elmotorutombordare, kabelkontakt varm
elmotorutombordare, kabelkontakt varm
Hej allihopa. Jag har gjort ett hemmabygge i form av två parallellkopplade batterier med 6 mm kabel som strömavtagare. Parallellkopplingen har grova kablar.
Sladdarna går i sin tur till en laddningsregulator för solcell. Allt samman driver elmotorn för framåtdriften av båten. Det fungerar över förväntan; förutom att skarvkontakten till elmotorn blir varm. Vågar ej köra i högsta läget för länge. Skarvkontakten används för att det ska vara lätt att demontera motorn.
Sladdarna går i sin tur till en laddningsregulator för solcell. Allt samman driver elmotorn för framåtdriften av båten. Det fungerar över förväntan; förutom att skarvkontakten till elmotorn blir varm. Vågar ej köra i högsta läget för länge. Skarvkontakten används för att det ska vara lätt att demontera motorn.
Senast redigerad av wodelar 21 juli 2015, 10:10:40, redigerad totalt 1 gång.
- tecno
- Inlägg: 27271
- Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
- Skype: tecnobs
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: elmotorutombordare, kabelkontakt varm
Dålig kontakt / för klen area på kontakten = byt ut till nåt kraftigare.
Re: elmotorutombordare, kabelkontakt varm
Tack för svaren. Vet ej rätta benämningen på kontakten; men det är en hona och hane som ska fixeras med kabeltång. Kanske behöver klämmas åt där de möts.
Finns det stora skarvkontakter som ändå passar 6mm ?
Finns det stora skarvkontakter som ändå passar 6mm ?
Re: elmotorutombordare, kabelkontakt varm
Du måste ha en skarvkontakt som är avsedd för strömmen, och är det en som ska klämmas så måste den klämmas med rätt kraft och rätt typ av tång annars blir det för dålig kontakt.
Re: elmotorutombordare, kabelkontakt varm
Dimensionerna på elmotorns kablar och skarvsladden verkar vara samma. De två kontakterna är isolerade med eltejp.
Får testa att klämma åt och sedan lirka upp den på höstkanten vid demonteringen. Andra förslaget blir att testa en grövre kontakt och/eller av annan typ.
Får testa att klämma åt och sedan lirka upp den på höstkanten vid demonteringen. Andra förslaget blir att testa en grövre kontakt och/eller av annan typ.
Re: elmotorutombordare, kabelkontakt varm
bra tanke. ska göra de nästa gång jag är där. Blir kanske 22/7
Re: elmotorutombordare, kabelkontakt varm
kolla efter andersson kontakter på ebay, hemafrodit och som pallar mycket till rimligt pris
Re: elmotorutombordare, kabelkontakt varm
Modellflyg har ibland ganska extrem strömstyrka (på grund av att spänningen är låg men motorn har hög effekt) dvs samma problem som du har.
Det finns flera olika typer av kontakter speciellt för detta. En vanlig är XT60.
Här kan man köpa dom med hög kvalite:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... NUINE.html
Det finns flera olika typer av kontakter speciellt för detta. En vanlig är XT60.
Här kan man köpa dom med hög kvalite:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... NUINE.html
Re: elmotorutombordare, kabelkontakt varm
sådana har jag :tecno skrev:Visa gärna bild på skarven

flatstift och flatstiftshylsa
Senast redigerad av wodelar 21 juli 2015, 16:41:30, redigerad totalt 1 gång.
Re: elmotorutombordare, kabelkontakt varm
tack för tipset. har ingen erfarenhet av sådana. Kan man skruva fast kabeln i dom ?netrunner skrev:Modellflyg har ibland ganska extrem strömstyrka (på grund av att spänningen är låg men motorn har hög effekt) dvs samma problem som du har.
Det finns flera olika typer av kontakter speciellt för detta. En vanlig är XT60.
Här kan man köpa dom med hög kvalite:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... NUINE.html
Såg på bilden att + & - var monterade ihop på vardera kontakten. I båten är + & - separerade.
Re: elmotorutombordare, kabelkontakt varm
Man löder + använder krympslang. Kanske kan man använda 2 kontakter, en för plus och en för minus.
Det är inte så bra om du har friliggande metalldelar med spänning på. Det är lätt hänt att man kommer åt med en klocka eller annan metalldel och då kortsluter 1000A+
Kontakten bör vara sådan att den strömförande delen är skyddad av en plastkant.
Det är inte så bra om du har friliggande metalldelar med spänning på. Det är lätt hänt att man kommer åt med en klocka eller annan metalldel och då kortsluter 1000A+
Kontakten bör vara sådan att den strömförande delen är skyddad av en plastkant.
Re: elmotorutombordare, kabelkontakt varm
Kör du med original-fartreglaget till elmotorn? Det är nog ganska vanligt att de bränner bort effekt när man kör på lägre hastighet.
En kille på modellflygklubben bytte till ett borstat fartreglage för modellflygmotorer och fick bättre "bränsle"-ekonomi.
https://www.youtube.com/watch?v=VNPej0njTg4
MVH: Mikael
En kille på modellflygklubben bytte till ett borstat fartreglage för modellflygmotorer och fick bättre "bränsle"-ekonomi.
https://www.youtube.com/watch?v=VNPej0njTg4
MVH: Mikael
Re: elmotorutombordare, kabelkontakt varm
netrunner skrev:Modellflyg har ibland ganska extrem strömstyrka (på grund av att spänningen är låg men motorn har hög effekt) dvs samma problem som du har.
Det finns flera olika typer av kontakter speciellt för detta. En vanlig är XT60.
Här kan man köpa dom med hög kvalite:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... NUINE.html
EC5 är bättre, klarar dubbla strömmen mot XT60.
http://www.ebay.com/itm/360734093805
EC3 är likvärdig med XT60.
http://www.ebay.com/itm/351343199942