elmotorutombordare, kabelkontakt varm

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
wodelar
Inlägg: 39
Blev medlem: 16 februari 2015, 13:24:31

elmotorutombordare, kabelkontakt varm

Inlägg av wodelar »

Hej allihopa. Jag har gjort ett hemmabygge i form av två parallellkopplade batterier med 6 mm kabel som strömavtagare. Parallellkopplingen har grova kablar.
Sladdarna går i sin tur till en laddningsregulator för solcell. Allt samman driver elmotorn för framåtdriften av båten. Det fungerar över förväntan; förutom att skarvkontakten till elmotorn blir varm. Vågar ej köra i högsta läget för länge. Skarvkontakten används för att det ska vara lätt att demontera motorn.
Senast redigerad av wodelar 21 juli 2015, 10:10:40, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27272
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: elmotorutombordare, kabelkontakt varm

Inlägg av tecno »

Dålig kontakt / för klen area på kontakten = byt ut till nåt kraftigare.
Nerre
Inlägg: 27306
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: elmotorutombordare, kabelkontakt varm

Inlägg av Nerre »

Vad har du använt som skarvkontakt?
wodelar
Inlägg: 39
Blev medlem: 16 februari 2015, 13:24:31

Re: elmotorutombordare, kabelkontakt varm

Inlägg av wodelar »

Tack för svaren. Vet ej rätta benämningen på kontakten; men det är en hona och hane som ska fixeras med kabeltång. Kanske behöver klämmas åt där de möts.

Finns det stora skarvkontakter som ändå passar 6mm ?
Nerre
Inlägg: 27306
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: elmotorutombordare, kabelkontakt varm

Inlägg av Nerre »

Du måste ha en skarvkontakt som är avsedd för strömmen, och är det en som ska klämmas så måste den klämmas med rätt kraft och rätt typ av tång annars blir det för dålig kontakt.
wodelar
Inlägg: 39
Blev medlem: 16 februari 2015, 13:24:31

Re: elmotorutombordare, kabelkontakt varm

Inlägg av wodelar »

Dimensionerna på elmotorns kablar och skarvsladden verkar vara samma. De två kontakterna är isolerade med eltejp.
Får testa att klämma åt och sedan lirka upp den på höstkanten vid demonteringen. Andra förslaget blir att testa en grövre kontakt och/eller av annan typ.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27272
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: elmotorutombordare, kabelkontakt varm

Inlägg av tecno »

Visa gärna bild på skarven
wodelar
Inlägg: 39
Blev medlem: 16 februari 2015, 13:24:31

Re: elmotorutombordare, kabelkontakt varm

Inlägg av wodelar »

bra tanke. ska göra de nästa gång jag är där. Blir kanske 22/7
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 17672
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: elmotorutombordare, kabelkontakt varm

Inlägg av grym »

kolla efter andersson kontakter på ebay, hemafrodit och som pallar mycket till rimligt pris
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: elmotorutombordare, kabelkontakt varm

Inlägg av netrunner »

Modellflyg har ibland ganska extrem strömstyrka (på grund av att spänningen är låg men motorn har hög effekt) dvs samma problem som du har.

Det finns flera olika typer av kontakter speciellt för detta. En vanlig är XT60.

Här kan man köpa dom med hög kvalite:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... NUINE.html
wodelar
Inlägg: 39
Blev medlem: 16 februari 2015, 13:24:31

Re: elmotorutombordare, kabelkontakt varm

Inlägg av wodelar »

tecno skrev:Visa gärna bild på skarven
sådana har jag : Bild

flatstift och flatstiftshylsa
Senast redigerad av wodelar 21 juli 2015, 16:41:30, redigerad totalt 1 gång.
wodelar
Inlägg: 39
Blev medlem: 16 februari 2015, 13:24:31

Re: elmotorutombordare, kabelkontakt varm

Inlägg av wodelar »

netrunner skrev:Modellflyg har ibland ganska extrem strömstyrka (på grund av att spänningen är låg men motorn har hög effekt) dvs samma problem som du har.

Det finns flera olika typer av kontakter speciellt för detta. En vanlig är XT60.

Här kan man köpa dom med hög kvalite:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... NUINE.html
tack för tipset. har ingen erfarenhet av sådana. Kan man skruva fast kabeln i dom ?
Såg på bilden att + & - var monterade ihop på vardera kontakten. I båten är + & - separerade.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: elmotorutombordare, kabelkontakt varm

Inlägg av netrunner »

Man löder + använder krympslang. Kanske kan man använda 2 kontakter, en för plus och en för minus.

Det är inte så bra om du har friliggande metalldelar med spänning på. Det är lätt hänt att man kommer åt med en klocka eller annan metalldel och då kortsluter 1000A+

Kontakten bör vara sådan att den strömförande delen är skyddad av en plastkant.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4267
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: elmotorutombordare, kabelkontakt varm

Inlägg av adent »

Kör du med original-fartreglaget till elmotorn? Det är nog ganska vanligt att de bränner bort effekt när man kör på lägre hastighet.

En kille på modellflygklubben bytte till ett borstat fartreglage för modellflygmotorer och fick bättre "bränsle"-ekonomi.

https://www.youtube.com/watch?v=VNPej0njTg4

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: elmotorutombordare, kabelkontakt varm

Inlägg av Sverige »

netrunner skrev:Modellflyg har ibland ganska extrem strömstyrka (på grund av att spänningen är låg men motorn har hög effekt) dvs samma problem som du har.

Det finns flera olika typer av kontakter speciellt för detta. En vanlig är XT60.

Här kan man köpa dom med hög kvalite:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... NUINE.html

EC5 är bättre, klarar dubbla strömmen mot XT60.

http://www.ebay.com/itm/360734093805

EC3 är likvärdig med XT60.

http://www.ebay.com/itm/351343199942
Skriv svar