckats gräva fram servicemanual med schema (här! ta gärna en titt) till bandaren i fråga och som jag förstår det ska det mycket riktigt redan finnas en pot i motorn som jag får ta och titta på när jag kommer hem från jobbet.

jag hoppades ju på att kunna bara låta den potten vara och sätta dit ytterligare en egen pot som mitt kopplingsschema visade, men du säger att jag kan få konstigheter..? skulle jag inte helt kunna plocka bort den existerande potten i motorn då? det är inte jätteviktigt att den ursprungliga återgivningshastigheten behålls. prioritet är att kunna få bred ställbarhet av hastigheten, väldigt snabbt och väldigt långsamt.
Premix

Inlägg av Premix »

Oftast är det ett hål i locket på motorn så att man kan justera hastigheten i fabrik. Jag hade kört bandaren och justerat till min o max. Funkar dom hastigheterna hade jag nöjt mig och dragit ut potten till utsidan.
Vill du ha större spann så får du jobba vidare på en annan lösning.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Enligt schemat går motorn direkt på "6V" utan någon elektronik. Det kan finnas en "mekanisk" reglering inuti motorn för att få "konstant" varvtal på både AC drift och på DC drift med variation i batteriernas kondition.
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Det är alltid en centrifugal-regulator inuti motorn på denna typ av kassetbandspelare. I detta fallet är det nog helmekaniskt och man kan höra knattret/tickandet från regulatorn om man lyssnar noga.
Regleringen går kortsluta och sedan kan man reducera motor-varvet mha utvändigt seriemotstånd.
Fungerar bra om man gillar sjösjukt glidande och hackande toner eftersom bandframdrivningens kraftbehov ändrar sej dels under bandvarvet, dels beroende på var man är på bandet, början eller slutet.
Det går inte heller reglera över så stort område.

Bättre att byta ut motorn till något lämpligare, som dessutom har lite mer kraft-reserver. En kass bläckstråle-skrivare har många ståendes.
En eller två tvångs-återkopplade DC-motorer finns i många av dessa skrivare. Det är en återkopplad DC-motor vars varvtal styrs via optisk läsgaffel som avläser varvtalet på en plastskiva med massa streck på.
Här kan man precist och snabbt reglera motorns varvtal inom ett större område mha H-brygga och någon form av PLL.
Det är inte svårt att bygga en egen analog kontroller, men det är nog mer än vad man ska börja med som nybörjare, då risken är att man kör fast.
Möjligen skulle en Arduino-baserad lösning vara mer inom räckhåll om man känner sej mer hemma i den miljön.
Ytterligare alternativ och en analog medelväg skulle kunna vara att bygga variabel motor-styrning baserat på back-EMK.
Många sådana byggen finns beskrivna på nätet. Vanligt användningsområde är för att stabilisera och reglera hastigheten på handhållna borrmaskiner för kretskortsborrning.
Här ett exempel.
Det är en typ av reglering som man som nybörjare kan lära sej mycket på och där man kan styra varvtalet betydligt bättre än helt oreglerat med bara en resistor.
qx5

Inlägg av qx5 »

Skall man reglera efter absolut hastighet 4,75 cm/s på mekaniken, efter tonhöjd på bandet eller rentav fysisk bandhastighet? fast hur mäter man denna isåfall?
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Det fanns "kalibreringskassetter" med 1kHz inspelat för kontroll och kalibrering av kassettdäck (hastighet, svaj mm) för en massa år sedan.
Användarvisningsbild
Gizmo
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

För ganska många år sedan så byggde jag om en kasettbandspelare för att kunna variera hastigheten på motorn, kopplade helt enkelt ut så att den gick via en vridpotentiometer. Det jag minns är att för att få de där riktig långsamma hastigheterna där inspelat ljud blir till monsterljud så funkade det inte riktigt med linjär potentiometer utan det krävdes en logaritmisk dito för att få finjusteringen på det sista.
awnbtopjnh

