Livslängd på PLED
Livslängd på PLED
Köpte nyligt en 2x20 teckens PLED från Fractronics. Såg i databladet att den hade "operation 10.000 hours". Typ 400 dagar.
Om jag tänkt att använda den i en pryl som kommer att stå på dygnet runt, år efter år, finns det nåt som skulle passa bättre då?
Om jag tänkt att använda den i en pryl som kommer att stå på dygnet runt, år efter år, finns det nåt som skulle passa bättre då?
Bakgrundsbelysningen på "vanliga" LCD:er (EL-belysning) har också någon form av begränsad livslängd. Men det är inte så att det helt plötsligt bara slutar lysa, utan det är efter så lång drifttid som specifikationerna inte längre är uppfyllda, dvs ljuset är inte riktigt lika starkt.
Man kan ju anta att det samma gäller för OLED.
Man kan ju anta att det samma gäller för OLED.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
EL-bakgrundsbelysning försvagas och livstiden räknas till det punkt där lysstyrkan är halverat. Jag antar att det samma gäller PLED/OLED.
Displayen dör alltså inte tvärt, den försvagas alltså med tiden istället.
Ett bättre alternativ kan vara ett "vanligt" LCD med LED-bakgrundsbelysning (om det nu måste ha bakgrundsbelysning).
Displayen dör alltså inte tvärt, den försvagas alltså med tiden istället.
Ett bättre alternativ kan vara ett "vanligt" LCD med LED-bakgrundsbelysning (om det nu måste ha bakgrundsbelysning).