jag har ett projekt som jag skjutit framför mig i snart ett år. jag har köpt ett kit innehållandes en krets som omvandlar spänning (-5-+5V, den typ analoga syntar och sequencers spottar ur sig) till variabelt motstånd. tanken är alltså att sätta den i en kassettbandare för att kunna styra hastigheten (ergo: tonhöjden) på kassettbandet. utöver det vill jag ha ytterligare ett variabelt motstånd i form av en potentiometer så att jag om jag vill också kan styra hastigheten manuellt utan extern utrustning, och så en switch för att växla mellan de två lägena. jag tror mig ha tillräckligt med utrymme i bandaren för allt ovanstående då jag har plockat bort högtalaren.
såhär enkelt önskar jag att det var:

(det övre motståndet på kopplingsschemat fick alltså här representera den färdigköpta kretsen)
men efter lite googlande så verkar det som att kan vara meckigare än så. folk föreslår pulsbreddsmodulering för att kunna kontrollera motorn precist och smidigt... men det blir både dyrare och framförallt större än jag tänkt mig. min fråga till er är alltså: finns det något annat, enklare och mindre sätt att göra det här på? minns t.ex. att jag såg något om att använda en mosfet (?). och om något verkar uppåt väggarna i övrigt får någon gärna hojta till. tack för svar!
kopplingsschema för kretsen jag köpt.