12V in på 5V, hur begränsa?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

12V in på 5V, hur begränsa?

Inlägg av toffie »

Hej på er,

Håller på med ett sidoprojekt som visserligen har lite med att göra tekniskt sett av det jag frågat om tidigare när det gäller larmsystem. Men nu är det ett annat projekt, men liknande situation, dock begränsad spänning..

På följande bild har jag ritat upp min "tanke". Värdena är inte något jag räknat fram eller hittat någon annanstans, utan mer som en ungefärligt värde som förmodligen kommer modifieras när jag lärt mig mer om hur det ska vara för att fungera så som det är tänkt.
12V_in_5V.jpg
Situationen är, Bil.. Jag ska få in en "styr-signal" till min mikrokontroller genom att dra upp en input till 12V, under max ett par sekunder. Givetvis klarar ju inte en normal mikrokontroller detta och då behöver jag begränsa spänningen.

Om jag då använder ett motstånd (R2) som drar lite ström, så ska tydligen en zener diod kunna börja dra ner allt över det den är speccad för, i detta fall 5.1V. Sen har jag fått för mig att det kan behövas en kondensator för att mjuka av signalen något.

Ser detta bra ut? Kommer jag få 5.1V in på min "INPUT" eller kommer det bli helt fel?

Några tankar/idéer?

Tack på förhand! :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
LarryXz

Re: 12V in på 5V, hur begränsa?

Inlägg av LarryXz »

Använd en optokopplare istället
http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Optokopplare
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Japp det funkar, du bör nog gå ner ett steg i spänning på zenern.

Är man lute ful kan det räcka med en resistor, och att låta klampdioden ta hand om över spänningen. Men din lösning är nog en minimilösning i en bil. Elmiljön kan vara väldigt smutsig där.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Tack för svaren båda två!

LarryXz
Jag funderade på opto, men blev lite osäker på kopplingen. Om man räknar på en max spänning på 14V, lysdioden drar 20mA i opton, då blir det 510ohm alt. 560ohm motstånd. Vid en spänning på 12V då, så får lysdioden 17mA, det ska väl räcka för att aktivera opton?

Har tittat på den enkla, men ändå dugliga opton PC817. Den borde väl duga för ändamålet?

danei
Det är ju sant, jag behöver ju faktiskt inte 5V, det räcker ju med lägre spänning. Då kanske den klampar tidigare också?

Vad tänker du mer skulle behövas för att göra spänningen lugn och fin in? Större värde på kondensator, fler kanske? Någon elyt?

Tack igen för era svar och er hjälp! :)
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Den kopplingen funkar alldeles utmärkt. Finns ingen anledning att gödsla med optokopplare.

Det man skall ha koll på dock är att om ingången kan ge signal även då processorn saknar 5V matning
så kan processorn ta skada av detta.
Ett mellanting är att ha en transistor som du styr med din signal och som då sänker en ingång på processorn
med intern pullup

Swech
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Hej Swech,

Tack för tipset! Jag vet att jag någon gång under de senaste dagarna hade just den tanken, men den försvann.. Eller kanske inte just transistor, men åt det hållet.

Så där jag har min "INPUT" i schemat ovan, där sätter vi basen på transistorn istället, och givetvis ansluter den vidare korrekt till pinnen på processorn?
Skriv svar