Inlägg av awnbtopjnh »

tack för alla svar! inte kollat tråden på länge och har under tiden hunnit plocka isär motorn (mycket riktigt krävdes lite våld) och funnit en pot på 200kΩ som jag lödde loss och ersatte med kablar som jag dragit ut för framtida användning. det ger inte tillräckligt mycket kontroll varken upp eller ned hastighetsmässigt men tänker att jag kan använda en pot där till finjustering.
E Kafeman skrev:Regleringen går kortsluta och sedan kan man reducera motor-varvet mha utvändigt seriemotstånd.
Fungerar bra om man gillar sjösjukt glidande och hackande toner eftersom bandframdrivningens kraftbehov ändrar sej dels under bandvarvet, dels beroende på var man är på bandet, början eller slutet.
Det går inte heller reglera över så stort område.
ett utvändigt ytterligare motstånd var ju det jag från början tänkt mig. kanske jag borde nämnt också, men den här maskinen bygger jag för att köra loopade kassettband i. kommer alltså inte ha problem med kraftbehovet då detta är konstant.
Gizmo skrev:För ganska många år sedan så byggde jag om en kasettbandspelare för att kunna variera hastigheten på motorn, kopplade helt enkelt ut så att den gick via en vridpotentiometer. Det jag minns är att för att få de där riktig långsamma hastigheterna där inspelat ljud blir till monsterljud så funkade det inte riktigt med linjär potentiometer utan det krävdes en logaritmisk dito för att få finjusteringen på det sista.
intressant! som i flödesschemat i mitt i första inlägg? vad skulle vara ett lämpligt motstånd på en logaritmisk pot i det här fallet?

hittade för övrigt precis en brittisk konstnär som byggt precis sådana bandare jag vill bygga. som synes på den här bilden har han använt sig av en kassettdiktafon som ju typiskt sett redan har ställbar hastighet utdraget från motorn. jag tar och frågar honom hur han gjort.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Se upp för risken att kortsluta mot metallen i motorn om du provar att ratta på potten. Vissa motorers regulator pajar om pottens mejselspår får kontakt med motorns skal. (Det kan vara så att jag lärt mig det den hårda vägen...).

För vad som verkar vara en portabel mono-bandspelare så behövs det väl inte en fin kalibreringskassett för att hitta läget för rätt hastighet. Spela in 1kHz på ett band innan du börjar meka (eller hellre spela in 1kHz på ett fin-deluxe++-kassettdäck) och använd det som referens för att ratta rätt hastighet efteråt.

Men sen är ju styrningen från spänningskälla nästa steg...
Användarvisningsbild
Gizmo
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

awnbtopjnh skrev:
intressant! som i flödesschemat i mitt i första inlägg? vad skulle vara ett lämpligt motstånd på en logaritmisk pot i det här fallet?[/quote]
Ja just så. Jag vet inte vad rätt värde är, men gissar på intervallet 1 till 10k ohm för potentiometern, börja och testa med en logaritmisk på 10 k.
Och se till att vända den åt rätt håll, annars så funkar det väl ännu sämre än en linjär potentiometer. Det funkade över förväntan, man kunde dra ner hastigheten på bandet så att det blev riktiga monstervrål eller nästan stannade. Användes så småningom som en del av en radiosignatur. :-)
Användarvisningsbild
Sparky

Inlägg av Sparky »

Jag ville ha gjort det nästan som du har gjort det i ditt första schema, men använt en DPDT istället, plockat ut poten från motorstyrningen och kopplat båda ändarna av varje pot till varsin ända av DPDT:n. Löparna kan du låta gå ihop till en kabel som kopplas till motorns styrkort. Sen drar du två kablar från DPDT:n till styrkortet, där ändpunkterna av originala potet satt. Nu kan bara et potmeter styra motorn i taget och det ena kommer inte påverka det andra.
Skriv svar