Håller på med ett sidoprojekt som visserligen har lite med att göra tekniskt sett av det jag frågat om tidigare när det gäller larmsystem. Men nu är det ett annat projekt, men liknande situation, dock begränsad spänning..
På följande bild har jag ritat upp min "tanke". Värdena är inte något jag räknat fram eller hittat någon annanstans, utan mer som en ungefärligt värde som förmodligen kommer modifieras när jag lärt mig mer om hur det ska vara för att fungera så som det är tänkt.
Situationen är, Bil.. Jag ska få in en "styr-signal" till min mikrokontroller genom att dra upp en input till 12V, under max ett par sekunder. Givetvis klarar ju inte en normal mikrokontroller detta och då behöver jag begränsa spänningen.
Om jag då använder ett motstånd (R2) som drar lite ström, så ska tydligen en zener diod kunna börja dra ner allt över det den är speccad för, i detta fall 5.1V. Sen har jag fått för mig att det kan behövas en kondensator för att mjuka av signalen något.
Ser detta bra ut? Kommer jag få 5.1V in på min "INPUT" eller kommer det bli helt fel?
Några tankar/idéer?
Tack på förhand!